Wat wilden we bereiken (resultaten) | Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten) |
---|
Stimulering samenlevingsopbouw |
Inwoners nemen dankzij verschillende laagdrempelig georganiseerde voorzieningen in en rond hun wijk vaker deel aan verschillende activiteiten en zijn daarmee in de gelegenheid om andere buurtgenoten te ontmoeten, hen (beter) te leren kennen en de kans op sociaal isolement te verminderen. | - In totaal hebben we 48 Sociaal culturele accommodaties gesubsidieerd vanuit het accommodatiebeleid. Hierdoor waren ze in staat de accommodatie beschikbaar te stellen voor ontmoeting tussen inwoners en activiteiten vanuit de wijk/dorp;
- We hebben Humanitas als kartrekker van netwerk Eénsamen gesubsidieerd;
- We subsidieerden WIJ Groningen om nieuwe verbindingen in de wijken en dorpen tot stand te brengen via samenlevingsopbouw;
- In verschillende wijken zijn ouderennetwerken die zich middels ontmoetingsplekken inzetten voor ouderen om zo lang mogelijk gezond, vitaal en op een prettige manier deel te nemen aan de samenleving;
- We hebben bewonersorganisaties in wijken en dorpen gesubsidieerd.
|
---|
Kansrijke ideeën uit de wijk worden tijdig omarmd en indien nodig (verder) geholpen, waardoor deze meer perspectief krijgen om uit te kunnen groeien tot waardevolle initiatieven voor en door inwoners en andere lokale partners, om zo ook bij te kunnen dragen aan de verbetering van de vitaliteit en leefbaarheid van de wijk. | - We hebben middels gebiedsbudgetten bewonersinitiatieven gesubsidieerd en gestimuleerd in samenwerking met gebiedsteams en verschillende partnerorganisaties.
|
---|
Ter verlichting van de belasting die met mantelzorg gepaard kan gaan, hebben mantelzorgers toegang tot ondersteuning bij het uitvoeren van hun zorgtaken en kennen zij de weg daartoe. | - Voor de waardering en ondersteuning van mantelzorgers hebben wij het steunpunt mantelzorg van Humanitas gesubsidieerd;
- Er zijn 2.994 mantelzorgers ingeschreven bij het steunpunt;
- We hebben 2095 mantelzorgwaarderingskaarten uitgegeven;
- We zijn gestart met een pilot. ‘Mantelzorgmakelaars’. Dit is aanvullend op de steunpunten om mantelzorgers, ter verbetering van de toegang tot mantelzorgregelingen;
- Respijtzorg, adempauze voor de mantelzorger, worden vaker ingezet;
- In 2024 zijn we gestart met het inzetten van het familiegesprek voor mantelzorgers.
|
---|
Meer inwoners verrichten vrijwilligerswerk als gevolg van (al dan niet) gerichte activering en stimulering. | - We hebben het steunpunt vrijwillige inzet Link050, Humanitas en stichting Present gesubsidieerd;
- De samenwerking met studenten via onder andere Contractus is voortgezet om zo koppelkansen voor extra inzet van studenten te verzilveren (Motie M07 );
- Vrijwilligersorganisaties zijn gefaciliteerd in het uiten van waardering aan vrijwilligers tijdens de waarderingscampagne;
- Via de gesubsidieerde organisaties hebben ruim 3.230 vrijwilligers zich ingezet voor ondersteuning van Groningers.
|
---|
Door onze gedeelde geschiedenis met regelmaat te agenderen is er brede maatschappelijke aandacht voor dit onderwerp onder onze inwoners. | - Het proces om te komen tot twee monumenten die verwijzen naar zowel het slavernijverleden van Oost- als West is verder in gang gezet. Het eigenaarschap van het proces is terug bij de nazaten. Wij faciliteren dit proces;
- De burgemeester heeft, namens het college, excuses aangeboden voor de rol die het stadsbestuur van Groningen heeft gespeeld in het slavernijverleden;
- We hebben het slavernijverleden herdacht en Keti Koti gevierd.
