Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten

De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2024 .

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

Vervoerswijzen

Toename van ruimte-efficiënte, schone en gezonde vervoerswijzen door groei van het aandeel voetgangers, fiets en openbaar vervoer en afname van het aandeel auto's zowel binnen gemeente Groningen als van en naar Groningen met als doel: herwinnen openbare ruimte, verminderen CO 2 uitstoot en realiseren van een gezondere leefomgeving.

  • Conform ons Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid hebben we gewerkt aan het verbeteren van looproutes naar wijkvoorzieningen, openbaar vervoerhaltes en stations. Onder meer de loopnetwerken voor Paddepoel, Selwerd, Tuinwijk en de Oosterparkwijk zijn hiervoor geanalyseerd;
  • Met onze landelijke partners van de City Deal 'Ruimte voor Lopen' en Europese partners vanuit het Interreg North Sea Project 'Active Cities' is kennis uitgewisseld over het stimuleren van loopbeleid. We hebben een partnermeeting georganiseerd in Groningen en deelgenomen aan het Nationaal Masterplan Lopen. Tenslotte zijn in het kader van Loopvriendelijk Paddepoel diverse scenario's geschetst voor het Winkelcentrum Paddepoel;
  • Conform ons Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid is verder gewerkt aan de fietsstraten Korreweg , Kerklaan (Groningen) en Helperzoom Noord. Verder is gestart met de bouw van de fietsbruggen over de Borgsloot en het Slochterdiep bij Meerstad. De fietsbrug over de Noordelijke Ringweg is als onderdeel van de Doorfietsroute Winsum-Groningen geplaatst en het gedeelte van de Doorfietsroute Assen-Groningen tussen Haren en de Witte Molen is aangelegd;
  • Het Voorlopig Ontwerp vervanging Gerrit Krolbrug is afgerond en vastgesteld. Eerder werd de tijdelijke fiets- en voetgangersbrug gerealiseerd. Wat betreft de Paddepoelsterbrug is verder gewerkt aan het Voorlopig Ontwerp en zijn financiële afspraken met het Rijk gemaakt;
  • In december werd de Suikerzijderoute feestelijk geopend. De toekomstige bewoners van de Suikerzijde hebben hiermee een aantrekkelijke en rechtstreekse fiets- en voetgangersverbinding met de binnenstad;
  • In het kader van het Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid is onderzoek gedaan naar de drukte en diversiteit op fietspaden. De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt voor het opstellen van een nieuwe fietsstrategie voor Groningen. Daarnaast is onderzocht welke fietsroutes in en rond de binnenstad aantrekkelijker gemaakt kunnen worden en hoe de toekomstige fietsstructuur rondom het Hoofdstation er uit kan komen te zien volgens de Strategische Agenda Stationsgebied ;
  • Groningen Fietsstad heeft via diverse campagnes, advertenties en social media ingezet op het stimuleren van de fiets en het promoten van de fietsenstallingen Grote Markt en Nieuwe Markt. Ook heeft Groningen Fietsstad zich ingezet om de participatie voor een nieuwe fietsstrategie voor Groningen onder de aandacht te brengen;
  • Met de Provincie Groningen, het OV Bureau Groningen-Drenthe en andere stakeholders hebben we, als uitwerking van onze Mobiliteitsvisie , voortvarend gewerkt aan de Routekaart OV 2040 waarin we aangeven hoe het openbaar vervoer in Groningen er op langere termijn uit moet gaan zien en welke stappen we de komende twintig jaar zetten om onze doelen te bereiken;
  • Met Rijk en Provincie Groningen werken we aan de toekomstige bereikbaarheid van Suikerzijde met het openbaar vervoer. ProRail is in het najaar van 2024 gestart met een verkenning naar de realisatie van het beoogde treinstation De Suikerzijde. Maar we hebben ook varianten onderzocht ten aanzien van de busbediening in deelgebied Noord van Suikerzijde;
  • We hebben stappen gezet om de nieuwe gebiedsontwikkelingen zoals Meerstad, Suikerzijde en Stadshavens, maar ook de bestaande woonwijken, goed met het openbaar vervoer te ontsluiten. Op plekken waar het OV-aanbod minder is, bieden we alternatieven zoals het wijkvervoer aan;
  • Als gemeente hebben we intensief meegedacht en meegewerkt aan de MIRT-onderzoeken voor Lelylijn en Nedersaksenlijn en bij het onderzoek naar de effecten en haalbaarheid van verbeteringen aan het bestaande spoor. Tevens hebben we verkend wat de inpassing van de Lelylijn in Groningen kan betekenen voor de stedelijke ontwikkeling;
  • De werkzaamheden aan de ombouw van het Hoofdstation in het kader van Groningen Spoorzone zijn doorgegaan, bijvoorbeeld aan de ondergrondse reizigerstunnel en de daaronder gelegen fietsenstalling. Voor de insnijding van het Emmaviaduct is het referentieontwerp afgerond en is gestart met de contractvoorbereiding en het opstellen van de kredietaanvraag;
  • Met inbreng van de gemeente Groningen heeft ProRail een plan opgesteld voor de verbetering van de fysieke toegankelijkheid van station Groningen Noord;
  • Ook in 2024 hebben we het wijkvervoer in onze gemeente ondersteund. Met de bestaande initiatieven zijn we in gesprek om op een duurzame manier uit te breiden naar andere wijken. Ook in Ten Boer is wijkvervoer inmiddels beschikbaar. We zien bovendien een toename in het gebruik van het wijkvervoer in onze gemeente;
  • De voorbereidende werkzaamheden om onze P+R terreinen aantrekkelijker te maken zijn begonnen. Daarmee willen we te kleine fietsenstallingen uitbreiden, reizigersvoorzieningen verbeteren, de uitstraling en sociale veiligheid naar een hoger niveau tillen en deelmobiliteit met nieuwe, beter zichtbare hubs faciliteren. In 2024 zijn de eerste stappen gezet ten aanzien van de realisatie van fysieke deelhubs conform ons Uitvoeringsprogramma Hubs ;
  • Met het vastgestelde Pakket Parkeermaatregelen werken we aan een verlaging van de parkeerdruk, zodat er meer ruimte ontstaat voor leefkwaliteit, klimaatadaptatie, lopen en fietsen. Belangrijke onderdelen hiervan zijn een uitbreiding van het gebied met betaald parkeren en betaald parkeren 's avonds en op zondag. De invoering van een nieuwe bezoekersvergunning op 1 januari 2025 zorgt ervoor dat veel inwoners hun bezoek goedkoper kunnen laten parkeren.

