Paragrafen

Paragraaf 6: Verbonden partijen

PG & Z (RIGG/ GGD)

Publieke Gezondheid & Zorg Groningen

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

 

Het openbaar belang betreft de bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking, de rampenbestrijding en crisisbeheersing en het (doen) organiseren van zorg aan de bevolking. De GR PG&Z kende twee uitvoeringsorganisaties: de GGD en de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) voor de inkoop van de jeugdhulp.

 

Het Algemeen Bestuur van de GR Publieke Gezondheid & Zorg heeft op 24 februari 2023 besloten om het model waarbij de taakvelden publieke gezondheid en jeugdhulp in twee aparte rechtsvormen zijn ondergebracht nader uit te werken. Daarbij gaat het om een splitsing van de huidige gemeenschappelijke regeling in twee afzonderlijke gemeenschappelijke regelingen. Eind 2024 is besloten door de gemeenteraden van de tien gemeenten om met twee aparte rechtsvormen verder te gaan vanaf 2025: Centrumregeling Jeugdregio Groningen en gemeenschappelijke regeling GGD.

Relatie met deel programma

3.3. Welzijn, gezondheid en zorg

Deelnemende partijen

De 10 Groninger gemeenten.

Bestuurlijk belang

 

Een collegelid is voorzitter van het Dagelijks Bestuur en vertegenwoordigt de gemeente in het Algemeen Bestuur, dat gevormd wordt door de portefeuillehouders Gezondheid of Jeugdhulp van de Groninger gemeenten.

Financieel belang

Het financieel belang bestaat uit twee onderdelen. Ten eerste verstrekken we middelen in de vorm van een gemeentelijke bijdrage van in totaal 10,7 miljoen euro (GGD 9,5 miljoen euro en RIGG 1,2 miljoen euro).

Vermogen

Het eigen vermogen op 1 januari 2024 was 2,0 miljoen euro en op 31 december 2024 1,1miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2024 was 35,1 miljoen euro en op 31 december 2024 27,3 miljoen euro.  

Financieel resultaat

Het financieel resultaat 2024 bedraagt 0,7 miljoen euro negatief.

Financiële risico’s

Door de cao-stijgingen van de afgelopen periode heeft ook de PG&Z te maken met sterk gestegen loonkosten. Dit heeft in 2023 geleid tot een negatief resultaat. Om het weerstandsvermogen op peil te houden is in 2023 al besloten een gedeelte van het resultaat bij de deelnemers op te halen. Doordat in het meerjarenbeeld onvoldoende rekening is gehouden met deze loonstijging werkt dit ook door in 2024 en 2025. Door het lage eigen vermogen wordt er snel een beroep gedaan op de deelnemers om extra bij te dragen. De GGD is gevraagd om met bezuinigingsscenario's en bijbehorende risico's te komen voor de begroting van 2026.

Relevante beleidsinformatie

Ieder jaar wordt een dienstverleningsovereenkomst (DVO) gesloten met de GGD waarin staat beschreven welke taken de GGD voor de gemeente Groningen uitvoer. Hierin staan de wettelijk bij de GGD belegde taken, wettelijke taken waarbij de keuze is deze bij de GGD te beleggen en facultatieve taken. Momenteel wordt daarnaast in gezamenlijkheid met de tien Groninger gemeenten en de GGD gewerkt aan de uitwerking van de Meerjarenagenda, met thema's rondom jeugdgezondheidszorg, ouderengezondheidszorg en gezonde leefomgeving.

 

Wij werken samen met de Groninger gemeenten en de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) aan de transformatie jeugdhulp. In de inkoop van de jeugdhulp, die de RIGG voor de 10 Groninger gemeenten uitvoert, is de transformatiegedachte zoveel mogelijk doorgevoerd. De focus ligt op het zo nabij mogelijk ondersteunen van kind en gezin in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen en jongeren in nauwe relatie tot andere levensdomeinen. Dit leidt tot veranderingen in het jeugdlandschap en stimuleert innovatie van de inkoop.

  Beleidsrisico

Geen.

 

 

 

 

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29