Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten

De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2024 .

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

Werk en activering

Werk in Zicht (Regionaal arbeidsmarktbeleid)

  • Er is een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van onbenut talent op de arbeidsmarkt. Inzet is gericht op het ontwikkelen van competenties van inwoners waardoor er voor (potentieel) kwetsbare doelgroepen en andere personen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt een beter perspectief naar een goede (betaalde) baan ontstaat.
  • Hierbij is ook een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt van belang, waardoor de mismatch tussen kwalificaties van mensen enerzijds en gevraagde competenties anderzijds wordt verkleind, en (jong) volwassenen hierdoor makkelijker vanuit de opleiding kunnen doorstromen richting een betaalde baan of reeds werkenden meer wendbaar kunnen zijn in hun (verdere) werkzame leven.
  • We hebben talent ontwikkeld waarbij 5279 inwoners een ontwikkelstap hebben gemaakt richting werk. Dit is gebeurd via projecten zoals Kansrijk Talent, Het Noorden werkt door, Kansrijk Opleiden, het leerwerkloket, Praktijkleren en het Talentperron;
  • Sinds 2022 hebben we 1936 werkenden geadviseerd en ondersteund in hun ontwikkeling via o.a. het RMT en het leerwerkloket;
  • 48 inwoners hebben gebruik gemaakt van jobcoaching via Kansrijk Beroep bij een werkgever in hun ontwikkeling naar duurzame inzetbaarheid;
  • We hebben ongekend talent bereikt waarbij meer dan 22.000 inwoners offline en 100.000 inwoners online. Dit om hen te inspireren, voor te lichten en te bereiken voor scholing of werk. Via zes edities van het Startfest in Groningen zijn in totaal 17.000 inwoners bereikt. In de twee edities in de stad Groningen waren dit 7.000 inwoners;
  • Het aantal individuele bezoekers aan het Talentperron is toegenomen van 1014 naar 1185. Het aantal groepen is toegenomen van 618 naar 1136. De meerderheid van de deelnemers geven aan dat Talentperron inzicht geeft in persoonlijke vaardigheden en goede oriëntatie biedt op de arbeidsmarkt;
  • We hebben gewerkt aan de ontwikkeling van het Werkcentrum. Werkgevers en inwoners maken via het Werkcentrum gebruik van de dienstverlening zoals Talentperron, trajecten van WIZ of andere deelnemende partijen zoals UVW, gemeenten of sociale partners;
  • We hebben ruim 500 jongeren vanuit werk en participatie begeleid en/of een sluitende aanpak geboden vanuit het praktijkonderwijs, het VSO en het MBO naar werk of een vervolgopleiding;
  •  In de regio zijn we strategische partnerschappen aangegaan waarbij we contacten hebben gelegd via het evenement Hart voor je Zaak tussen werkgevers en verschillende organisaties betrokken bij ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Via Kansrijk Opleiden hebben we nieuwe maatwerkopleidingen met werkgevers opgesteld.

Werk

Meer inwoners in een uitkeringssituatie weten met behulp van passende ondersteuning hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten en succesvol uit te stromen naar een (reguliere) betaalde baan of als ondernemer, al dan niet via een scholingstraject. Hierin gaan we kennis en vakmanschap stimuleren.

  • In de doorontwikkeling van gebiedsgericht werken hebben we meer dan 90% van onze inwoners in beeld gebracht en hebben inwoners een vaste coach gekregen. Vanuit de gebieden hebben we de samenwerking gezocht met werkgeversdienstverlening, inkomen, de GKB en het Doorstroompunt in het gebied zodat dit dichter bij de inwoner is georganiseerd;
  • We hebben 166 basisbanen ontwikkeld voor mensen die niet regulier aan het werk komen, waarvan er 153 actief zijn. Er is sprake van een relatief hoge uitstroom door o.a. pensioen en overlijden;
  • Met de Groningse aanpak hebben we ingezet op de ontwikkeling en uitstroom van inwoners met een uitkering. We hebben maatwerk geboden door te kijken wat past bij de inwoner als het gaat om ontwikkeling, scholing, praktijkleren en jobcoaching;
  • Via het project van "WW naar bijstand" hebben we 73 inwoners ondersteund richting werk, een andere ontwikkelstap of een andere uitkering. Uiteindelijk zijn 10 mensen in de bijstand gekomen;
  • Via Op Koers hebben we 210 bewoners intensief begeleid en is 20% uitgestroomd naar werk of scholing. De andere deelnemers hebben een vervolgstap gezet op hun ontwikkelpad. In de Noordelijke stadswijken is via het NPLV een extra coach ingezet voor extra begeleiding van inwoners. Via 2 pilots hebben we extra ingezet op LKS. In totaal hebben 148 inwoners zich aangemeld. 62 inwoners zijn opgenomen in de pilots en 36 zijn geplaatst bij werkgevers. De overige inwoners waren nog niet werkfit en worden weer begeleid door hun werkcoach;
  • We hebben 227 statushouders financieel begeleid via de GKB door verplichte en niet verplichte ontzorging. Daarnaast hebben we een doorverwijzende functie richting werk.

Maatschappelijke participatie

  • Meer inwoners in een uitkeringssituatie met daarbij een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt worden geactiveerd en doen mee via verschillende vormen van maatschappelijke participatie;
  • Inwoners met een SW-indicatie of een NB-indicatie zijn actief binnen een Nieuw Beschut omgeving of met een LKS subsidie bij een werkgever.
  • Inwoners die niet aan het werk kunnen hebben we geholpen om zich verder te ontwikkelen. Afhankelijk wat iemand op dat moment nodig heeft was dit mogelijk bijvoorbeeld via participatiebanen of het doen van vrijwilligerswerk;
  • Via verschillende ontwikkeltrajecten en het instroomportaal van iederz hebben we meer dan 150 inwoners trajecten aangeboden zoals via werk-fit, Kansrijk Talent, de Z-route, voorschakeltraject in de zorg of via Praktijkleren een praktijkverklaring behalen. Het uiteindelijke doel is deelname aan het arbeidsproces of het maken van een volgende stap in de ontwikkeling;
  • Door maatwerk hebben we rekening gehouden met het niveau en de ontwikkelmogelijkheden van de inwoner zodat we ze het hoogst haalbare traject hebben aangeboden.

Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

Uitkeringen en minimaregelingen

Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch minimum (dreigen te) geraken hebben financiële rust en stabiliteit en zijn daardoor beter in staat grip op het eigen leven te houden en aan verschillende facetten van het leven actief te (blijven) participeren.

  • We hebben het verstrekken van uitkeringen voor bijstand, IOAW en IOAZ voortgezet, waarbij we steeds meer werken vanuit stress-sensitieve dienstverlening. Het aanvraagproces voor de bijstandsuitkering is sterk vereenvoudigd;
  • Het verstrekken van minima- en armoederegeling hebben we voortgezet. Daarbij hebben we speciale aandacht voor de laagdrempeligheid (vereenvoudiging, minder bewijslast, vanuit vertrouwen) en het bieden van bestaanszekerheid. We hebben de laptopregeling verruimd, de witgoedregeling verbreed en we zijn gestart met een proef met het vergoeden van mondzorg;
  • We zijn actief het niet-gebruik tegengegaan door vereenvoudigen en harmonisering van regelingen en door communicatie.

Integraal armoedebeleid

Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch leven kunnen actief (blijven) participeren aan verschillende facetten van het leven, waardoor sociale uitsluiting, gezondheidsverschillen en/of ongelijke ontwikkelingskansen voor kinderen kunnen worden beperkt;

Meer huishoudens zien kans - met aanvullende ondersteuning zo lang als nodig - de regie over het eigen leven te herwinnen en de eigen financiële redzaamheid te versterken.

  • We hebben een breed palet aan armoedevoorzieningen gericht op bestaanszekerheid, ondersteuning en talentontwikkeling voortgezet, zowel gemeentebreed als op gebiedsniveau;
  • We zijn begonnen met de implementatie van het armoedeprogramma Brede aanpak armoede en schulden;
  • We hebben meer maatwerk geboden binnen het armoedebeleid, bijvoorbeeld via de doorbraakmethode;
  • Extra investeren in intensieve ondersteuning van inwoners, zoals bij de Kansrijk-aanpak;
  • Ontwikkelen van een samenhangende aanpak in Groningen Noord met onze Maatschappelijke Coalitie NPLV.

Schuldhulpverlening

  • Minder huishoudens raken in een financieel kwetsbare - of zelfs (problematische) schuldensituatie;
  • Daar waar dit wel gebeurt willen we de financiële situatie door tijdige en gerichte ondersteuning eerder stabiliseren en - daar waar mogelijk -laten leiden tot (financieel) herstel en een hogere uitstroom naar een financieel gezonde, zelfstandige, situatie.
  • We voerden onder andere voorlichting, financiële educatie (budget-coaching) en andere preventieactiviteiten uit die gericht zijn op het voorkomen of beperken van financieel kwetsbare situaties. Daarnaast gaven we vorm aan de wettelijke taak ‘vroegsignalering’, waarbij we bij signalen van betalingsachterstanden van vaste lasten (huur, energie, water en zorgpremie) proactief een hulpaanbod deden aan inwoners (12.670 opgepakte signalen). We zijn vanaf april 2024 deel gaan nemen aan het experiment vroegsignalering betalingsachterstanden eigen bijdrage Wmo/Wlz bij het CAK;
  • We boden (integrale) schuldhulpverlening aan huishoudens met (problematische) schulden, dit deden we door middel van onder meer budgetbeheer (1.599 trajecten), euro-coaching (jongeren) (218 budgetbeheertrajecten jongeren), ontzorgen statushouders (156 trajecten), schuldregeling (394 aanvragen), sociale kredietverlening (191 actieve leningen) en (indien noodzakelijk) beschermingsbewind (1.362 trajecten);
  • We hebben ingezet op het verkorten van budgetbeheertrajecten door het verlenen van saneringskredieten (465 actieve kredieten) en (indien nodig) de inzet van het maatwerkfonds. We richtten ons op financiële begeleiding en op het leveren van nazorg zo lang als nodig;
  • We zijn betrokken bij de ontwikkeling van een landelijke pauzeknop en is er afstemming met de koepelorganisatie NVVK (koepelorganisatie voor schuldhulpverlening) over de mogelijkheden van deelname aan een pilot;
  •  We hebben de samenwerking met maatschappelijke partners verbeterd door meer aanwezig te zijn in de wijken en de gebieden.

 

 

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29