Relevante ontwikkelingen
Onderwijssegregatie
Het vergroten van kansengelijkheid, het tegengaan van segregatie en het bevorderen van sociale inclusie vormen de rode draad in onze onderwijsagenda. Deze thema’s staan ook centraal in de uitvoering van ons onderwijsbeleid, van onderwijsachterstandenbeleid tot onderwijshuisvesting en de doorontwikkeling van de verlengde schooldag. Het is lastig om te meten of investeringen in kansengelijkheid en in het tegengaan van onderwijssegregatie succesvol zijn. Belangrijke voorwaarde om dit te meten is in elk geval zicht te hebben op de mate van onderwijssegregatie. In 2024 is het eerste rapport van de segregatiemonitor basis- en voortgezet onderwijs verschenen.
Maatschappelijk Akkoord
Er is een gezamenlijke uitvoeringsagenda Maatschappelijk Akkoord, sociale inclusie 2024 opgesteld waarin zowel bestaande, als nieuwe onderwerpen zijn opgenomen. We hebben besloten de uitvoeringsagenda vanaf 2024 tweejaarlijks opstellen. Ook de notitie Uniforme afspraken informatievoorziening en procedure aanmelding PO is vastgesteld en alle partners werken mee aan de informatievoorziening voor ouders en bijna alle partners werken volgens deze uniforme afspraken.
Voor- en vroegschoolse educatie (vve)
In de wijken waar de vve-deelname achterblijft is in samenwerking met de betrokken partners gestart met het ontwikkelen en uitvoeren van extra activiteiten om het bereik te vergroten. De resultaten hiervan zijn in 2025 bekend. Ook deelname aan de gratis proef kinderopvang heeft als doel het vve-bereik te vergroten. Er zijn ruim 40 extra kinderen die hierdoor vve volgen. Daardoor zijn ouders in de gelegenheid hun deelname aan de maatschappij te vergroten en zij doen dit ook.
Om de veiligheid van de kinderen in de kinderopvang te borgen is het beleidsplan 'Toezicht en handhaving kwaliteit kinderopvang Groningen' vastgesteld. Nieuw is dat we bij kleine onvolkomenheden direct overgaan tot beboeting en bij het opstarten of wijziging van een kinderopvanglocatie leges heffen.
Verlengde schooldag (VSD)
In 2024 is het aantal deelnemende scholen aan de verlengde schooldag gestegen naar 33. Het gebied Ten Boer doet nu met 3 scholen mee en in de wijken De Wijert en Hoogkerk zijn in de loop van 2024 alle basisscholen aangehaakt. Ook is ISK Werkman begonnen met het organiseren van VSD-activiteiten voor het nieuwkomersonderwijs.
Onderwijshuisvesting
In 2024 zijn de actualisatie van het Scholenplan Gro Up en het Ambitiedocument (door)ontwikkeling sportvoorzieningen 2037 vastgesteld. We investeren hiermee langjarig in goede en duurzame schoolgebouwen die een centrale rol in de wijk vervullen en in verbetering van de kwaliteit en uitbreiding van de capaciteit van de gymzalen en andere binnensportaccommodaties.
Leerlingzaken
Het Thuiszitterspact 2.0 is geëvalueerd, in 2025 wordt een nieuw pact met een vernieuwde opdracht ondertekend voor de periode 2025-2029. De nieuwe wet “Van School naar Duurzaam Werk” is uitgesteld, de beoogde ingangsdatum is nu 1 januari 2026.