Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen
Doelen Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen
Doel 1: Eenieder zo veel mogelijk financieel zelfredzaam is, het liefst via goed werk, waarbij niemand onder het (economisch) bestaansminimum hoeft te komen;
Doel 2: Eenieder zo lang mogelijk - op hun eigen manier en niveau - actief kan (blijven) deelnemen aan het economische - en maatschappelijke verkeer, ook als gezondheidsbeperkingen en/of belemmeringen anderszins dit bemoeilijken.
Effectindicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Beoogd 2024 | Behaald 2024 |
---|---|---|---|---|
% Personen dat op peilmoment 1 januari gebruik maakte van een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op de totale beroeps- bevolking (15-64) | 5,7% | 5,2% | Afname | 5,1% |
| 1,8% | 1,9% | Afname | n.n.b. |
% Huishoudens behorend tot de minima: |
| |||
| 16% (2021) | 15% (2022) | Afname | 15% (2023) |
| 11% (2021) | 10% (2022)
| Afname | 10% (2023) |
% Minderjarige kinderen behorend tot een minimahuishouden | 11% (2020) | 10% (2022)
| Afname | 11% (2023) |
% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft moeite te hebben met rondkomen van het eigen huishoudinkomen | 15% | - | Afname | 10% |
% Minima (en niet-minima) (18 jaar e.o.) dat aangeeft: |
| |||
| Minima: 56% geeft 7 of hoger; Niet-minima: 80% geeft 7 of hoger (betrekking op 2020) | - | Toename (o.b.v. aan-gepaste definitie | Minima: 58% geeft 7 of hoger; Niet-minima: 81% geeft een 87 of hoger (betrekking op 2022) |
| Minima: 46% geeft 7 of hoger; Niet-minima: 62% geeft 7 of hoger (betrekking op 2020) | - | Toename | Minima: 53% geeft 7 of hoger; Niet-minima: geeft 70% geeft 7 of hoger (betrekking op 2022) |
Toelichting en bron
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
% Personen dat op peilmoment 1 januari gebruik maakte van een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op de totale beroepsbevolking (15-64) Op basis van statische cijfers. | Suite4Inkomen
|
% Huishoudens behorend tot de minima Toelichting: De cijfers hebben telkens betrekking op het voorgaande jaar (t=-1), m.a.w. de gegevens van 2024 hebben betrekking op het inkomensjaar 2023. | OIS / CBS Urban Data Center Armoedemonitor
|
% Minderjarige kinderen behorend tot een minimahuishouden Toelichting: De cijfers hebben telkens betrekking op het voorgaande jaar (t=-1), m.a.w. de gegevens van 2024 hebben betrekking op het inkomensjaar 2023. | OIS / CBS Urban Data Center Armoedemonitor
|
% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft moeite te hebben met rondkomen van het eigen huishoudinkomen Toelichting: Deze enquête wordt 1x per 2 jaar op de 'hele' jaren uitgevoerd. | OIS Wijkenenquête Leefbaarheid & Veiligheid |
% Minima (en niet-minima) (18 jaar e.o.) dat aangeeft
Toelichting: De definities/uitwerkingen van deze beide indicatoren zijn aangepast, de resultaten zijn met terugwerkende kracht ingevoerd in de tabel. Vanwege (o.a.) landelijke harmonisatie zijn de enquêtevragen waarop deze beide indicatoren mede geconstrueerd zijn op een andere wijze uitgewerkt (d.m.v. een zelf gerapporteerd cijfer (1-10) i.p.v. een 5-schaal 'helemaal (on)eens, (on)eens, neutraal). We presenteren hier het % inwoners (minima en niet-minima) dat een 7 of hoger heeft gegeven (als benadering van het aandeel inwoners dat de eigen gezondheid als (zeer) goed beoordeeld dan wel (zeer) tevreden is over het meedoen aan de samenleving - desondanks kunnen deze beide varianten niet 1-op-1 vergeleken worden en is daarmee sprake van een afwijking ten opzichte van eerdere rapportages). Vanwege de (t=-1) vertraging m.b.t. de minimacijfers (en hierdoor 2024 nog niet beschikbaar is) is de uitwerking van deze indicatoren gebaseerd op de enquêtedata uit 2020 en '22, waarmee er dus sprake is van een t=-2. | OIS / CBS Urban Data Center Armoedemonitor & OIS Wijkenenquête Leefbaarheid & Veiligheid
|
Prestatie-indicatoren
De prestatie-indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de onderstaande beleidsvelden (dikgedrukt in de tabel).
