Deelprogramma 3.2: Onderwijs
Doelen Deelprogramma 3.2: Onderwijs
Doel 1: Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijshuisvesting;
Doel 2: Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen;
Doel 3: Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren.
Effectindicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Beoogd 2024 | Behaald 2024 |
---|---|---|---|---|
% Doelgroepkinderen VVE | 12% | 14% | - | 18% |
Onderwijsniveau: | ||||
| Hoger dan landelijk gemiddelde | lager dan landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde | - |
| Hoger dan landelijk gemiddelde | hoger dan landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde | - |
| Hoger dan landelijk gemiddelde | - | ≥ landelijk gemiddelde | - |
| Hoger dan landelijk gemiddelde | - | ≥ landelijk gemiddelde | - |
% Voortijdig schoolverlaters (VSV) | 3,5% | 3,24% | Afname | volgt |
% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met de aanwezigheid van scholen in het primair onderwijs | 80% | - | Toename | 80% |
Toelichting:
- De vier indicatoren met betrekking tot het onderwijsniveau kunnen over 2024 niet vermeld worden.
De scores op taal en rekenen worden met ingang van schooljaar 2023-2024 in beeld gebracht middels signaleringswaarden en niet in toetsscores. Dit sluit niet aan op de hier opgenomen effectindicatoren.
Ook de percentages uitstroom kunnen niet meer vermeld worden. De gegevens over de schooladviezen zijn nog maar beperkt beschikbaar in verband met de AVG-wetgeving. In de begroting 2025 zijn nieuwe indicatoren opgenomen conform vaststelling in de audit committee, de resultaten worden in de jaarrekening 2025 vermeld.
- Het definitieve percentage voortijdig schoolverlaten is pas eind 2025 bekend.
Prestatie-indicatoren
De prestatie-indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de beleidsvelden onderwijskansen en onderwijshuisvesting en voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer.
Prestatie-indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Beoogd 2024 | Behaald 2024 |
---|---|---|---|---|
Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen: | ||||
| 80% | - | >80% | - |
Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde: | ||||
| Hoger | Hoger | Hoger | - |
| Hoger | Hoger | Hoger | - |
| Gelijk | Lager | Hoger | - |
| Gelijk | Hoger | Hoger | - |
Overige indicatoren | ||||
% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE (% van het totaal aantal VVE-kinderen) | 94% | 81% | Toename | 84%
|
Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt | 19 | 23 | 28 | 33 |
Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer | 730 | 816 | - | 807 |
% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar) | 84,2% | 72,2% | Gelijk/ Toename | 66,7% |
Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie | 900 | 750 | Toename | 769 |
| 400 | 350 | 400 | 108 |
Toelichting en bron
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen: % doelgroepkinderen dat zonder achterstand instroomt in groep 3 Toelichting: De manier waarop de prestaties in het onderwijs in beeld gebracht worden is veranderd, mede vanwege de veranderende toetscultuur. Daardoor is het niet mogelijk de instroom van doelgroepkinderen in groep 3 zonder achterstand betrouwbaar vast te stellen. | Monitor Cedin
|
Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde: begrijpend lezen groep 4 en 8; rekenen groep 4 en 8 Toelichting: De scores op taal en rekenen worden met ingang van schooljaar 2023-2024 in beeld gebracht middels signaleringswaarden. Dit sluit niet aan op de hier opgenomen prestatie-indicatoren. In de begroting 2025 zijn nieuwe indicatoren opgenomen, de resultaten worden in de jaarrekening 2025 vermeld. | Monitor Cedin
|
% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE (% van het totaal aantal VVE-kinderen) Toelichting: Het percentage kinderen dat gebruik heeft gemaakt van VVE is in 2023 fors gedaald door een aanpassing in de toeleidingsmonitor. Tot eind 2022 werden ook de VVE-kinderen die nog in het aanmeldingsproces zitten, meegeteld in de categorie 'bereik'. Na de aanpassing wordt deze groep kinderen meegeteld in de categorie 'non-bereik', omdat zij nog niet werkelijk van VVE gebruik maken. In 2024 is het bereik toegenomen. Een bereik van 84% van de doelgroep is in lijn met het landelijk gemiddelde. | Monitor Dimensional Insight |
Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt Toelichting: Niet alleen het aantal scholen dat de verlengde schooldag uitvoert, is gestegen, ook het aantal activiteiten en het aantal deelnemende kinderen is gestegen. | Programma VSD |
Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer Toelichting: Dit betreft het aantal unieke leerlingen dat gebruik heeft gemaakt van leerlingenvervoer (700 aangepast vervoer, 37 openbaar vervoer, 70 eigen vervoer) in kalenderjaar 2024. Dit is inclusief de doelgroep nieuwkomers. | Leerlingzaken |
% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar) Toelichting: | Leerlingzaken |
Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie (aantal nieuwe deelnemers hiervan) Toelichting: In 2024 zijn bij het Alfa-college 108 nieuwe deelnemers met een cursus gestart. Het totaal aantal deelnemers aan formele educatie komt uit op 769. Daarnaast bereiken de taalhuizen iets meer dan 500 deelnemers. Het totaal aantal deelnemers in basiseducatie en in de taalhuizen samen ligt daarmee ruim boven het streefgetal. | ROC's |