Programma 1: Economie en Ruimte

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

 

Doelen Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

 

 

Doel 1: Wij stimuleren lopen, fietsen en het openbaar vervoer.

 

Effectindicator(en)

Behaald

2021

Behaald

2023

Beoogd

2025

Behaald

2024

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*:

  • Aandeel voetganger

33,4%

31,6%

30%

-

  • Aandeel fiets

42,8%

46,5%

48%

-

  • Aandeel openbaar vervoer

1,1%

2,4%

3%

-

  • Aandeel auto

22,7%

19,5%

19%

-

Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*: -

  • Aandeel voetganger

-

-

2%

-

  • Aandeel fiets

8,0%

7,4%

10%

-

  • Aandeel openbaar vervoer

13,6%

19,8%

20%

-

  • Aandeel auto

72,2%

67,4%

68%

-

 

Toelichting en bron:

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen, van en naar Groningen: De cijfers die betrekking hebben op het aandeel verplaatsingen binnen de gemeente Groningen en van en naar de gemeente Groningen ontvangen we tweejaarlijks van het CBS. Overigens is de optelsom van het aandeel verplaatsingen geen 100%, omdat een beperkt deel van de verplaatsingen onder de categorie 'overig' valt.

 

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*:

 

 

CBS - Onderweg in Nederland (ODiN).

Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*:

 

 

CBS - Onderweg in Nederland (ODiN).

 

Doel 2: Wij willen dat Groningen voor iedereen goed bereikbaar is en blijft op een zo veilige en duurzame manier.

Doel 3: Wij geven voorrang aan innovatieve en schone vormen van personen- en goederenvervoer waarmee de CO 2 -uitstoot verminderd wordt.

 

Effectindicator(en)

Behaald

2022

Behaald

 2023

Beoogd

 2024

Behaald

2024

Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen

430

463

290

447

Aandeel schone voertuigen in het wagenpark:

  • Gemeentelijk wagenpark

21%

24%

25%

25%

  • Stedelijke logistiek binnenstad

-

18%

17%

-

 

Toelichting en bron:

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen

 

Bliq rapportage gemaakt door het bedrijf Via (ViaStat)

Aandeel schone voertuigen in het wagenpark:

  • Gemeentelijk wagenpark
  • Stedelijke logistiek binnenstad

Eigen registratie medewerkers

 

Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen: De indicator voor het aantal verkeersslachtoffers betreft het totale aantal verkeersslachtoffers dat gevallen is op de gemeentelijke wegen.

De toename van het aantal verkeersslachtoffers betreft vooral (brom)fietsers. Ongeveer twee derde van alle (brom)fietsslachtoffers in onze gemeente valt op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur. De kans op een ongeval en de ernst van het letsel neemt significant af bij een snelheid van 30 km/uur in plaats van 50 km/uur. Daarom zijn snelheidsremmende maatregelen op 50 km/uur-wegen en het terugdringen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur effectieve manieren om de verkeersveiligheid te verbeteren. Vanuit de Uitvoeringsprogramma's Doorwaadbare Stad en Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid werken we daar voortvarend aan.


Aandeel schone voertuigen in het wagenpark: Het aandeel schone voertuigen in het gemeentelijk wagenpark heeft betrekking op alle emissievrije voertuigen (personenauto, bestelauto en vrachtwagen), niet op de machines.

Op dit moment weten we nog niet wat het exacte aandeel schone bedrijfs- en vrachtauto's is dat in de binnenstad rijdt. In het verleden is de indicator gebaseerd op het aantal verleende ontheffingen voor de venstertijden; op basis daarvan werd dan een inschatting gemaakt van het aantal uitstootvrije voertuigen in de binnenstad. Omdat dit percentage bij nader inzien te weinig inzicht geeft, is ervoor gekozen deze indicator niet weer te geven voor 2024. Met de handhaving van de venstertijden én de zero emissiezone in 2025 door middel van ANPR-camera's is de verwachting dat we een veel beter inzicht krijgen in het aandeel schone logistieke voertuigen in de binnenstad.

Prestatie-indicatoren

 

De prestatie-indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de onderstaande beleidsvelden (dikgedrukt in de tabel).

 

Prestatie-indicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Behaald

2024

Slim en Duurzaam

CO 2 -uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer

14,2

33,1

1

-

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen

  • Op straat en P+R

740

750

930

930

  • In gemeentelijke parkeergarages

68

91

112

112

Aantal spitsmijdingen per dag

5.473

-

5.000

2.282

Vervoerswijzen

Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen

7,1

7,1

7,5

7,1

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen

>65%

87,9

≥ 60%

 

-

Effect op de directe omgeving

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen:

 

 

 

 

  • Autoparkeerplaatsen

54%

57%

64%

62%

  • Fietsparkeervoorzieningen

83%

89%

71%

96%

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen

-

7,9

-

-

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur

0

0,5

2

6,8

 

 

Toelichting en bron

 

 

Aantal spitsmijdingen per dag: Het aantal spitsmijdingen per dag in 2024 lag veel lager dan was beoogd. Grotendeels werd dit veroorzaakt doordat het beoogde aantal spitsmijdingen voor 2024 was gebaseerd op het behaalde aantal uit 2022 ten tijde van Operatie Julianaplein. Ondanks de verkeershinder tijdens Operatie Ring Zuid was de situatie in 2024 echter heel anders dan in 2022. Zo werd er (veel) minder thuisgewerkt en was de verkeersafwikkeling en doorstroming bovendien veel beter. Onder meer het Vrijheidsplein was in 2024 al gereed. Daardoor bleef het aantal spitsmijdingen beperkt.   

 

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen

We onderzoeken tweejaarlijks de tevredenheid van de parkeergarages in Groningen. Daarom is er geen waarde ingevuld bij behaald 2024.


Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur: In 2023 is de Peizerweg tussen de spoorwegovergang en de Paterswoldseweg heringericht; de bebording '30 km/uur' dient echter nog te worden geplaatst. Op de Ter Borchlaan, de wegen in het Stadspark, een gedeelte van de Vestdijklaan en de parallelweg van de Friesestraatweg in Slaperstil is de maximumsnelheid teruggebracht van 50 naar 30 km/uur.

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer

 

Registratie OV-bureau

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen

  • Op straat en P+R
  • In gemeentelijke parkeergarages

Registratiesysteem stadsingenieurs (Relatics)

Aantal spitsmijdingen per dag

 

Registratiesysteem van Groningen Bereikbaar

Vervoerswijzen

 

CBS - Onderweg in Nederland (ODiN).

Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen

 

 

 

OIS enquête Inwonerspanel Groningen Gehoord (tweejaarlijks)

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen

 

Registratie OV-bureau

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen

 

OIS onderzoek bezetting P+R

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen

 

Enquête van een onderzoeksbureau

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur

 

Eigen registratie medewerkers

 

 

 

 

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29