Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld) . In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2024 .
Wat wilden we bereiken (resultaten) | Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten) |
---|---|
College, Gemeenteraad en Griffie | |
Verdere implementatie van de werkwijzen van de raad en ondersteunende (digitale) systemen. | Met een goed functionerende en goed ondersteunde agendacommissie die elke week vergadert krijgt de werkwijze steeds meer gestalte en door constante monitoring worden verdere verbeteringen doorgevoerd. |
Een professioneel ondersteunde, goed geïnformeerde raad en fracties die in staat zijn hun werkzaamheden uit te voeren. | Met een grotere grip op de lange-termijnagenda die voor zowel raad, college als organisatie leidend is lukt het steeds beter voor de raad om de eigen agenda te bepalen. De doorstroom in de raad (het vele tussentijdse vertrek van raadsleden) stelt de griffie voor een extra uitdaging om het kennisniveau van de raad in het algemeen op peil te houden. Vanuit de griffie zelf, maar onder andere ook door de agendacommissie en het audit committee wordt met werkbezoeken, workshops en beeldvormende sessies geprobeerd het kennisniveau van de raadsleden verder te bevorderen. |
Ombudsman | |
Herstel van het vertrouwen van de burger in de betreffende organisaties is een belangrijk doel. De inzet van de ombudsman (interventie) is er daarom op gericht dat de burger zich gehoord voelt naar aanleiding van zijn klacht of probleem (uiting van onvrede). En vervolgens dat het probleem wordt opgelost, er contact wordt gelegd of hersteld of een antwoord op de vraag wordt verkregen als dat bij de betrokken organisatie niet is gelukt.
| Burgers kunnen via mail of telefoon contact opnemen met de ombudsman. Als de burger dat wil of de ombudsman dat nodig acht worden mensen uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. In 2024 hebben 291 mensen contact opgenomen met de ombudsman voor een situatie waarvoor de ombudsman bevoegd is. Daarvan betroffen 211 verzoeken de gemeente.
De ombudsman heeft in deze gevallen twee dingen kunnen doen. Middels een snelle actie een proces kunnen vlottrekken en ervoor kunnen zorgen dat de organisatie en de burger op zoek gaan naar een oplossing. Daarnaast heeft de ombudsman onderzoek gedaan naar het proces en/of de bejegening. In totaal heeft de ombudsman 94 dossiers afgerond voor de gemeente, 25 voor WIJ Groningen en 8 voor het NBK. Het aantal dossiers is gestegen ten opzichte van vorige jaren, en het aantal mensen dat na het eerste contact niet meer op komt dagen is gehalveerd.
Om het vertrouwen te herstellen heeft de ombudsman de ombudskoffie geïntroduceerd. Zij is zo’n 25 keer koffie wezen drinken met inwoners op diverse locaties in de gemeente. Daarmee is de zichtbaarheid vergroot en ontvangt de ombudsman signalen over het leven en wonen in de gemeente. |