Financiën
In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.
Financieel overzicht lasten en baten
03.5 | Cultuur en evenementen | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening 2024 | Verschil | |
(Bedragen x 1.000 euro) | |||||
Lasten | |||||
03.5.1 Culturele infrastructuur | 36.817 | 40.197 | 39.583 | 614 | |
03.5.2 Cultuur beleven | 27.193 | 29.064 | 27.991 | 1.073 | |
Totaal | 64.010 | 69.261 | 67.573 | 1.687 | |
Baten | |||||
03.5.1 Culturele infrastructuur | 16.613 | 20.088 | 19.809 | -279 | |
03.5.2 Cultuur beleven | 732 | 1.732 | 1.135 | -597 | |
Totaal | 17.345 | 21.820 | 20.943 | -876 | |
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | 46.665 | 47.441 | 46.630 | 811 |
Reserve mutaties | ||||
---|---|---|---|---|
Totaal toevoegingen | 6182 | 6182 | 6.182 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 4668 | 4740 | 4.740 | 0 |
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | 48.179 | 48.883 | 48.072 | 811 |
---|
Financiële toelichting
03.5.1 Culturele infrastructuur | Lasten | Baten |
---|---|---|
Plankosten het nieuwe muziekcentrum en Martiniplaza | 381 | |
Sinds 2023 hanteren wij de strategische investeringsagenda (SIA) waarvan de projecten het nieuwe muziekcentrum en nieuwbouw Martiniplaza deel uitmaken. In 2024 is hiervoor aan plankosten 1,0 miljoen euro beschikbaar gesteld. Hiervan is in 2024 0,4 miljoen euro niet besteed. De omvang van de investeringsopgave binnen de SIA en het knellende financiële perspectief noodzaakt ons om een brede afweging te maken. Dit zorgt er onder meer voor dat de uitwerking van de plannen voor het nieuwe muziekcentrum en Martiniplaza langer duren. | ||
Programmering en horeca | 258 | -163 |
Voor programmering en horeca was 2024 een drukker jaar dan wij hadden verwacht. Het aantal events is ten opzichte van 2023 met 15% gestegen. Bij de tweede voortgangsrapportage hebben we 3,5 miljoen euro hogere baten geprognosticeerd en 3,4 miljoen euro hogere lasten, per saldo 169 duizend euro voordeel. In het kader van rechtmatigheid is de begroting 2024 hierop aangepast. Ten opzichte van de aangepaste begroting geeft de definitieve realisatie van baten en lasten in 2024 per saldo een aanvullend voordeel van 95 duizend euro. | ||
Overig | -25 | -116 |
Diverse overige verschillen tellen op tot een nadeel van 141 duizend euro. Dit is onder meer het gevolg van onderhoudskosten Oosterpoort. Het beschikbare budget hiervoor is gebaseerd op een minimum aan onderhoud, maar door het benodigde onderhoud en het toenemend aantal storingen hebben we in 2024 98 duizend euro hogere lasten dan begroot. |
03.5.2 Cultuur beleven | Lasten | Baten |
---|---|---|
SPUK lokale bibliotheekvoorzieningen | 604 | -604 |
Het Rijk heeft via de 'Regeling eenmalige specifieke uitkering en subsidie toekomstbestendige lokale bibliotheekvoorzieningen' een bedrag van 880 duizend euro beschikbaar gesteld voor de periode 2024-2025. We hebben hiervan in 2024 276 duizend euro besteed aan het versterken van 4 bibliotheekvoorzieningen. We hebben hierdoor een voordeel van 604 duizend euro op baten en lasten. Het gedeelte van de regeling wat in 2024 niet besteed is zal in 2025 worden ingezet. | ||
Groninger Archieven | 339 | |
De Groninger Archieven hebben geen recht op BTW teruggave. De bijdrage aan deze gemeenschappelijke regeling is dan ook inclusief BTW. Door compensatie van een deel van deze BTW via het BTW-compensatiefonds hebben we een voordeel van 339 duizend euro. | ||
Overig | 130 | 7 |
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 137 duizend euro. |
Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing