Deelprogramma 4.1: Dienstverlening

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten

De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2024 .

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

Regie op dienstverlening

  • Onze dienstverlening inrichten vanuit het perspectief van de inwoner en ondernemer;
  • Eén gemeente: voor de inwoner spreken met één mond (integraliteit).
  • Inrichten overheidsbrede loketten: We zijn gestart met een praktijkinitiatief in samenwerking met de rijksoverheid, waarbij we inwoners die bij ons aan de loketten komen sneller kunnen helpen door gebruik te maken van professionallijnen (hotlines) richting de grote uitvoeringsinstanties (UWV, SVB, etc.);
  • We hebben het aanbod van producten en diensten binnen Mijn Groningen uitgebreid naar 45, waaronder nieuwe producten op het gebied van Burgerzaken en Werk & Participatie.

Burgerzaken

  • Onze dienstverlening toegankelijk en bereikbaar houden, zowel fysiek als digitaal;
  • Huidige niveau van de kwaliteit van de Basisregistratie personen handhaven en in 2024 voldoen aan de wettelijke norm ‘goed’;
  • Goed opvangen van de vijfjaarlijkse piek in reisdocumenten (2024-2029);
  • De organisatie van de Europese Parlementsverkiezing in juni 2024.
  • Het dienstverleningsconcept uitgebreid met persoonlijk en veilig beeldbellen met inwoners die niet in staat zijn om op locatie te komen. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in een Hostmanship traject om de ontvangstervaring van de inwoner te verbeteren;
  • Kwaliteit Basisregistratie: Wettelijke norm ‘goed’ overstegen. Foutloze score op de zelfevaluatie BRP. Geen aanbevelingen vanuit het Ministerie van Binnenlandse zaken ontvangen;
  • Piek reisdocumenten: In 2024 zijn er door goede planning en organisatie 40.000+ reisdocumenten afgegeven aan onze inwoners;
  • Met goed gevolg de Europese Parlementsverkiezing van juni 2024 georganiseerd.

Website en nieuwsbrieven

  • Binnen- en buitenwereld aan elkaar blijven verbinden en aansluiten bij wensen en behoeften van inwoners.
  • We hebben we de vormgeving van de gemeentelijke nieuwsbrieven verbeterd, zodat ze toegankelijker en begrijpelijker zijn voor onze inwoners.
  • Op de gemeentelijke website hebben we veel informatie herschreven in begrijpelijke taal en daarnaast een vertaalfunctie en nieuwe iconen toegevoegd.

Belastingen (Noordelijk Belastingkantoor)

  • Vanuit onze regierol het NBK laten uitgroeien tot een deskundige, betrouwbare en flexibele organisatie die haar werk tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten uitvoert.
  • Er is door het Noordelijk Belastingkantoor op een strak georganiseerde en effectieve wijze gebouwd aan een robuuste en toekomstbestendige organisatie. We hebben erop gestuurd dat de afspraken uit de Service Level Agreement (SLA) worden nagekomen en gestreefd wordt naar vernieuwend, efficiënt en klantgericht (samen)werken.

Klant Contact Centrum

  • Als gezicht van de gemeente de vragen van inwoners en ondernemers zo goed mogelijk beantwoorden;
  • Vanuit de signaleringsrol actief bijdragen aan het verbeteren van de dienstverlening.
  • We nemen de tijd om vragen te beantwoorden en burgers en bedrijven te helpen bij digitale aanvragen. We zien dat we telefonisch steeds meer de complexere vragen van onze inwoners krijgen;
  • We hebben vanuit onze signaalfunctie gestuurd op het continu verbeteren van onze dienstverlening.

 

 

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29