Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten

De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2024.

 

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

1. Onderwijskansen en onderwijshuisvesting

Maatschappelijk Akkoord Sociale Inclusie

Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het onderwijs uit.

  • We hebben uitvoering gegeven aan alle 17 onderwerpen van de uitvoeringsagenda Maatschappelijk Akkoord;
  • Er is een stappenplan voor evaluatie van het Maatschappelijk Akkoord opgesteld samen met onze partners;
  • We hebben de gemeentelijke website met informatie aan ouders over de aanmeldprocedure PO inclusief online scholenkaart geactualiseerd en getoetst;
  • We hebben twee brieven aan ouders, een infographic voor professionals en ouders, en een communicatieplan ontwikkeld;
  • We hebben drie inhoudelijke sociale inclusie bijeenkomsten voor de partners georganiseerd;
  • Zie voor de overige activiteiten de raadsbrief .

OAB & VVE

 

Meer (jonge) kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen beter toegerust het primair onderwijs in.

  • We zijn gestart met extra activiteiten in die wijken waar deelname aan vve achter blijft;
  • Het kennisleernetwerk vve is van start gegaan. De eerste inspiratiebijeenkomst heeft plaatsgevonden tijdens Lets Gro;
  • We hebben samen met de opvangorganisaties en scholen een kijkwijzer en kwaliteitskaart ontwikkeld om zo de eigen kwaliteit te kunnen verhogen. In 2024 is dit traject voor het eerst uitgevoerd;
  • We zijn begonnen met de pilot ‘derde pedagogisch medewerker op de groep’ om op een aantal specifieke locaties meer handen in de groep te hebben;
  • Er is een aantal trainingen 'signaleren en doorverwijzen laaggeletterdheid' voor pedagogisch medewerkers en brugfunctionarissen georganiseerd.

Verlengde schooldag

 

Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het voortgezet onderwijs in.

  • De verlengde schooldag is uitgebreid naar andere wijken en er zijn meer deelnemende kinderen in de voorlopers-wijken. In 2024 is het aantal deelnemende scholen gestegen naar 33;
  • Iedere school heeft op basis van de generieke VSD-doelstellingen een specifiek VSD-schoolplan gemaakt op basis van de onderwijsvisie van de school. Hierdoor sluiten de VSD-activiteiten beter aan op het curriculum en de leerdoelen van de school en de behoefte van hun populatie;  
  • We hebben op meerdere plekken een koppeling kunnen maken met rollen en taken van wijkprojectleider, brugfunctionaris en schoolcoördinator. Hierdoor zijn de lijnen tussen deze rollen korter en worden ouders en kinderen gemakkelijker bereikt als het om betrokkenheid bij de VSD gaat. Dit heeft geleid tot meer ouderbetrokkenheid en meer deelnemende kinderen aan de VSD-activiteiten;
  • Door de brugfunctionarissen te betrekken bij de inschrijvingen voor VSD-activiteiten hebben we meer ouders en kinderen weten te bereiken en is het aantal deelnemers gegroeid;
  • We hebben geëxperimenteerd met het organiseren van VSD-activiteiten in samenwerking met de kinderopvang. Dit heeft als resultaat opgeleverd dat de VSD meer is gaan leven in bepaalde wijken met als resultaat een toename van het aantal deelnemers;
  • De voorbereiding van de scholing van aanbieders ten aanzien van pedagogische en didactische kwaliteiten is gestart;
  • Waar mogelijk hebben we de samenwerking met activiteiten in wijken gezocht. Hierdoor hebben we meer gebruik gemaakt van aanbieders uit de wijk. Dit heeft bijgedragen aan meer bekendheid in de wijken en meer deelnemende kinderen;
  • In 2024 hebben we op meerdere plekken ouders in kunnen zetten binnen de VSD. Voorbeelden hiervan zijn: een vader die Djembé lessen verzorgt, een opa die schaaklessen geeft en ouders die de rol van schoolcoördinator voor VSD-activiteiten op zich hebben genomen.

Volwasseneneducatie

 

Meer inwoners (18+) ontwikkelen vaardigheden en behalen een kwalificatie (en zijn daardoor beter toegerust om onder andere succesvol de arbeidsmarkt op te kunnen (en daarmee kans op financiële zekerheid te verhogen).

  • We hebben weer leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden geboden. Het aanbod is gericht op deelname aan de maatschappij en sociale zelfredzaamheid, opleiding (doorstroming naar vervolgonderwijs) of werk (doorstroming naar arbeidsmarktoriëntatie of werk);
  • We hebben uitvoering gegeven aan de aanpak van laaggeletterdheid door onder andere het educatie-aanbod, en het aanbod in de taalhuizen en bibliotheken in onze wijken en dorpen;
  • Er zijn in 2024 twee nieuwe taalhuizen geopend: één in Hoogkerk en één bij Iederz. In totaal telt de gemeente Groningen nu 10 taalhuizen;
  • Tijdens de Week van Taal heeft de Escape Caravan een tour door de gemeente gemaakt. Deze escaperoom op wielen laat bezoekers ervaren hoe het voelt om moeite te hebben met basisvaardigheden;
  • En er is een feestelijke bijeenkomst georganiseerd in het Forum, waarbij de 18 taalambassadeurs in het zonnetje werden gezet.

Onderwijshuisvesting

 

Er zijn voldoende goede scholen in de nabijheid van leefomgeving kind; de scholen zijn daarbij een goede afspiegeling van wijk waarin ze staan en de populatie die er gebruik van maakt, zodat segregatie voorkomen of bestreden kan worden.

  • Het scholenplan Gro Up is vastgesteld;
  • In 2024 zijn in dat kader de volgende projecten gestart (in uitvoering of locatiestudie) of opgeleverd:
    IKC Groenewei; verplaatsing tijdelijke huisvesting Meerstad/Eemskanaalzone; wissellocatie Bessemoerstraat; tijdelijke locatie Montessori Lyceum; Mozaïek (Haren); Wegwijzer (Selwerd); Suikerzijde; OPDC Rebound (Kapteijnlaan); Maartenscollege-ISG-GSV (Haren); sws Meeroevers (Meerstad); Montessori Vaklyceum (De Wijert); Karrepad (1955 deel, Korreweg-Indische Buurt); Nassauschool (Oranjebuurt); Quintusschool (Glimmen); Bisschop Bekkersschool (Paddepoel); Gymzaal de Meet (Haren); Brinkschool (Haren); Huis van Ten Post; Kamerlingh Onnes; CSG Augustinus; Gomarus College; Parcival College; Vrije School Widar (Rivierenbuurt); Erasmusschool (Zeeheldenbuurt); Noorderbasis en Beijum;
  • Er is een onderzoek naar de onderwijscapaciteit in de omgeving De Held (Vinkhuizen, Gravenburg, Reitdiep) en Stadshavens (Oosterpoort, Oosterpark) opgestart;
  • De raad heeft in december het jaarlijkse Programma onderwijshuisvesting voor het komende jaar vastgesteld.

Bewegingsonderwijs

 

De randvoorwaarden voor goed bewegingsonderwijs zijn aanwezig.

  • Het ambitiedocument (door)ontwikkeling sportvoorzieningen 2037 is vastgesteld.

2. Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer

Voortijdig schoolverlaten

 

Meer kinderen en jongeren volgen onderwijs en ronden hun onderwijscarrière af met een erkend diploma.

  • Leerplichtambtenaren en doorstroomcoaches hebben dagelijks gesprekken gevoerd met jongeren en ouders over schoolaanwezigheid en verzuim. Daarna zijn passende interventies ingezet. Met jongeren die gedurende het jaar uitvielen is gezocht naar een vervolg in de vorm van school en/of werk. Of, wanneer dit niet mogelijk bleek te zijn, hulpverlening;
  • Het verzuim van jongeren op de ISK is in beeld gebracht en er is veel contact geweest met de netwerkpartners van deze doelgroep over hun problematiek. Sinds september zijn 2 interculturele coaches beschikbaar voor gesprekken met jongeren met een niet-Nederlandse achtergrond;
  • Leerplicht heeft meegedaan aan het project “Wel in Ontwikkeling” voor thuiszitters. Dit is een landelijk project dat loopt tot juli 2025;
  • Het thuiszitterspact eindigde in 2024, er is een evaluatie geweest met bestuurders en partners. In 2025 wordt een nieuw pact ondertekend voor de periode 2025-2029;
  • RMC heet vanaf 1 januari 2024 Doorstroompunt. Deze landelijke naamswijziging hebben we in Groningen in 2024 geïmplementeerd. De nieuwe wet “Van School naar Duurzaam Werk” is uitgesteld tot 1 januari 2026. In 2024 is de voorbereiding voor een nieuw regionaal plan om voortijdig schoolverlaten tegen te gaan gestart. De samenwerking met Werk en Participatie is in 3 van de 5 gebiedsteams vormgegeven en wordt in 2025 uitgebreid naar de andere 2 teams. Dit versterkt de mogelijkheden om jongeren door te leiden naar werk. Bij Binn’stad is het nieuwe VSV traject ”Own it!” gestart voor 3 groepen jongeren.

Aansluiting jeugdhulp-onderwijs

 

Kinderen en jongeren worden optimale kansen geboden om zich te ontwikkelen met als uitgangspunt dat elk kind onderwijs krijgt en dat dit zo gewoon mogelijk i s.

  • Het collectief inzetten van jeugdhulp-onderwijs in de onderwijs-zorgvoorzieningen in het landelijk experiment loopt al enige tijd. We zien dat kinderen kunnen doorstromen. Tegelijkertijd zien we dat er nog steeds kinderen uitvallen en dat er wachtlijsten zijn voor deze voorzieningen;
  • In 2024 is in pilotvorm de Naschoolse opvang-plus (NSO+) vanuit de Wet Kinderopvang opgezet voor leerlingen van 4 t/m 14 jaar van de Van Lieflandschool en De Wingerd (scholen voor kinderen met een verstandelijke en soms ook lichamelijke beperking). Besluitvorming over het vervolg vindt plaats in 2025.

Leerlingenvervoer

 

Alle kinderen kunnen de voor hen dichtstbijzijnde toegankelijke school bezoeken.

  • Het aantal deelnemers aan het leerlingenvervoer is redelijk stabiel gebleven. Het is ook in 2024 gelukt om aan de vraag te voldoen. We hebben voor ruim 800 kinderen en jongeren vervoer naar onderwijs mogelijk gemaakt.

 

 

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29