Wat wilden we bereiken (resultaten) | Wat hebben daarvoor gedaan (activiteiten) |
---|
Ondermijning steviger aanpakken |
We pakken zowel de criminelen als de achterliggende structuren van ondermijning steviger aan. | - In 2024 is de regionale aanpak van ondermijning doorontwikkeld en geformaliseerd in een Groningse Norm. Deze Groningse norm is de bestuurlijke aanpak van ondermijning door alle tien Groningse gemeenten samen. Ook de gemeente Groningen heeft zich gecommitteerd aan het uitvoeringsprogramma van de Groningse norm. Het doel van de gezamenlijke aanpak is om een waterbedeffect van ondermijning (van stad naar ommelanden en vice versa) te voorkomen en samen sterker staan. Er wordt gewerkt aan een gezamenlijk basisniveau van de weerbaarheid van de decentrale overheid en aan een multidisciplinaire en integrale aanpak van ondermijning. In 2025 start het uitvoeringsprogramma.
Daarnaast hebben we samen met Groninger gemeenten enkele APV-aanpassingen voorbereid om ondermijning steviger aan te kunnen pakken. De (her-)invoering va de exploitatievergunning voor de horeca is hier een voorbeeld van; - Gemeente Groningen was in 2024 betrokken bij het oprichten en formaliseren van het Regionaal Interventie Team (RIT). Dit team gaat in regionaal verband gezamenlijk bestuurlijke controles uitvoeren. De eerste controles vinden plaats vanaf april van dit jaar. Het team zal in 2025 werkende weg verder vorm krijgen en zich ontwikkelen;
- In 2024 zijn voorbereidingen getroffen voor het toepassen van Bibob in de zorg. We volgen hierbij de inkoopkalender voor zorgvoorzieningen;
- We hebben meer dan 100 eigen onderzoeken verricht op grond van de Wet Bibob. Bij de herijking van het Uitvoeringsplan Ondermijning gaan we dieper in op de resultaten hiervan.
|
---|
We gaan (digitale) ondermijnende criminaliteit voorkomen, danwel beëindigen. | Dit staat beschreven bij Digitaal veilig(er) Groningen. |
---|
Integrale programma-aanpak mensenhandel voor de gemeente Groningen voor 2022 en verder gericht op maatwerk en adequate samenwerking tussen alle veiligheid-en zorgketen-partners. | - We hebben het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) een onderzoek lasten uitvoeren naar seksuele en criminele uitbuiting in de gemeente Groningen; dit onderzoek is in 2024 opgeleverd en geeft zicht op hoe wij onze aanpak mensenhandel vormgeven;
- We hebben trainingen georganiseerd voor afdelingen binnen de gemeente zoals burgerzaken en medewerkers van handhaving om beter te signaleren en adequate hulp te verlenen;
- We hebben in 2024 14 integrale controles uitgevoerd (met interne en externe partners) welke mede gericht waren op het opsporen en beëindigen van mensenhandel;
- Samen met Zorg- en Veiligheidshuis Groningen voeren we regie op casussen rond mensenhandel;
- Met betrekking signalen binnen de onvergunde prostitutie waar mogelijk sprake was van seksuele uitbuiting hebben we afgelopen jaar een aantal keer een bestuurlijke maatregel opgelegd aan de faciliteerder(s);
- Door de gemeente is een congres georganiseerd met als thema criminele uitbuiting;
- Tijdens Let’s Gro is door middel van een spreker en een escape truck aandacht gevraagd voor seksuele en criminele uitbuiting.
|
---|
Digitaal veilig(er) Groningen |
We voorkomen en bestrijden cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit. | - De Agenda Digitale Veiligheid 2025-2028 is geactualiseerd;
- De Lokale Driehoek heeft vier focuspunten vastgesteld voor de aanpak online criminaliteit;
- We hebben 4 bijeenkomsten georganiseerd ten behoeve van de cyberweerbaarheid van senioren georganiseerd in samenwerking met maatschappelijke partners gebruik makend van de interactieve film ‘Echt of nep?’;
- Tijdens de Promotiedagen in Martiniplaza heeft Veilig Ondernemend Groningen een programma georganiseerd voor ondernemers over digitale veiligheid;
- We hebben in samenwerking met de afdelingen Informatie & Services en Economische Zaken bijgedragen aan het programma van Hack050;
- Wij hebben in Noord-Nederlands verband bijgedragen aan de organisatie van een regionale cyberoefendriehoek in Drachten.