|
---|
Door vraagstukken die gepaard gaan met diversiteit en inclusie met regelmaat te agenderen is er brede maatschappelijke aandacht voor dit onderwerp onder onze inwoners. | - Op 22 juni is Roze Zaterdag georganiseerd;
- Er zijn verschillende netwerkbijeenkomsten georganiseerd in het kader van het stedelijk netwerk diversiteit;
- Er zijn diverse vlagmomenten geweest in het kader van Transgender Zichtbaarheidsdag, Coming Outdag en de Dag van de Mensenrechten;
- Vrouwencentrum Jasmijn heeft bijna 1000 vrouwen bereikt met cursussen, voorlichting, vrouwengroepen en de ketenaanpak;
- Van 25 november tot 10 december heeft de ‘Orange the World' campagne plaatsgevonden. Hier hebben ongeveer 25 partners uit zowel het publieke- als private domein aan bijgedragen. Dit met het oog op bewustwording over en het tegengaan van grensoverschrijdend gedrag.
|
---|
Publieke gezondheid |
Kinderen hebben meer kans om gezond en veilig op te groeien in een stimulerende leefomgeving. | - De wijkgerichte aanpak kansrijke start is uitgebreid naar zeven wijken: Hoogkerk, Vinkhuizen, Beijum, Lewenborg, Selwerd/Paddepoel/Tuinwijk, Indische Buurt/De Hoogte en De Wijert. In deze wijken zijn actief trainingen, workshops en cursussen aangeboden als netwerk rondom gezinnen in kwetsbare omstandigheden. Daarbij betrekken we ervaringsdeskundigen;
- In de wijken Beijum, Selwerd/Paddepoel/Tuinwijk en Hoogkerk is gestart met het inrichten van de ketenaanpak gezonde leefstijl bij kinderen, met samenwerkingen met o.a. diëtisten, fysiotherapeuten, het WIJ team, jeugdarts en buurtsportcoach;
- De borging van JOGG is doorgezet, waarbij aandacht is voor het levend houden van het netwerk. Zo is onder andere een nieuwsbrief opgezet en bleef een JOGG-regisseur bereikbaar voor vragen.
|
---|
Inwoners gebruiken minder middelen als alcohol, tabak of drugs | - Het preventie & handhavingsplan middelengebruik is opgesteld en vastgesteld en er is gestart met de uitvoering;
- Het programma Helder op school is gaan draaien op 3 VO scholen en 2 MBO scholen;
- We zijn gestart met de implementatie van de aanpak Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO);
- We hebben het aantal rookvrije zones uitgebreid en er is een implementatieplan opgesteld voor rookvrije speeltuinen, sportlocaties en beweegplekken.
|
---|
Jongeren hebben een betere mentale gezondheid | - Het Actieplan Mentale Gezondheid Jongeren is opgesteld en in juni 2024 vastgesteld en er is gestart met de uitvoering;
- Eind 2024 is een preventiematrix Mentale Gezondheid Jongeren (0-27 jaar) opgeleverd als basis voor een sociale kaart;
- Jongeren hebben geparticipeerd in de ontwikkeling van een campagne voor Mentale Gezondheid, een sociale kaart en een platform.
|
---|
Passende ondersteuning |
Er is sprake van een fijnmazige structuur van maatschappelijke voorzieningen voor informatie, ondersteuning en hulp, die toegankelijk en laagdrempelig is georganiseerd, waardoor inwoners met een hulpvraag beter bekend zijn met de mogelijkheden tot ondersteuning en daar - waar nodig – in een vroeg stadium gebruik van kunnen maken om zo beter in staat te zijn zich te kunnen (blijven) redden in het alledaagse. | - Er is - naast het faciliteren van fysieke, telefonische en digitale vormen van contactmogelijkheid - opnieuw stevig ingezet op het bereiken van vindplaatsen in de wijken en dorpen, om proactief in te kunnen spelen op mogelijke ondersteuningsbehoeften;
- Qua tevredenheid over plekken waar, dicht bij de inwoners, informatie, advies en/of ondersteuning kan worden ontvangen bestaat al jaren een stabiel beeld, waarbij twee derde van de inwoners aangeeft (zeer) tevreden te zijn over de aanwezigheid van deze mogelijkheden/voorzieningen.
