Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Relevante ontwikkelingen

Relevante ontwikkelingen

We kijken wederom terug op een bewogen jaar op het gebied van veiligheid. Mondiale, lokale en landelijke ontwikkelingen hebben ons werk beïnvloed. Tegelijkertijd hebben we ook onze visie voor de lange termijn vastgesteld in ons Beleidskader Veiligheid 2025-2028. Dit kader is niet in beton gegoten, maar biedt ons een robuuste leidraad om ons werk goed te kunnen doen. Ook in roerige tijden.

Het jaar stond in het teken van meerdere openbare orde verstoringen, ieder met een eigen karakter. Onze inzet is er onder andere op gericht demonstraties te faciliteren. De demonstratie bij de Rijksuniversiteit Groningen heeft veel van onze inzet gevraagd, maar ook van de inzet van de politie. Dit staat voortdurend op gespannen voet met de capaciteitstekorten die we op dagelijkse basis ervaren. We wegen hierbij in onze keuzes altijd de verschillende, zwaarwegende belangen nauwkeurig tegen elkaar af.

Naast demonstraties en openbare orde verstoringen die hebben geleid tot een verhoogde inzet, zagen we ook zware (gewelds)incident in ons bruisende nachtleven. Dat heeft ertoe geleid we stevig hebben ingezet op een (nog verder te ontwikkelen) aanpak op het gebied van Veilig Uitgaan. Dit is een ontwikkeling die we niet hebben voorzien en veel invloed heeft op ons beleid en het richten van onze inzet en capaciteit.

Ook werd een belangrijke toegangspoort naar onze binnenstad een focuspunt binnen het veiligheidsbeleid. Op de Gele Loper kwam en komt veel complexe problematiek samen en bleek een integrale aanpak nodig om dit een halt toe te roepen. De maat was en is vol en het college heeft besloten volop in te zetten op de veiligheid en leefbaarheid in dit gebied. Dit heeft geresulteerd in een integrale aanpak die we de komende jaren implementeren en uitvoeren.

Aan beide aanpakken, van zowel het Veilig Uitgaan als de Gele Loper, verbinden we de komende jaren het gedachtegoed van Veilig Ontwerp en Beheer, waardoor we in staat zijn om binnen gebiedsontwikkeling (proactieve maatregelen), sociale beheersmaatregelen (preventieve maatregelen) en handhaving (repressieve maatregelen) veiligheidskwesties zoveel mogelijk te voorkomen.

Naast deze grote, actuele ontwikkelingen, hebben we ook fors geïnvesteerd in een breed fundament onder ons veiligheidsbeleid. Een voorbeeld daarvan is onze inzet op Preventie met Gezag en onze ondermijningsaanpak. Vanuit het meerjarige programma Preventie met Gezag is de aanpak op problematische jeugdgroepen voortgezet en daarnaast hebben we een repressieve aanpak voor kopstukken ontwikkeld. In de noordelijke wijken zetten we extra jeugdboa’s in. We zien dat kwetsbare jeugd extra aandacht nodig heeft, er is dan ook een training voor professionals ontwikkeld gericht op het herkennen van en omgaan met jongeren met LVB-problematiek.

Ook intensiveerden we onze ondermijningsaanpak. Steeds vaker startten we bestuurlijke trajecten, zoals het sluiten van panden bij openbare ordeverstoringen of het aantreffen van drugs in een pand. We zijn gestart met het inzetten van de last onder dwangsom om zo de straathandel in drugs te verminderen. En we hebben voorbereidingen getroffen zodat de herinvoering van de exploitatievergunning voor de horeca per 1 januari 2025 in werking kon treden. De regionale aanpak van ondermijning heeft inmiddels stevig vorm gekregen. De ambities zijn uitgewerkt in een bestuurlijk ambitiedocument ‘De Groningse norm’ en uitgewerkt in een uitvoeringsplan voor 2025. We werkten aan de vorming van een flexibel inzetbaar en regionaal werkend interventieteam (RIT). Dit team gaat in regionaal verband gezamenlijk bestuurlijke controles uitvoeren.

We hebben een flinke stap gemaakt in het landelijke wietexperiment. Na jaren voorbereiding zijn we in Groningen in juni 2024 officieel van start gegaan. Daarmee zitten we in de fase dat coffeeshops zowel de gedoogde als de gereguleerde producten verkopen. In de volgende fase mogen onze coffeeshops alleen de gereguleerde producten verkopen. De startdatum van de volgende fase wordt bepaald door het Rijk en is afhankelijk van wanneer de telers zowel kwalitatief als kwantitatief voldoende hennep kunnen leveren voor alle deelnemende coffeeshops.

Tot slot maken we ons nog altijd zorgen om onze meest kwetsbare inwoners. Daar hebben we in 2024 flinke stappen in gezet en dat zien we terug in onze dagelijkse praktijk. De problemen rondom mensen met onbegrepen gedrag zijn niet opgelost, maar we kunnen wel zeggen dat onze inzet erop gericht is om steeds meer mogelijkheden te creëren en niemand tussen wal en schip te laten vallen. Met rijksmiddelen geven we vorm aan Grip op Onbegrip: we helpen mensen met onbegrepen gedrag sneller en beter, door een intensievere samenwerking tussen politie en zorg.  We zijn onder andere gestart met straattriage, waarin we ‘wit aan blauw’ toevoegen en verlengde aandacht na de triage. We ontwikkelen de Groninger Vroegsignaleringsaanpak en we hebben stappen gezet in het project Sterk Netwerk waarmee we de regionale domeinoverstijgende samenwerking versterken.  

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29