Programma 3: Vitaal en Sociaal

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

 

Doelen Deelprogramma 3.2: Onderwijs

 

 

Doel 1: Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijshuisvesting;

Doel 2: Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen;

Doel 3: Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren.

 

Effectindicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Behaald 2024

% Doelgroepkinderen VVE

12%

14%

-

18%

Onderwijsniveau:

  • Gemiddelde score taaltoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde

Hoger dan landelijk gemiddelde

lager dan landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

-

  • Gemiddelde score rekentoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde

Hoger dan landelijk gemiddelde

hoger dan landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

-

  • % leerlingen VO met niveau gelijk of boven niveau schooladvies in relatie tot landelijk gemiddelde

Hoger dan landelijk gemiddelde

-

≥ landelijk gemiddelde

-

  • % uitstroom binnen het VO met minimaal een HAVO-diploma in relatie tot landelijk gemiddelde

Hoger dan landelijk gemiddelde

-

≥ landelijk gemiddelde

-

 % Voortijdig schoolverlaters (VSV)

3,5%

3,24%

Afname

volgt

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met de aanwezigheid van scholen in het primair onderwijs

80%

-

Toename

80%

 

Toelichting:

- De vier indicatoren met betrekking tot het onderwijsniveau kunnen over 2024 niet vermeld worden.
De scores op taal en rekenen worden met ingang van schooljaar 2023-2024 in beeld gebracht middels signaleringswaarden en niet in toetsscores. Dit sluit niet aan op de hier opgenomen effectindicatoren.
Ook de percentages uitstroom kunnen niet meer vermeld worden. De gegevens over de schooladviezen zijn nog maar beperkt beschikbaar in verband met de AVG-wetgeving. In de begroting 2025 zijn nieuwe indicatoren opgenomen conform vaststelling in de audit committee, de resultaten worden in de jaarrekening 2025 vermeld.

- Het definitieve percentage voortijdig schoolverlaten is pas eind 2025 bekend.

Prestatie-indicatoren

 

 

De prestatie-indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de beleidsvelden onderwijskansen en onderwijshuisvesting en voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer.

 

Prestatie-indicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Behaald

2024

Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen:

  • % doelgroepkinderen dat zonder achterstand instroomt in groep 3

80%

-

>80%

-

Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde:

  • begrijpend lezen groep 4

Hoger

Hoger

Hoger

-

  • rekenen groep 4

Hoger

Hoger

Hoger

-

  • begrijpend lezen groep 8

Gelijk

Lager

Hoger

-

  • rekenen groep 8

Gelijk

Hoger

Hoger

-

Overige indicatoren

% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE

(% van het totaal aantal VVE-kinderen)

94%

81%

Toename

84%

 

Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt

19

23

28

33

Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer

730

816

-

807

% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar)

84,2%

72,2%

Gelijk/ Toename

66,7%

Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie

900

750

Toename

769

  • aantal nieuwe deelnemers hiervan

400

350

400

108

 

Toelichting en bron

 

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen:

% doelgroepkinderen dat zonder achterstand instroomt in groep 3

Toelichting:

De manier waarop de prestaties in het onderwijs in beeld gebracht worden is veranderd, mede vanwege de veranderende toetscultuur. Daardoor is het niet mogelijk de instroom van doelgroepkinderen in groep 3 zonder achterstand betrouwbaar vast te stellen.

Monitor Cedin

 

Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde:

begrijpend lezen groep 4 en 8; rekenen groep 4 en 8

Toelichting:

De scores op taal en rekenen worden met ingang van schooljaar 2023-2024 in beeld gebracht middels signaleringswaarden. Dit sluit niet aan op de hier opgenomen prestatie-indicatoren. In de begroting 2025 zijn nieuwe indicatoren opgenomen, de resultaten worden in de jaarrekening 2025 vermeld.

Monitor Cedin

 

% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE (% van het totaal aantal VVE-kinderen)

Toelichting:

Het percentage kinderen dat gebruik heeft gemaakt van VVE is in 2023 fors gedaald door een aanpassing in de toeleidingsmonitor. Tot eind 2022 werden ook de VVE-kinderen die nog in het aanmeldingsproces zitten, meegeteld in de categorie 'bereik'. Na de aanpassing wordt deze groep kinderen meegeteld in de categorie 'non-bereik', omdat zij nog niet werkelijk van VVE gebruik maken. In 2024 is het bereik toegenomen. Een bereik van 84% van de doelgroep is in lijn met het landelijk gemiddelde.

Monitor Dimensional Insight

Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt

Toelichting:

Niet alleen het aantal scholen dat de verlengde schooldag uitvoert, is gestegen, ook het aantal activiteiten en het aantal deelnemende kinderen is gestegen.

Programma VSD

Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer

Toelichting:

Dit betreft het aantal unieke leerlingen dat gebruik heeft gemaakt van leerlingenvervoer (700 aangepast vervoer, 37 openbaar vervoer, 70 eigen vervoer) in kalenderjaar 2024. Dit is inclusief de doelgroep nieuwkomers.

Leerlingzaken

% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar)

Toelichting:
Het percentage schoolverzuimers gaat alleen over het zogenaamde langdurig relatief verzuim: ingeschreven leerlingen die langer dan 4 weken onafgebroken ongeoorloofd verzuimen. In schooljaar 23/24 ging dit om 39 leerlingen.

Leerlingzaken

Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie (aantal nieuwe deelnemers hiervan)

Toelichting:

In 2024 zijn bij het Alfa-college 108 nieuwe deelnemers met een cursus gestart. Het totaal aantal deelnemers aan formele educatie komt uit op 769.

Daarnaast bereiken de taalhuizen iets meer dan 500 deelnemers. Het totaal aantal deelnemers in basiseducatie en in de taalhuizen samen ligt daarmee ruim boven het streefgetal.

ROC's

 

 

 

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29