Bereikbaar houden van de economische kerngebieden van Groningen met onder meer de (vracht)auto.

  • De verdiepte ligging Aanpak Ring Zuid (ARZ) is op 1 september 2024 opengesteld voor het autoverkeer. De werkzaamheden op het onderliggende wegennet, aan de Esperantotunnel en het Zuiderplantsoen vorderen gestaag;
  • We zijn verder gegaan met het opstellen van een plan voor het ongelijkvloers maken van de Westelijke Ringweg. Samen met het Rijk en de Provincie Groningen hebben we een MIRT-onderzoek uitgevoerd naar de bereikbaarheidsopgave voor de Westflank. Begin 2025 moet dit leiden tot strategische keuzes voor de gebiedsgerichte ontsluiting in de Westflank en de toedeling van de beschikbare Rijksbijdrage van € 88,5 miljoen (prijspeil 2024 en inclusief btw) en welke cofinanciering de regio beschikbaar stelt;
  • Voor de Oosterhamrikzone zijn diverse onderzoeken uitgevoerd naar een nieuwe busroute, een fietsroute en een autoverbinding. Bovendien is gestart met de stedenbouwkundige verkenning van een nieuwe oeververbinding. Dit alles vormde de input voor het inmiddels opgestelde Toekomstbeeld Oosterhamrikzone ;
  • We zijn gestart met de Oostflankstudie. Als eerste is geïnventariseerd welke netwerken, databronnen en modellen beschikbaar zijn. Specifiek voor het voetgangersnetwerk zijn ontbrekende schakels toegevoegd. Aan de hand van het opgestelde plan van aanpak gaan we aan de slag met het vervolg.