|
---|
Maatschappelijke onrust en polarisatie |
Nauwere samenwerking op het gebied van preventie, netwerkvorming en vroegtijdige signalering en interventie om problematisch gedrag te voorkomen. | - Met het opvolgen van de aanbevelingen uit de Fenomeenanalyse Noord-Nederland krijgen we de basis op orde. In het afgelopen jaar is hier primair een regionale invulling aan gegeven en is er nauw samengewerkt met politie en OM om de Ommelanden te bedienen;
- De gemeente Groningen faciliteert met behulp van de Versterkingsgelden 2023-2024 gemeenten in heel Noord Nederland met het trainen van professionals om het signalerend vermogen op alle vormen van radicalisering te versterken. Er zijn in Noord Nederland zo’n 300 professionals getraind, verspreid over zo’n 30 groepen en 51 gemeenten;
- In november 2024 heeft de gemeente opnieuw een congres voor professionals georganiseerd. Ditmaal in een vergrootte vorm in nauwe samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken. O.a. de Coördinator Terrorisme en Veiligheid aanwezig;
- Er is een analyse gemaakt van Polarisatie in de gemeente Groningen. Hier wordt opvolging aan gegeven in 2025.
|
Effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg |
Minder jeugdoverlast en meer perspectief voor jongeren met problematisch gedrag. | Vanuit het meerjarige programma Preventie met Gezag hebben we in 2024 de volgende aanpakken/interventies uitgevoerd: - De aanpak op problematische jeugdgroepen is voortgezet;
- Een repressieve aanpak voor kopstukken is ontwikkeld;
- Er is een aanpak ontwikkeld ten aanzien van de (netwerken van) subjecten die uit het Beke-onderzoek 'Het (boven)lokale netwerk in Paddepoel ontleed', naar voren zijn gekomen;
- Er is een stedelijk dekkend netwerk gerealiseerd van breed jeugdoverleggen. Hierin zijn lokale netwerkpartners vertegenwoordigd om risicogedrag en overlast in de wijk te bespreken en zorg in te zetten waar nodig;
- In de noordelijke wijken zijn extra jeugdboa’s ingezet en wordt het extra jongerenwerk in de avonduren en weekenden gecontinueerd.;
- De inzet van intensief jongerencoaches wordt gecontinueerd;
- Ter ondersteuning van (ex-)gedetineerde jongeren/jongvolwassenen wordt de inzet van 2 re-integratie-officieren gecontinueerd;
- De pilot Preventie en Vroegsignalering naar jongere kinderen van 0-4 jaar is verbreed;
- De Halt-spreekuren zijn uitgebreid naar meer VO-scholen en naar een aantal basisscholen met veel risicojongeren;
- Er is 1 fte leerplicht gefinancierd om specifiek in te zetten voor de nieuwkomers ter voorkoming van schooluitval;
- De gedrags-(sport)interventie ‘Alleen jij bepaalt Wie je bent’ in is ingezet om te voorkomen dat risicojongeren (verder) afglijden;
- Er is een training voor professionals ontwikkeld gericht op het herkennen van en omgaan met jongeren met LVB-problematiek;
- Professionals worden getraind in het beter zicht krijgen op de onlinewereld waarin jongeren zich begeven.