|
---|
(Meer) inwoners die als gevolg van psychische, somatische- en/of andere beperkingen belemmeringen ondervinden bij het uitvoeren van activiteiten in het alledaagse, ontvangen - daar waar nodig - tijdige en passende ondersteuning, om zich zo beter te kunnen (blijven) redden en zo lang als mogelijk vanuit de eigen thuissituatie aan het maatschappelijke verkeer te kunnen (blijven) deelnemen. | - Ruim 80% van het aantal volwassenen met een Wmo maatwerk voorziening geeft aan zich met behulp van de ondersteuning beter te kunnen redden;
- Inwoners die gebruik maken van huishoudelijke hulp of begeleiding kunnen eenvoudiger aan een nieuwe indicatie komen. Daarnaast zetten aanbieders waar mogelijk in op langere duur van indicaties;
- Er is een nieuw contract afgesloten voor de levering en het onderhoud van trapliften, waarbij kwaliteit en dienstverlening voor de inwoner centraal staat;
- Naast de trapliften is er ook gewerkt aan een contract voor overige woonaanpassingen gericht op (langer) zelfstandig thuis wonen. Dit contract moet ingaan in het begin van 2025;
- In 2024 is ook een start gemaakt aan de in de nabije toekomst aflopende contracten van GON en Publiek Vervoer.
|
---|
Jeugdigen en gezinnen ontvangen tijdig en dicht bij huis passende en samenhangende ondersteuning. | - Onze inzet op preventie van jeugdhulp hebben we onverminderd voortgezet en de raad heeft besloten om ingaande 2025 verder te investeren op preventie;
- We zijn in 2024 doorgegaan met het uitbreiden van jeugdhulp en ondersteuning aan gezinnen, gericht op het versterken van het normale leven van jeugdigen. Minder de nadruk op medicaliseren en labelen; meer oplossingsgericht de hulpvragen oppakken zoveel mogelijk vanuit eigen kracht, en in samenhang met het eigen sociale netwerk en de organisaties in de buurt zoals de school en de huisarts;
- Vanuit 2023 zijn 620 trajecten Basis jeugdhulp doorgestroomd naar 2024. In 2024 zijn 804 trajecten BJH gestart. Dat betekent een totaal aantal trajecten in 2024 van 1424;
- In 2024 zijn we gestart met het maken van samenwerkingsafspraken tussen Basis Jeugdhulp, de Gecertifieerde instellingen (GI’s) en een aantal kleinere verwijzers zoals de schoolartsen en de medisch specialisten. Hiermee beogen we het bereik van Basis Jeugdhulp verder te vergroten. Het gaat bij deze nieuwe verwijzers vaak om de meest kwetsbare gezinnen en meerdere samenhangende hulpvragen;
- Basis Jeugdhulp kan in de meeste gevallen de passende inhoudelijke ondersteuning bieden. In het belang van gezinnen en kinderen wordt behalve Basis Jeugdhulp soms ook nog (tijdelijk) andere begeleiding ingezet bij andere aanbieders dan WIJ Groningen;
- De samenwerking met de toegang van WIJ en huisartsen is het afgelopen jaar verder versterkt. In de gemeente Groningen zijn ondersteuners jeugd en gezin (OJG) nu actief bij meer dan 90% van de huisartsen;
- We hebben lokaal en regionaal een zelfscan uitgevoerd naar de basisteams jeugd. Met de toegang van WIJ Groningen en de Basis Jeugdhulp voldoen wij aan de kenmerken die landelijk, in het proces rond de Hervormingsagenda Jeugd, als minimale basis zijn geformuleerd;
- In 2024 is een impactmeting Basis jeugdhulp uitgevoerd. De uitkomsten laten over het algemeen een grote tevredenheid zien onder inwoners die ondersteuning vanuit de Basis jeugdhulp (hebben) ontvangen. We gebruiken deze uitkomsten om de Basis jeugdhulp verder te verbeteren en er van te leren.
|
---|
Jeugdigen en gezinnen met (zeer) complexe problematiek ontvangen tijdig passende en samenhangende ondersteuning. | - Met het (regionale) project Versterken en ondersteunen pleegouders hebben wij gewerkt aan een betere ondersteuning van pleeggezinnen en het verbeteren van de samenwerking tussen de pleegzorgaanbieders en het lokale team. De ontregelaar pleegzorg heeft 14 casussen behandeld. Dit draagt bij aan het voorkomen van uitval van pleegouders vanwege overbelasting van onder andere regeltaken;
- We hebben geïnvesteerd in de samenwerking tussen de ketenpartners in de pleegzorg, zoals de aanbieders, de Gecertificeerde Instellingen en WIJ Groningen;
- In regionaal verband hebben we een langjarig perspectief voor het jeugdhulplandschap opgesteld met de onderverdeling het lokale landschap met Basis Jeugdhulp en regionale aanvullende ambulante hulp en (boven) regionale hoogspecialistische hulp. Dit krijgt in 2025 een vervolg;
- In regionaal verband hebben we gewerkt aan een dekkend aanbod van hoog specialistische jeugdhulp (HSJ) door middel van de nieuwe (regionale) inkoop HSJ die gericht is op betere ketensamenwerking en een integrale aanpak;
- Da arnaast experimenteerden we met een aantal innovatieve ideeën die zorgaanbieders begin 2024 hebben gepresenteerd.