De auto krijgt een minder dominante positie.

  • We hebben gewerkt aan de transformatie van 50 km/uur-wegen in 30 km/uur-straten conform ons Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad . Voor De Savornin Lohmanlaan , Zaagmuldersweg , Kerklaan , Dilgtweg , Meerweg en Lijzijde zijn het Voorlopig of Definitief Ontwerp en de kredietaanvraag vastgesteld; binnenkort start de uitvoering. Daarnaast is een begin gemaakt met het opstellen van een ontwerp voor Parkweg en Amkemaheerd;
  • Het (verkeerskundige) onderzoek naar de consequenties van een autoknip in de Eikenlaan in combinatie met autoknips in Wilgenlaan en Dierenriemstraat is afgerond. We zijn inmiddels begonnen met de participatie en het ontwerp van deze autoknip. Voor het weren van doorgaand autoverkeer op de Stationsweg, opgenomen in de Strategische Agenda Stationsgebied , is begonnen met de uitwerking van een verkeersplan ten aanzien van mitigerende maatregelen.

Effect op de directe omgeving

Herwinnen van de openbare ruimte en zorgen voor voldoende goede fietsparkeervoorzieningen.

  • Met betrekking tot de nieuwe Fietsenstalling Herestraat (onder de C&A) hebben we voorbereidende activiteiten en onderzoeken gedaan, zodat we afspraken met de pandeigenaar op korte termijn kunnen vastleggen en de bouw van de nieuwe fietsenstalling voor circa 600 fietsen kan beginnen;  
  • Ten aanzien van de Fietsenstalling Westerhaven is onderzocht hoe we de toegang tot deze nieuwe stalling het beste kunnen realiseren. Hiervoor zijn ontwerpen opgesteld en zijn gesprekken gevoerd met de andere pandeigenaren en -huurders. Met betrekking tot de zoektocht naar één of meerdere nieuwe stallingen in het gebied tussen de A-brug en de Vismarkt heeft er een verdiepend onderzoek plaats gevonden waarmee de basis is gelegd voor een haalbaarheidsstudie. Tot slot zijn we bezig met voorstellen voor een tijdelijke - en op termijn permanente fietsenstalling - op de plek van de Parkeergarage Haddingestraat ;
  • ProRail heeft de plannen voor de uitbreiding van het aantal fietsenstallingen bij station Groningen Noord afgerond. Eind 2024 is de aanbesteding gestart.

Herwinnen van de openbare ruimte door terugbrengen dominantie van geparkeerde auto’s in het straatbeeld.