|
Meer aansluiting tussen veiligheid- en zorgprofessionals op het gebied van personen met onbegrepen of verward gedrag én een gevaarrisico. | - In 2024 zijn er op diverse niveaus bijeenkomsten geweest met netwerkpartners binnen het zorg-, sociaal- en veiligheidsdomein. Enerzijds gericht op casuïstiek (zoals oefensessies/spiegelbijeenkomsten) anderzijds gericht op het verbeteren van de samenwerking tussen de verschillende domeinen (bijv. het komen tot een samenwerkingsovereenkomst in het kader van Grip op Onbegrip);
- Binnen het programma Grip op Onbegrip (ZonMw) zijn 3 subsidies toegekend en zijn in 2024 2 projecten binnen het programma Grip op Onbegrip gestart, dit betreft de projecten straattriage en verlengde aandacht;
- In 2024 is een werkgroep samengesteld die zich buigt over de aanbevelingen uit het rekenkamerrapport Meldpunt Overlast en zorg. Daarnaast is in 2024 een stedelijke woonoverlast coördinator aangesteld om de wet aanpak woonoverlast (i.s.m. het Meldpunt Overlast en Zorg) uit te voeren. Om dit te continueren is structurele financiering noodzakelijk.
|
Veilige en leefbare omgeving |
Minder overlast en criminaliteit. | - De integrale aanpak op de Gele loper heeft dusdanig prioriteit gekregen dat deze is omgezet tot een actieplan en de uitvoering is gestart t.a.v. korte termijn maatregelen;
- In samenwerking met het zorg- en veiligheidsdomein is gebiedsgericht ingezet op het tegengaan van overlast door notoire overlastveroorzakers in de binnenstad en rondom de gele loper waarbij we naast gebiedsverboden, persoonsgericht interveniëren gericht op een duurzaam resultaat;
- Op basis van het convenant Veilig Uitgaan en aanhoudende veiligheidsvraagstukken in het uitgaansgebied zijn we gestart met het proces (in samenwerking met onze ketenpartners en nachthoreca-ondernemers) om te komen tot een actieplan Veilig Uitgaan;
- Rondom nieuwkomers en andere vormen van maatschappelijke opvang zijn integraal maatregelen getroffen om overlast en onveiligheidsbeleving te voorkomen door de inzet van integrale veiligheidsplannen per project. De handhaving is beter geborgd;
- In verschillende wijken is de stratenaanpak ingezet en afgerond;
- Wij constateren een grote afname van scooter- en carmeetings a.g.v. de integrale en planmatige inzet door waarschuwingsbrieven en handhaving door de politie;
- Wij hebben een samenwerking opgebouwd met bewonersorganisaties rondom bijzondere woonvormen en werken samen om de leefbaarheid en veiligheid te bevorderen;
- Wij hebben ons ingezet op een veilig verloop van betaald voetbalwedstrijden door de implementatie van het plan van aanpak betaald voetbal;
- Evenementen zijn zorgvuldig voorbereid met extra aandacht voor de aantrekkingskracht van de jeugd en bijbehorende risicobeheersing;
- In 2024 hebben 126 demonstraties en 2 herdenkingen plaats gevonden. De demonstraties gericht op de RUG, zoals het tentenkamp, de bezetting van een gebouw van de RUG en tijdens de opening van het academisch jaar vroegen zowel in de voorbereiding als in de afhandeling extra inspanning.
|
Goede balans in levendigheid en leefbaarheid door evenementen | - De nieuwe ‘nota vergunningen evenementen 2025’ is in 2024 door het college is vastgesteld;
- In de nota staan maatregelen om de procedures voor kleine en niet-commerciële evenementen te vereenvoudigen, de veiligheid te vergroten en balans tussen rust en reuring te verbeteren (o.a. door stilteweekenden, vervroegen eindtijd dancemuziek en herijking locatieprofielen & geluidsnormen);
- Stilteperiodes zijn opgenomen in de ‘nota vergunningen 2025’ en de jaarplanning 2025;
- Er is gestart met de voicemailservice tijdens grote evenementen.
|
Crisisbeheersing en brandveiligheid |
Goed georganiseerde brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding, cyber-, crisisbestrijding en gevolgbestrijding. | - Jaarlijks worden delen van de gemeentelijke kolom ingezet bij inzet brandweer en politie; daarnaast worden medewerkers getraind en geoefend;
- In 2024 zijn er diverse vergaderingen geweest met de VRG aangaande de totstandkoming van een nieuwe brandweerkazerne. Voorlopig is de realisatie hiervan gepland in 2028. Gemeente Groningen is faciliterend in het realiseren van de locatie.
|