OV-bureau Groningen Drenthe
OV-bureau Groningen Drenthe | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
---|---|
Vestigingsplaats | Assen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerder in het openbaar busvervoer. Op basis van de kaderstellingen van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen heeft het OV-bureau doelstellingen voor het openbaar (bus-)vervoer geformuleerd. Dit is de basis voor de werkzaamheden in 2025. |
Relatie met deelprogramma | |
Deelnemende partijen | Het OV-bureau is een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. |
Bestuurlijk belang
| De gemeente Groningen wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door een collegelid. Het algemeen bestuur bestaat uit 9 leden, drie uit ieder betrokken overheidsorgaan. De gemeente Groningen wordt hierin vertegenwoordigd door drie collegeleden. |
Financieel belang | De gemeente Groningen draagt geen jaarlijkse deelnemersbijdrage af aan het OV-bureau voor de uitvoering van het OV, dat doen de provincies. Wel draagt de gemeente bij aan de exploitatiekosten van het OV-bureau als organisatie. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2024 was 20,8 miljoen euro en op 31 december 2024 16,0 miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2024 was 18,0 miljoen euro en op 31 december 2024 22,1 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Het financieel resultaat 2024 was 0,6 miljoen euro negatief. |
Financiële risico’s | Op 9 april 2019 heeft het algemeen bestuur OV-bureau de notitie Risicomanagement en weerstandsvermogen 2018-2022 vastgesteld. Het risicomanagement van het OV-bureau omvat verschillende elementen, die in hun samenhang worden toegepast.
De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt na vaststelling van de jaarrekening 2024 en de bestemming van het resultaat 7,5 miljoen euro. Hiermee is de weerstandscapaciteit hoger dan de in de jaarrekening 2024 opgenomen ondergrens van 3 miljoen euro. Ten opzichte van de begroting 2024 heeft één risico plaatsgevonden, namelijk het uitbetalen van de TVOV 2023 aan Qbuzz voor een bedrag van € 3,83 miljoen. Hier was voor € 2,6 miljoen rekening mee gehouden in het weerstandsvermogen. Het verschil van € 1,23 miljoen is gedekt vanuit de realisatie 2024. |
Relevante beleidsinformatie | In 2024 heeft het OV-bureau verder gewerkt aan het herstellen van de reizigersaantallen en reizigerskilometers sinds corona. De reizigersaantallen liggen hoger dan in 2023, maar lijken inmiddels te zijn gestabiliseerd. De dienstregeling houdt nog altijd rekening met de veranderende vraag die sinds corona zichtbaar is: meer thuiswerken, minder werk- en onderwijs gerelateerde reizen en meer sociaal-recreatieve reizen.
In 2024 is het ziekteverzuim en daarmee de rituitval bij de vervoerder flink teruggebracht. Toch is de afgesproken norm niet gehaald, waardoor een boete aan de vervoerder is opgelegd. Ten slotte is verder gewerkt aan het verbeteren van de doorstroming van het OV en het verduurzamen van de busvloot dankzij de instroom van nieuwe elektrische bussen. Beide dragen bij aan een aantrekkelijker OV en (op termijn) lagere exploitatiekosten. |
Beleidsrisico | Daar waar doorstroming door toename van het verkeer en werkzaamheden meer onder druk komt te staan, leidt dit tot langere reistijden en gaat dit ten koste van de aantrekkelijkheid van het OV. Dit heeft ook invloed op de kosten voor het openbaar vervoer. |