  • Met de vaststelling van het Pakket Parkeermaatregelen is het kortparkeertarief in diverse wijken verhoogd en zijn de tijdsvensters uitgebreid. Op deze manier dringen we het wijkvreemd parkeren terug en worden bezoekers van de binnenstad en forenzen gestimuleerd om niet langer gratis of voor een relatief laag tarief op straat te parkeren, maar juist te kiezen voor een parkeergarage of P+R terrein. De ruimte die daarmee vrijkomt, richten we opnieuw in. Tevens voeren we een gedeelde parkeervergunning in voor bewoners die met elkaar één auto willen delen. Uiteindelijk wordt het betaald parkeren in Haren en Groningen geharmoniseerd (tarieven op elkaar afstemmen, einde aan de fysieke parkeerpassen);
  • Voor de inzet van onze scanauto's voor handhaving op verkeersovertredingen die vallen onder de Wet Mulder zijn we begonnen met een update van ons parkeervakkenbestand. Als de update gereed is, voeren we testen uit met de module foutparkeren op de scanauto en op basis van de uitkomsten bepalen we uiteindelijk of we overgaan op handhaving met behulp van de scanauto of niet;
  • Met de introductie van deelauto's, vermindering van het eigen autobezit en invoering van betaald parkeren zijn uiteindelijk minder parkeerplaatsen op straat nodig. Op verschillende locaties hebben we deze plekken ingericht als stallingsplek voor de fiets door in samenwerking met bewoners fietsvlonders en fietsklemmen te realiseren;
  • Natuurlijk!Deelmobiliteit, het landelijke samenwerkingsprogramma voor deelmobiliteit, is in 2024 begonnen met het opstellen van modelteksten voor vergunningen voor deelauto's. Omdat deze modelteksten nog niet gereed zijn, duurt de invoering van vergunningen voor commerciële deelauto-aanbieders iets langer.

Minder verkeersslachtoffers.

  • Conform ons Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeerveiligheid zijn concrete projecten uitgevoerd die ervoor moeten zorgen dat het aantal verkeersslachtoffers teruggedrongen wordt. Zo zijn op vijf locaties op de wijkring van Beijum verkeersdrempels gerealiseerd en is gewerkt aan een ontwerp voor de oversteek Emingaheerd. Daarnaast zijn ontwerpen opgesteld voor de Gaykingastraat en Stadsweg in Ten Boer en diverse straten in Glimmen en Noordlaren;
  • Met onze integrale aanpak scholen willen we lopen en fietsen aantrekkelijker, leuker én verkeersveiliger maken. Zo zorgen we ervoor dat lopen en fietsen naar school weer de norm wordt. Ten behoeve hiervan is een Plan van Aanpak en een uniforme werkwijze opgesteld. Ook zijn we in gesprek met ruim tien basisscholen en denken we mee in het kader van de nieuwbouw van scholen in Ten Post en Woltersum;  
  • Verkeerseducatie is een belangrijk speerpunt binnen ons verkeersveiligheidsbeleid. Onder de vlag van Verkeerswijzer Groningen hebben we campagnes, verkeerslessen en andere educatieve activiteiten uitgevoerd gericht op kinderen, jongvolwassenen en ouderen.

Slim en Duurzaam

Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van personen- en goederenvervoer.

  • Het plaatsen van laadpalen voor elektrische voertuigen gebeurt sinds eind 2023 in eigen beheer. Het afgelopen jaar zijn in opdracht van ons laadpunten voor elektrische voertuigen op straat en in parkeergarages geplaatst;
  • Op verzoek van bewoners, forenzen en aanbieders van deelauto's hebben we openbare laadpalen geplaatst, maar ook op strategische locaties en op plekken waar we vraag verwachten (datagestuurd). Daarbij streven we naar een gemeentedekkend netwerk in 2025 (conform de Visie Openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025 );
  • De realisatie van laadvoorzieningen in onze buurtstallingen hebben we onderzocht; vanwege de brandveiligheid bleek dit echter niet mogelijk;
  • Ons Uitvoeringskader Snellaadinfrastructuur is in 2024 vastgesteld. Zodoende is duidelijk waar en hoe de ontwikkeling van snellaadinfrastructuur in onze gemeente plaatsvindt.
  • We zijn van start gegaan met de actualisatie van onze Visie Openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025 ;
  • We hebben ons ingezet op het onderzoeken van en deelnemen aan innovatieve projecten en ontwikkelingen met betrekking tot elektrisch laden zoals het combineren van laadpunten en lantaarnpalen;
  • We zijn deelmobiliteit blijven stimuleren met de inzet op deelfietsen en deelscooters. De pilot met elektrische deelbakfietsen is nog niet gestart, omdat de zoektocht naar de juiste plekken voor deze voertuigen lastiger bleek dan aanvankelijk gedacht;
  • Inmiddels zijn de eerste elf deelmobiliteitshubs in onze gemeente, conform ons Uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit , gerealiseerd waaronder die in Beijum en op Zernike Campus;
  • De plankaart autodelen waarmee we vaste standplaatsen voor deelauto's willen bepalen, is nog niet opgesteld. Veel deelauto's zullen namelijk in 2025 en 2026 verplaatst worden naar locaties met laadinfrastructuur vanwege de transitie naar elektrische voertuigen. Overigens hebben we wel subsidie verleend aan twee bewonersgroepen die auto's delen;
  • Er is een volgende stap gezet in het verduurzamen van het openbaar busvervoer in onze regio. Zo heeft Qbuzz de 'Busstalling van de Toekomst' aan de Peizerweg geopend met veel meer ruimte voor het opladen van elektrische bussen. Daarnaast zijn 35 nieuwe elektrische bussen ingestroomd. Onder andere vanwege het faillissement van Van Hool in 2024 heeft de instroom van elektrische bussen vertraging opgelopen. Desalniettemin wordt de CO 2 -uitstoot van het openbaar busvervoer voor 2030 teruggebracht naar nul.

