Deelprogramma 4.2: College, raad, wijkontwikkeling en wijkvernieuwing

Financiën

Financiën

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.

Financieel overzicht lasten en baten

04.2

College, raad, wijkontwikkeling en wijkvernieuwing

Omschrijving

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2024

Verschil

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

04.2.1 College, gemeenteraad en griff

8.591

40.781

34.545

6.236

04.2.2 Wijkontwikkeling en wijkvernie

13.284

19.208

16.487

2.721

04.2.3 Versterken en vernieuwen

8.427

14.084

11.155

2.929

Totaal

30.303

74.073

62.187

11.886

Baten

04.2.1 College, gemeenteraad en griff

2.050

29.763

26.090

-3.673

04.2.2 Wijkontwikkeling en wijkvernie

1.075

5.728

4.516

-1.212

04.2.3 Versterken en vernieuwen

8.997

14.654

11.758

-2.896

Totaal

12.122

50.144

42.364

-7.781

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

18.181

23.929

19.824

4.105

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

16479

43803

43.803

0

Totaal onttrekkingen

30400

71882

70.382

1.500

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

4.260

-4.150

-6.756

2.606

Financiële toelichting

04.2.1 College, gemeenteraad en griffie

Lasten

Baten

Programma nieuwkomers

4.984

-1.564

In 2024 bedraagt het totaalresultaat op het programma nieuwkomers ruim 3,4 miljoen euro voordelig. Dat zit hem voornamelijk in de volgende aspecten:

  • Er vonden minder leefgeld-uitbetalingen voor bewoners plaats (lagere lasten en baten van 1,8 miljoen euro)
  • Door een verlenging van de huurovereenkomst van een locatie zijn projectgelden voor nieuwe locaties vrij komen te vallen, met uitzondering van de kosten voor een verbouwing (lagere lasten van 1,5 miljoen euro)
  • Het overige deel bestaat uit kleinere incidentele onderbestedingen

Pensioenvoorziening wethouders

-1.461

3

Er wordt per jaar 320 duizend euro begroot voor de dotatie aan de voorziening van wethouderspensioenen. Door een rentedaling van bijna 1% is de contante waarde eind 2024 hoger dan in 2023, wat tot een nadelige afwijking in de dotatie van 1,46 miljoen euro leidt.

Duurzame inzetbaarheid oudere werknemers

196

0

  • In de begroting waren middelen beschikbaar gesteld voor de duurzame inzetbaarheid van oudere medewerkers in de gemeentelijke organisatie. Met dat doel werd de VWOW-regeling (Vermindering Werkweek Oudere Werknemers) uitgewerkt. Uiteindelijk is deze regeling in 2024 niet uitgevoerd, om welke reden de lasten 893 duizend euro lager uitvallen dan begroot;
  • De vrijval op het VWOW-budget is voor 697 duizend euro ingezet als dekking voor de dotatie aan de voorziening voor de RVU-regeling (Regeling voor Vervroegde Uittreding)

Overige

2.517

-2.112

De overige, kleinere ontwikkelingen tellen per saldo op tot een voordeel van 405 duizend euro.

4.2.2 Wijkontwikkeling en wijkvernieuwing

Lasten

Baten

Wijkontwikkeling en Wijkvernieuwing

2.780

-1.212

In 2024 bedraagt het totaalresultaat op het Uitvoeringsprogramma Wijkontwikkeling en Wijkvernieuwing bijna 1,6 miljoen euro voordelig. Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste onderdelen van dit resultaat.

  • Specifieke uitkering Kansrijke Wijken en Regiodeal (lagere lasten en baten van 1,2 miljoen euro)

In 2024 hebben we middelen ontvangen voor o.a. de SPUK Kansrijke Wijken en de Regiodeal. In 2025 en latere jaren volgen pas de kosten voor de SPUK Kansrijke Wijken. In de jaarrekening leidt dit in totaal tot lagere lasten en baten van ca. 1,2 miljoen euro;

  • Resultaat wijken (lagere lasten van 1,0 miljoen euro en hogere baten van 0,2 miljoen euro)

Voor de wijkvernieuwing hebben we vertraging opgelopen door o.a. capaciteitsvraagstukken. Deze projecten schuiven door naar 2025. Dit raakt onder meer het project Bedumerweg. Daarnaast is een aantal initiatieven vanuit andere budgetten/subsidies bekostigd;

  • Overige

De overige afwijkingen, waaronder diverse kleinere afwijkingen in relatie tot Wijkontwikkeling tellen op tot een voordeel van 0,4 miljoen euro.

Overige

-59

De overige afwijkingen tellen op tot een nadeel van 59 duizend euro.

4.2.3 Versterken en vernieuwen

Lasten

Baten

Batch 1588

1.269

-1.269

Voor de uitvoering van de subsidieregeling 'Versterkingsopgave Groningen Batch 1588' is subsidie van het Rijk ontvangen met een totale omvang van 40,8 miljoen euro. Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) is de uitvoeringsorganisatie die voor de gemeente Groningen deze subsidies verstrekt.
In 2024 is de uitvoering van de Batch 1588-regeling volledig afgerond.We hadden verwacht 5,5 miljoen euro te besteden, de werkelijke besteding bedroeg 4,2 miljoen euro.
De afrekening met het SNN vindt plaats in 2025.

Blok B

1.852

-1.852

Onder de subsidieregeling blok B vallen het funderingsherstel in Woltersum, de regeling Energieneutraal Ten Post en de subsidieregeling voor particulieren via het SNN. Voor de uitvoering van deze regeling is subsidie van het Rijk ontvangen.
In de begroting 2024 verwachtten wij voor 3 miljoen euro aan subsidies te beschikken. Het daadwerkelijk beschikte subsidiebedrag in 2024 voor Blok B blijkt echter een stuk lager. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn:

  • de uitvoering van de funderingen Woltersum is nog niet volledig uitgevoerd;
  • voor de regeling Energieneutraal Ten Post zijn de verstrekte subsidies eerst gedekt uit NPG-middelen, waardoor Blok B-middelen resteren voor komende jaren.

Nationaal Programma Groningen (NPG)

486

-486

In de begroting 2024 hebben we middelen opgenomen vanuit het Nationaal Programma Groningen die meerjarig kunnen worden ingezet. In 2024 hebben we deze middelen onder meer ingezet voor het NPG-project Bloeiend Perspectief. Echter de inzet van middelen voor dit project is minder geweest dan verwacht. Het project bevond zich nog in de opstartfase.

Overige

-375

395

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 20 duizend euro.

Reservemutaties

Lasten

Baten

Reserve-onttrekking

1.500

In de begroting 2024 hadden we 2,5 miljoen euro opgenomen voor afwaarderingen boekwaarde bij de aankoop van onrendabele gronden en de kosten van onrendabel bezit. Eind 2024 is gebleken dat deze afwaarderingen deels niet nodig waren. Hierdoor is een deel van de onttrekking aan de reserve niet nodig (conform de afgesproken werkwijze met de raad). Binnen dit beleidsveld ontstaat daardoor een nadeel bij de reservemutaties, dat wegvalt tegen het voordeel in deelprogramma 1.1.3 Grondzaken.


Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29