Prestatie-indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Beoogd 2024 | Behaald 2024 |
---|---|---|---|---|
1. Werk en activering | ||||
Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar: | ||||
| 828 | 688 | 700 | 790 |
| 112 | 115 | 100 | 138 |
Aantal plaatsing met betrekking tot.: | ||||
| 1.176 | 1.055 | 900 | 1.319 |
| 4.372 | 4.678 | 4.528 | 4.867 |
| 137 | 169 | 178 | 177 |
|
|
| 90% | 95% |
2. Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening | ||||
Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand): | ||||
| 8.997 | 9.016 | Afname | 9.018 |
| 95 | 85 | Toename | zie toelichting |
| 5.573* | 5.498 | Afname | 6.129 |
Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende minimaregelingen | 10.047* | 10.602 | Toename | 10.753 |
Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een of meerdere (langdurige) trajecten van schuldhulpverlening | 3.662 | 3.510 | Toename | 3.335 |
Percentage geslaagde 'minnelijke' schuldregelingen | 75% | 83% | 80% | 90% |
* gecorrigeerde cijfers
Toelichting en bron
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar: Een regulier betaalde baan | Suite4Inkomen
|
Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar: Een opleiding | Suite4Inkomen
|
Aantal plaatsing met betrekking tot.: Een werk-/ stageplek gerealiseerd door SROI in de arbeidsmarktregio | Coördinatiepunt Social Return Groningen |
Aantal plaatsing met betrekking tot.: Een afspraakbaan Toelichting: Q 3 2024: rapportage UWV | Dashboard Banenafspraak (UWV) |
Aantal plaatsing met betrekking tot.: Een beschutte werkplek ‘Nieuw’ (in het kader van de P-wet) Toelichting: We blijven 0,8 fte achter op het quotum omdat eind december een collega is overleden. | iederz |
% Inwoners (met uitkering) dat via het traject Kansen in Kaart in beeld is* Toelichting: Deze indicator is komen te vervallen. De nieuwe indicator is % inwoners (met uitkering) dat persoonlijk contact had met hun coach. De werkwijze van Kansen in Kaart is opgegaan in de gebiedsgerichte aanpak van Werk&Participatie en is niet meer meetbaar. De nieuwe indicator meet het persoonlijk contact tussen coach en inwoner met een bijstandsuitkering in de gebiedsgerichte werkwijze. Voor 2022 en 2023 zijn geen cijfers beschikbaar. | Suite4Inkomen
|
Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand): Totaal aantal uitkeringen levensonderhoud | Suite4Inkomen
|
Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand): Waarvan aantal (of %) personen met bijstand dat parttime inkomsten heeft uit arbeid
2022 2023 2024 2.121 1.834 1.882*
* stand 26 feb 2025
Toelichting: De aantallen die nu in de tabel zijn opgenomen kloppen niet meer omdat het gaat om het aantal personen dat we begeleiden. We hebben de indicator teruggebracht naar de oorspronkelijke bedoeling namelijk totaal aantal personen dat inkomsten heeft uit parttime arbeid. We streven naar een toename van mensen met een bijstandsuitkering die parttime gaan werken. Parttime werk kan een opstap zijn naar volledige uitstroom naar werk. We streven naar een toename van mensen met parttime inkomsten als het aantal mensen met een bijstandsuitkering toeneemt. We verwachten een afname van mensen met parttime inkomsten als het aantal mensen in de bijstand afneemt. | Suite4Inkomen
|
Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand): Waarvan aantal (of %) personen met bijstand dat behoort tot de groep verkerend in een langdurig financieel afhankelijke situatie (>=3 jaar) Toelichting: We zien een stabilisatie in de daling van het aantal bijstandsuitkeringen die we de afgelopen jaren zagen t.g.v. de krapte op de arbeidsmarkt. Deze krapte leidde vooral tot de uitstroom van mensen met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt. Zowel het percentage als ook het aantal mensen dat langer is aangewezen op een uitkering, neemt daarmee weer toe. Bij deze groep is vaak sprake van meervoudige problematiek, waardoor zij meer ondersteuning nodig hebben om op termijn eventueel stappen richting werk te kunnen zetten. | Suite4Inkomen
|
Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende minimaregelingen Toelichting: We zien een lichte stijging, mogelijk mede door de vergoeding voor mondzorg. We blijven ons inzetten om de verschillende inkomensondersteunende regelingen onder de aandacht te brengen om niet-gebruik tegen te gaan. | Suite4Inkomen
|
Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een of meerdere (langdurige) trajecten van schuldhulpverlening Toelichting: Ons doel was om zoveel mogelijk huishoudens die dat nodig hebben een (langdurig) traject van schuldhulpverlening te bieden en we zetten in op het bereiken van meer inwoners met schuldproblemen. Het aantal huishoudens dat gebruikmaakt van zo’n traject is in 2024 ten opzichte van 2023 echter niet toegenomen. Dit heeft onder meer te maken met de succesvolle inzet op preventie en vroegsignalering, waardoor schulden bij inwoners worden voorkomen of inwoners met betalingsachterstanden tijdig worden geholpen, de (wettelijke) verkorting van het schuldregelingstraject van 36 naar 18 maanden, waardoor inwoners na begeleiding sneller uitstromen naar financiële redzaamheid en de wijziging van ons beleid inzake beschermingsbewind, waardoor minder inwoners instromen in bewind bij de GKB. | Allegro
|
Percentage geslaagde 'minnelijke' schuldregelingen Toelichting: Dit percentage lag in 2024 hoger ten opzichte van 2023. Dit heeft onder andere te maken hebben met de verkorting van de looptijd van de schuldregeling van 36 naar 18 maanden, de opstelling van schuldeisers, de inzet op het verstrekken van saneringskredieten en het meer inzetten van maatwerk. | Allegro |