Sturen op verkeer (in plaats van faciliteren en geleiden).

  • Het beleidsmatige referentiekader (onderdeel van het Multimodaal Netwerkkader Groningen ) is uitgebreid met indicatoren en normwaarden voor de doorstroming en betrouwbaarheid van het openbaar vervoer;
  • De aanbesteding voor de inkoop van vier nieuwe intelligente verkeerslichten (iVRI's) in de omgeving van Winkelcentrum Paddepoel en nabij het Martini Ziekenhuis is doorlopen. Omdat we op deze locaties ook willen experimenteren met het instellen van nieuwe beleidsdoelen uit het Beleidsplan Verkeerslichten , zijn we begonnen met het opstellen van een plan van aanpak.

Het op orde hebben van de datastromen.

  • We zijn verder gegaan met de ontwikkeling en het beschikbaar maken van alle relevante mobiliteitsdata, zodat het structureel en correct kan worden aangeleverd aan de landelijke organisatie;
  • We zijn begonnen met een update van ons parkeervakkenbestand. Dit is nodig om nauwkeurig te kunnen bepalen waar geparkeerd mag worden, hoeveel parkeercapaciteit beschikbaar er is en waar daadwerkelijk geparkeerd wordt;  
  • Groningen is één van de honderd steden die deel uit maken van de EU mission on Climate-Neutral and Smart Cities (2030). Daarom is in samenwerking met het Rijk en andere regio's een start gemaakt met een onderzoeks- en ontwikkelingspilot voor de integrale monitoring en effectberekening van klimaatdoelstellingen;
  • We zijn begonnen met het opstellen van een plan van aanpak voor het uitvoeren van een test met nieuwe technieken die detectie op afstand van (pelotons) fietsers mogelijk maakt bij intelligente verkeerslichten.

Een leefbare en aantrekkelijke binnenstad door alleen nog maar schone voertuigen toe te staan.

  • We zijn gestart met het handhaven van het venstertijdengebied voor bedrijfs- en vrachtauto's met behulp van ANPR-camera's;
  • De effecten van het venstertijdengebied op de leefbaarheid van de binnenstad zijn door ons gemonitord en geëvalueer;
  • Met lokale bedrijven en instellingen is gewerkt aan Europese en/of nationale subsidieprojecten om duurzame, logistieke concepten te ontwikkelen, te testen en te implementeren. Zo is bijvoorbeeld gewerkt aan intelligente toegang voor voertuigen gekoppeld aan reserveringen voor het laden en lossen;
  • De zero-emissiezone voor stadslogistiek (conform onze visie Ruimte voor zero-emissie stadslogistiek ) is verder voorbereid.

 

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29