|
---|
Jeugdigen en gezinnen ontvangen integrale ondersteuning en bescherming als hun ontwikkeling gevaar loopt. | - Begin 2024 is via de RIGG voor de jeugdhulpregio Groningen een financiële investering gedaan gericht op het verlichten van de werkdruk bij jeugdbeschermers en reclasseringswerkers, door de invoering van het landelijk tarief;
- Vanwege aanhoudende problemen bij Jeugdbescherming Noord en Veilig Thuis Groningen omtrent het niet halen van de normen en kwaliteitseisen is er nauwe samenwerking tussen de Groninger gemeenten, Drenthe en Jeugdbescherming Noord (JBN). We werken op dit moment aan een herstelplan dat als vooropstaand doel heeft om de zorg aan jeugd en gezinnen te waarborgen. Dit plan richt zich op acties op de lange termijn en bevat specifiek ook een aantal concrete acties voor de korte termijn. De korte termijn acties moeten ervoor zorgen dat de normen rondom tijdigheid en kwaliteit weer gehaald worden in het belang van de jeugdigen en gezinnen;
- In 2024 is de Groninger proeftuin toekomstscenario voor kind- en gezinsbescherming van start gegaan, gericht op het verbeteren van de aanpak aan kinderen en gezinnen die met onveiligheid te maken hebben. We doen dit in samenwerking met de andere Groningse gemeenten. Eén van de locaties van de proeftuin is in de wijk Vinkhuizen. Vanuit JBNoord en VTG wordt een actieve bijdrage geleverd aan de proeftuin. Zij voegen hun kennis en expertise toe aan de casuïstiek om zo te komen tot een nieuwe manier van werken volgend de principes van het toekomstscenario. Eén van de opbrengsten die landelijk wordt gezien bij deze nieuwe manier van werken is dat hiermee maatregelen en uithuisplaatsingen kunnen worden voorkomen. Op dit moment zijn er 12 casussen die in de proeftuin zijn opgepakt.
|
---|
Beschermd wonen Meer mensen kunnen gebruik maken van lokale voorliggende voorzieningen waardoor een beroep op een voorziening Beschermd wonen kan worden voorkomen. We werken toe naar sociale inclusie, waarin mensen met psychiatrische en sociaal- maatschappelijk ondersteuning op maat ontvangen in de eigen woon- en leefsituatie. | - Iedere gemeente heeft een budget ontvangen voor ontwikkeling van lokale, preventieve voorzieningen. Per gemeente zijn verschillende projecten opgezet;
- Er is een pilot 'woonbegeleiding Thuis' ontwikkeld die instroom in de intramurale zorg moet voorkomen;
- In samenwerking met de VNG wordt er bij de lokale toegang BW toegewerkt naar een integrale werkwijze, waarbij de zorgvraag van de cliënten bij het Wmo/BW loket horizontaal wordt beoordeeld en snelle op- en afschaling wordt gestimuleerd.
|
---|
Maatschappelijke Opvang - Meer mensen worden eerder en in de eigen omgeving ondersteund waardoor een vermindering van het aantal dakloze personen in de regio Groningen kan worden bewerkstelligd;
- Waar het onvermijdelijk is, wordt opvang op maat geboden, uitgaande van een verblijfsduur die zo lang als nodig en zo kort als mogelijk.
| - Na een pilotfase is een aantal impulsprojecten (Housing First en Kamers met Aandacht) - die bijdragen aan enerzijds het voorkomen van opvang en anderzijds alternatieve woonvormen kunnen bieden - verder uitgerold in de hele provincie;
- Er zijn stappen gezet om een vertaalslag te maken van het Landelijk Actieplan Dakloosheid, via een Regionaal Plan van aanpak, naar een Gronings Actieplan.
|
---|
Huiselijk geweld - Inwoners van Groningen weten dat geweld nergens thuis hoort.
- Huiselijk geweld wordt door slachtoffers, omstanders en professionals eerder gesignaleerd en sneller gemeld.
- Alle professionals in de daartoe aangewezen sectoren maken gebruik van de meldcode huiselijk geweld/kindermishandeling.
- Professionals veiligheid en zorg, omstanders en potentiële slachtoffers herkennen de signalen van intieme terreur, stalking en de risico’s op femicide en weten waar men terecht kan voor hulp;
- Slachtoffers en plegers van huiselijk geweld ontvangen zo snel mogelijk effectieve hulp en nazorg.
| - We hebben in het kader van het actieplan 'In Groningen is iedereen veilig thuis' een brede publiekscampagne ontwikkeld die gericht is op eerdere signalering van huiselijk geweld (waaronder ook kindermishandeling, ouderenmishandeling, seksueel geweld en eergerelateerd geweld);
- We hebben regionale voorzieningen t.b.v. de aanpak van huiselijk geweld gefaciliteerd, zoals Veilig Thuis, CSG en de Vrouwenopvang. Ook de opvang van huisdieren in de VO is gefaciliteerd;
- We hebben een regionaal actieplan ouderenmishandeling ontwikkeld, met nadruk op preventie, vroegsignalering en verbeterde meldingsbereidheid rond ouderenmishandeling, verbeterde kennis en deskundigheid onder professionals en het tegengaan van financiële uitbuiting;
- We hebben trainingen en netwerkbijeenkomsten t.b.v. preventie en signalering huiselijk geweld en kindermishandeling georganiseerd en uitgevoerd voor professionals zorg/onderwijs/persoonlijke dienstverlening en voor aandachtsfunctionarissen;
Specifiek op voorkomen femicide: - Voor het vergroten van expertise hebben we met een groep professionals deelgenomen aan een scholingsdag Intieme Terreur in Zeist. Aan de opening van Filomena hebben we een programma gekoppeld met verschillende lezingen (o.a. door ervaringsdeskundigen);
- We hebben een laagdrempelig steunpunt voor slachtoffers van intieme terreur en stalking opgezet (Filomena) en ook een website en publiekscampagne ontwikkeld om slachtoffers en omstanders te informeren over deze problematiek en de rode vlaggen voor femicide;
- Voor plegers zijn de carrousel groepen gecontinueerd. Time out plekken zijn nog niet gerealiseerd wegens gebrek aan geschikte ruimte;
- De verdere ontwikkeling van MDA++ gaan we koppelen aan het Toekomstscenario en aan Filomena, waar ook complexe casuïstiek wordt opgepakt;
- WIJ Groningen zet extra capaciteit in op de aanpak van huiselijk geweld in de Noordelijke wijken;
- Binnen WIJ worden professionals die met casuïstiek huiselijk geweld werken, geschoold in systemisch werken en gefaseerde ketenzorg. Er is extra aandacht voor kinderen middels lotgenotengroepen;
- Op landelijk niveau is onderzoek gedaan naar de knelpunten in de uitvoering van de Wet tijdelijk huisverbod. We verwachten dat dit zal leiden tot een wijziging in de uitvoering van de Wet;
- Het Intensief Casemanagement bij huisverboden is gecontinueerd;
- De pilot ambulante systeeminterventie vanuit de Vrouwenopvang is succesvol uitgevoerd. We onderzoeken hoe we de uitvoering van deze werkwijze regionaal kunnen borgen;
Specifiek t.a.v. seksueel geweld: - Het regionaal actieplan Gronings Offensief is uitgevoerd. Daarbij is met name ingezet op maatschappelijke bewustwording over seksueel geweld d.m.v. bijeenkomsten, dialogen en de oprichting van een monument voor slachtoffers. Ervaringsdeskundigen worden daarbij breed ingezet;
- Er is onderzoek gedaan naar de huidige activiteiten m.b.t. preventie, signalering en aanpak van seksueel geweld;
- Er is een quick scan onder gemeenten uitgevoerd op basis waarvan gemeentelijk beleid versterkt kan worden;
- Betrokken partijen zijn in gesprek over de oprichting van een specialistisch team m.b.t. misbruik van kinderen.
