Financiën
In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.
Financieel overzicht lasten en baten
04.1 | Dienstverlening | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening 2024 | Verschil | |
(Bedragen x 1.000 euro) | |||||
Lasten | |||||
04.1.1 Dienstverlening | 17.968 | 19.519 | 18.203 | 1.316 | |
Totaal | 17.968 | 19.519 | 18.203 | 1.316 | |
Baten | |||||
04.1.1 Dienstverlening | 5.037 | 5.805 | 5.744 | -61 | |
Totaal | 5.037 | 5.805 | 5.744 | -61 | |
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | 12.931 | 13.714 | 12.459 | 1.255 |
Reserve mutaties | ||||
---|---|---|---|---|
Totaal toevoegingen | ||||
Totaal onttrekkingen |
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | 12.931 | 13.714 | 12.459 | 1.255 |
---|
Financiële toelichting
4.1.1 Dienstverlening | Lasten | Baten |
---|---|---|
Namenrecht: invoering dubbele geslachtsnaam | 475 | -326 |
Per 1 januari 2024 hebben ouders de mogelijkheid om bij de geboorteaangifte of erkenning van een kind te kiezen voor een dubbele geslachtsnaam. Daarbij was ook gedurende één jaar de mogelijkheid om dit met terugwerkende kracht te doen. Hier maakten minder ouders gebruik van dan verwacht, waardoor de personeelskosten 475 duizend euro lager uitvallen en de inkomsten (leges) 326 duizend euro lager. | ||
Inhuur Publieke Dienstverlening | 744 | |
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt is het slechts beperkt mogelijk geweest om extern personeel in te huren. Deze werkzaamheden zijn deels opgevangen door vast personeel uit de backoffice. Hierdoor is 744 duizend euro van het inhuurbudget in 2024 vrijgevallen. | ||
Proceskostenvergoedingen Belastingen | -589 | |
Als gevolg van grote hoeveelheid bezwaar- en beroepschriften heeft het Noordelijk Belastingkantoor hogere uitvoeringskosten gemaakt voor afhandeling van deze extra WOZ-bezwaren en beroepen. Verder is er medio 2024 een uitspraak gedaan in een hoger beroepszaak over de hoogte van de kosten van rechtsbijstand in bezwaar en beroep. Hierin stond de vergoeding per procespunt ter discussie. Volgens deze uitspraak van de Hoge Raad moest een hoger tarief worden gehanteerd. | ||
Noordelijk Belastingkantoor | 494 | |
Het resultaat op de bijdrage aan het Noordelijk Belastingkantoor bedraagt 494 duizend euro positief. Het resultaat wordt met name verklaard door een positief resultaat op de ICT-kosten voor de belastingapplicatie en de kantoorautomatisering. | ||
Overige verschillen | 353 | 107 |
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 460 duizend euro. Dit wordt met name verklaard door vacatureruimte. Het is slechts beperkt mogelijk geweest om extern personeel in te huren. |
Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing