Relevante ontwikkelingen
Samenwerken met het Rijk op mobiliteitsprojecten is en blijft belangrijk. Zo hebben we ten aanzien van de aanleg van de Gerrit Krolbrug en de Paddepoelsterbrug goede afspraken kunnen maken met het Rijk. In het najaar van 2024 zijn de onderzoeken naar nut, noodzaak en realiseerbaarheid van de Lelylijn, Nedersaksenlijn en verbeteringen aan het bestaande spoor in Noord-Nederland afgerond en aan het kabinet aangeboden. Dit heeft in het voorjaar van 2025 geleid tot twee kabinetsbesluiten:
- Het geld dat voor de Lelylijn gereserveerd was wordt ingezet voor onder meer de aanleg van de Nedersaksenlijn en aanvullende maatregelen om de flessenhals Zwolle-Meppel aan te pakken.
- Rijk en regio gaan gezamenlijk aanvullend onderzoek doen naar de ruimtelijke inpassing en de financieringsmogelijkheden voor de Lelylijn.
Desondanks blijven we ons gezamenlijk met de andere noordelijke overheden hard maken voor de realisatie van de ambities uit het Deltaplan voor het Noorden, specifiek met betrekking tot de aanleg van twee nieuwe spoorlijnen en het verbeteren van bestaand spoor (met name rond Meppel). De komende tijd moet blijken welke structurele afspraken alsnog gemaakt kunnen worden met het Rijk.
Op 1 september 2024 om 21.05 uur ging de nieuwe Zuidelijke Ringweg open voor het autoverkeer en is een groot deel van de verkeersoverlast als gevolg van de bouwwerkzaamheden voorbij. In de afgelopen periode is hard gewerkt om de bereikbaarheid, doorstroming, leefbaarheid en veiligheid van onze regio én de gemeente Groningen te verbeteren. Met de ombouw van de Zuidelijke Ringweg inclusief het Julianaplein hebben we een solide basis voor de toekomst gelegd. Hoewel de ringweg weer gebruikt kan worden, wordt er in 2025 nog hard gewerkt aan de afronding van het project. In deze periode worden oude constructies opgeruimd, bomen en struiken aangeplant, het Zuiderplantsoen gerealiseerd en lokale wegen afgebouwd en aangesloten op het hoofdwegennet. Ook wordt in deze periode de Esperantotunnel voor fietsers gerealiseerd.
Inmiddels is de gehele ringweg ongelijkvloers behalve het noordelijke gedeelte van de Westelijke Ringweg. Ook op de aansluiting van de Westelijke Ringweg met de Friesestraatweg en de Metaallaan willen we de verkeerslichten verwijderen, zodat verkeer sneller en veiliger kan worden afgewikkeld. Zodoende kan het autoverkeer via de ringwegen en hoofdwegen rijden en is het niet langer nodig om dwars door de wijken en dorpen te rijden. Samen met de provincie en het Rijk onderzoeken we de mogelijkheden voor een (deels) verdiepte ligging van de Westelijke Ringweg. Zodoende kunnen ook de wijken Vinkhuizen en Paddepoel beter met elkaar worden verbonden en komt er meer ruimte voor groen. In het kader van het landelijk Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt gekeken naar de bereikbaarheid van de gehele Westflank van de stad Groningen. Het Rijk heeft hiervoor tot nu toe 88,5 miljoen euro (prijspeil 2024) gereserveerd. De gemeente en de provincie staan samen garant voor eenzelfde bedrag. Begin 2025 zijn de resultaten van het MIRT-onderzoek voor de Westflank van Groningen, inclusief plannen om de aansluitingen van de Friesestraatweg en Metaallaan met de Westelijke Ringweg ongelijkvloers te maken, naar verwachting gereed en kunnen de vervolgstappen worden bepaald.
De gemeente Groningen groeit hard als het gaat om inwoners en arbeidsplaatsen en dat betekent ook een toename van het aantal verplaatsingen. Daardoor wordt het steeds drukker op het fietspad, in het openbaar vervoer en op de weg. Naast het groeiend aantal verkeersbewegingen neemt ook de diversiteit van het verkeer toe met groter wordende verschillen in massa en snelheid. Dat zien we vooral terug op het fietspad waar naast gewone fietsen steeds meer e-bikes, speed pedelecs, snor- en bromfietsen, bakfietsen en fatbikes rijden. Het zogeheten LEV-kader voor Lichte Elektrische Voertuigen met een maximumsnelheid van 25 km/uur, waarvan de ingangsdatum aanvankelijk op 1 januari 2025 gepland stond, moet meer duidelijkheid verschaffen welke voertuigen wel en welke niet op de openbare weg mogen rijden. Ook ten aanzien van e-bikes en/of fatbikes verwachten we aanpassing van de landelijke wetgeving.
Het gevolg van meer verkeersbewegingen in combinatie met grotere snelheids- en massaverschillen is dat het aantal verkeersongevallen de afgelopen jaren is toegenomen en dat de verkeersveiligheid ook in onze gemeente steeds meer onder druk staat. Met het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 slaan de overheden de handen ineen om een risico gestuurde verkeersveiligheidsaanpak te maken en deze ook te verankeren in beleid. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, wordt bovendien onverminderd doorgewerkt aan lokale en regionale maatregelen zoals een beperking van de maximumsnelheid van 30 km/uur op diverse wegen in onze gemeente. Ook wordt gewerkt aan een schaalsprong voor het fietsnetwerk. We investeren in het verbreden van onze fietspaden en hebben nieuwe fietsroutes zoals de Suikerzijde toegevoegd aan ons fietsnetwerk. Op deze manier proberen we het fietsverkeer beter te spreiden waardoor de druk op bestaande fietspaden wordt verlicht.