|
---|
Zorg en veiligheid | |
---|
Signalen over inwoners die als gevolg van psychiatrische problemen, middelengebruik en/of een verstandelijke beperking (mogelijk) onbegrepen en soms gevaarlijk gedrag vertonen worden zo vroeg mogelijk opgepakt om escalatie te voorkomen. | - We zetten in op vroegsignalering en passende opvolging niet-acute (I28-zorgmeldingen) (project Groninger Vroegsignaleringsaanpak ), gericht op herstel en (her)winning van vaardigheden en zelfredzaamheid;
- Netwerksamenwerking rondom acute (E33) meldingen verbeterd vanuit het project ‘Groningen Hotspot door toevoeging van ‘wit aan blauw’ én verlengde aandacht (straatcoaches);
- Regionale domeinoverstijgende netwerksamenwerking (project Sterk Netwerk ) verbeterden we door uitrol van de Aanpak Voorkomen Escalatie en uitvoering van domeinoverstijgende doorbraken.
|
---|
De weerbaarheid en veerkracht van jongeren en jongvolwassenen wordt verstevigd, waardoor zoveel mogelijk wordt voorkomen dat jongeren en jongvolwassenen in aanraking komen met of verleid worden door het criminele circuit en als gevolg daarvan mogelijk doorgroeien in de criminaliteit en opnieuw misdaden plegen. | - Stedelijk dekkend netwerk van Brede Jeugdoverleggen ontwikkeld;
- Uitvoering gegeven aan aanpak problematische jeugdgroepen;
- Doorontwikkelen van meerjarig programma Preventie met Gezag.
|
---|
Sekswerkers die ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld bij het uitstappen, kunnen gebruik maken van een breed aanbod aan ondersteuningsmogelijkheden, afgestemd op de verschillende vindplaatsen. | - We ondersteunden sekswerkers door het faciliteren van voorlichting en gratis soa- en hiv-tests via de GGD;
- We droegen bij aan de intakes voor werkpassen en maakten uitstapprogramma’s en laagdrempelige opvangmogelijkheden mogelijk, waaronder het Overweeghuis.
|
---|
Inwoners die terugkeren uit detentie ontvangen zo tijdig mogelijk passende ondersteuning gericht op het beperken van veiligheidsrisico’s en detentieschade, ten behoeve van het verkleinen van de kans op recidive. | - We hebben met nagenoeg alle gedetineerden die in Groningen zijn uitgestroomd contact gehad om waar nodig interventies in te zetten ter beperking van detentieschade en ter voorkoming van recidive.
|
---|
Migratie Realiseren van de taakstelling huisvesting vergunninghouders. | - In samenwerking met de woningcorporaties in Groningen zorgden we voor het huisvesten van vergunninghouders. In 2024 hebben wij in totaal 424 vergunninghouders gehuisvest op een taakstelling van 475 te huisvesten vergunninghouders. Aangezien we 2023 zijn geëindigd met een voorsprong van 56 al gehuisveste personen, eindigen we 2024 toch nog met een klein positief saldo van vijf gehuisveste personen.
|
---|
Vergunninghouders weten de weg te vinden in de samenleving. | - Maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders wordt voor de gemeente Groningen uitgevoerd door Humanitas. Ook zorgt Humanitas voor het aanbieden van workshops voor de participatieverklaring;
In 2024 is maatschappelijke begeleiding geboden aan 269 inburgeringsplichtige vergunninghouders. 231 personen hebben deelgenomen aan de workshops voor de participatieverklaring.
|
---|
Inburgeringsplichtigen slagen voor het inburgeringsexamen en zijn actief op het gebied van onderwijs of werk. | - Bij Thuis in 050 zijn eind 2024 1.548 inburgeringsplichtigen actief in begeleiding. Van hen vallen 176 personen onder de oude Wet inburgering en 1.372.Het gaat hierbij om 912 asielmigranten en 460 gezinsmigranten. Van de mensen die moeten inburgeren volt 6 procent de B1-route, 24 procent de Z-route en 14 procent de onderwijsroute. Ongeveer 70 procent van de mensen in begeleiding is naast de inburgering actief in werk of vrijwilligerswerk.
|
---|
Voorkomen dat mensen zonder voorzieningen op straat belanden. | - We voeren de pilot Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) uit in nauwe samenwerking met uitvoeringsorganisatie INLIA en de Rijkspartners IND, de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) en de vreemdelingenpolitie. Eind 2024 verblijven 100 personen in de LVV.
|
---|