Financiën
In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.
Financieel overzicht lasten en baten
03.3 | Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening 2024 | Verschil | |
(Bedragen x 1.000 euro) | |||||
Lasten | |||||
03.3.1 Stimulering samenlevingsopbouw | 19.950 | 20.295 | 19.777 | 518 | |
03.3.2 Publieke gezondheid | 9.905 | 18.413 | 17.857 | 556 | |
03.3.3 Passende ondersteuning | 271.403 | 286.626 | 284.859 | 1.767 | |
03.3.4 Zorg en veiligheid | 36.128 | 58.401 | 48.499 | 9.902 | |
Totaal | 337.386 | 383.734 | 370.992 | 12.742 | |
Baten | |||||
03.3.1 Stimulering samenlevingsopbouw | 1.203 | 1.807 | 1.842 | 35 | |
03.3.2 Publieke gezondheid | 485 | 7.688 | 7.398 | -290 | |
03.3.3 Passende ondersteuning | 3.522 | 11.067 | 10.100 | -967 | |
03.3.4 Zorg en veiligheid | 9.010 | 15.713 | 13.414 | -2.300 | |
Totaal | 14.220 | 36.275 | 32.754 | -3.521 | |
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | 323.167 | 347.459 | 338.237 | 9.221 |
Reserve mutaties | ||||
---|---|---|---|---|
Totaal toevoegingen | 8375 | 8655 | 15.192 | -6.537 |
Totaal onttrekkingen | 7776 | 7872 | 7.872 | 0 |
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | 323.765 | 348.242 | 345.558 | 2.684 |
---|
Financiële toelichting
03.3.1 Stimulering samenlevingsopbouw | Lasten | Baten |
---|---|---|
SPUK Kansrijke Wijk | 230 | -230 |
Het Rijk heeft binnen het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) 12,9 miljoen euro beschikbaar gesteld voor Kansrijke Wijk voor een periode van 2023-2025. Omdat de middelen pas eind 2023 zijn toegekend, is in de begroting 2024 een bedrag van 7,9 miljoen euro (voor 2023 en 2024 samen) beschikbaar gesteld voor een breed scala aan activiteiten. In dit beleidsveld hebben we in 2024 230 duizend euro minder lasten en baten gerealiseerd dan begroot (per saldo neutraal). Het gedeelte van de regeling wat in 2024 niet besteed is zal in 2025 worden ingezet. | ||
Subsidies voorgaande jaren | 171 | |
We realiseren een voordeel door lagere vaststelling van subsidies met betrekking tot het beleidsveld Positief Opgroeien. | ||
Overig | 288 | 94 |
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 382 duizend euro. |
03.3.2 Publieke gezondheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
SPUK GALA | 245 | -245 |
Het Rijk heeft via SPUK GALA middelen beschikbaar gesteld voor de periode 2023-2026 voor versterking van sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis. Voor uitvoering van dit programma was in 2024 3,45 miljoen euro beschikbaar, verdeeld over diverse beleidsvelden. In dit beleidsveld hebben we in 2024 245 duizend euro lagere lasten en baten dan begroot (per saldo neutraal). Het gedeelte van de regeling dat in 2024 niet is besteed wordt terugbetaald aan het Rijk. | ||
SPUK IZA | 142 | -142 |
We ontvangen van het Rijk een SPUK uitkering Integraal Zorg Akkoord (IZA). Deze middelen worden regionaal ingezet. Hierbij is gemeente Groningen mandaatgemeente. Het bedrag dat niet is ingezet in 2024 wordt terugbetaald aan het Rijk. | ||
Inwonersbijdrage GGD | -210 | |
Als gevolg van cao-akkoorden (van 2023 en 2024) is de begroting van de gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg verhoogd en is de inwonersbijdrage van de gemeente Groningen gestegen. Hierdoor hebben we een nadeel van 210 duizend euro. | ||
Overig | 379 | 97 |
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 476 duizend euro. Dit verschil wordt veroorzaakt doordat we voor diverse onderdelen van het programma Opgroeien in een kansrijke omgeving (OKO) en Kansrijke Start incidenteel dekking hebben gevonden bij de SPUK IZA, er een subsidie is ontvangen voor regionale samenwerking die niet opgenomen was in de begroting en door afwikkeling van subsidies voorgaande jaren. |
03.3.3 Passende ondersteuning | Lasten | Baten |
---|---|---|
Jeugd | -6.800 | 669 |
Per saldo is het tekort op het product jeugd 6,1 miljoen euro. Doordat er bij de decembercirculaire 654 duizend euro is ontvangen maar niet is geboekt op programma 3 is het tekort op de jeugdzorgkosten (gemeente breed) 5,5 miljoen euro. Dit heeft de volgende oorzaken. Zorg in natura (N 5,8 miljoen euro) Kosten jeugdbescherming (N 1,3 miljoen euro) Taakstelling Hervormingsagenda (N 1,4 miljoen euro) Meerkosten kleinschalige voorzieningen (N 1,1 miljoen euro) Solidaire kosten (N 0,6 miljoen euro) Collectieve jeugdhulp (N 0,3 miljoen euro) Overige kosten (N 0,2 miljoen euro) PGB (V 0,3 miljoen euro) Oude jaren (V 0,3 miljoen euro) Budget (V 4,7 miljoen euro) | ||
Jeugd - diverse SPUKS | 2.231 | -2.231 |
We ontvangen van het rijk diverse specifieke uitkeringen op het gebied van de jeugdhulp. We hebben in 2024 2,2 miljoen euro minder lasten en baten gerealiseerd dan begroot (per saldo neutraal). Dit komt met name doordat de besteding van de SPUKS Vastgoedtransitie residentiële jeugdhulp en Expertise netwerk jeugd lager is dan verwacht. De resterende middelen zullen in 2025 worden ingezet. | ||
Beschermd Wonen | 2.765 | -194 |
In 2024 bedraagt het resultaat voor de regio (alle Groninger gemeenten) 6,8 miljoen euro positief. Dit komt met name doordat de risicopost van 1,9 miljoen euro voor verwachte kostenstijgingen is vrijgevallen, en doordat de zorgkosten lager zijn dan begroot. Dit geldt voor zowel ZIN als PGB. Daarnaast is de rijksbijdrage gestegen (0,1 miljoen euro), is de extra inzet op beleidscapaciteit 0,1 miljoen lager en zijn de uitvoeringskosten lager. Uiteindelijk bedraagt het resultaat van de gemeente Groningen voor Beschermd Wonen 2,6 miljoen euro. | ||
WMO | 1.844 | 308 |
De WMO zorgkosten zijn in 2024 met 2,9 miljoen euro verder gestegen naar 50,7 miljoen euro. Toch is er een voordeel van 2,2 miljoen euro t.o.v. de begroting. Op huishoudelijke hulp is er een voordeel van 0,9 miljoen euro met name doordat het aantal klanten huishoudelijke hulp en de indicatieomvang lager waren dan begroot. Verder vielen de kosten hulpmiddelen (1,0 miljoen) mee. Omdat deze beide voordelen bij de eerste voortgangsrapportage bekend waren is de begroting 2025 hier inmiddels op aangepast. Verder was er een voordeel door winst afroming van een GON aanbieder. Ten slotte hebben we hogere baten (0,3 miljoen euro), met name bij de eigen bijdrage WMO 18+ als gevolg van een lichte stijging van het aantal eigen bijdrage plichtige huishoudens. | ||
Intensiveringsmiddelen coalitieakkoord | 459 | |
Vanuit het coalitieakkoord is in 2024 1,4 miljoen euro aan intensiveringsmiddelen beschikbaar gesteld. Hiervan hebben we 459 duizend euro niet kunnen besteden in 2024. Onder meer hebben we voor aanpak mensenhandel 135 duizend euro niet ingezet, omdat de fase van ontwerp en voorbereiding langer duurt dan verwacht. Verder hebben we 120 duizend euro voordeel op de inzet jongerencoaches omdat hiervoor andere middelen beschikbaar waren. Daarnaast hebben we 75 duizend euro van de middelen fijnmazig wijkvervoer niet ingezet omdat hiervoor nog geen aanbieders in beeld waren. Naar verwachting zijn deze er in 2025 wel. Op de overige 5 intensiveringsvraagstukken hebben we in totaal 129 duizend euro voordeel. | ||
Rijksregelingen en subsidies | 979 | 304 |
In 2024 hebben we in het geheel meer uitvoeringskosten ten laste van rijksregelingen en subsidies kunnen brengen dan verwacht. Door de techniek van de kostenverdeling realiseren we op dit beleidsveld 1,3 miljoen euro voordeel. Dit betreft met name de regelingen GALA en IZA. | ||
Overige | 289 | 178 |
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 467 duizend euro. |
03.3.4 Zorg en veiligheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Maatschappelijke Opvang | 4.314 | 888 |
In de Maatschappelijke Opvang worden voorzieningen georganiseerd voor alle inwoners van de provincie Groningen. Dit gebeurt namens alle Groninger gemeenten vanuit het programma Beschermd Wonen & Opvang (BW&O). De structurele kosten voor opvang zijn grotendeels gedekt door de reguliere rijksbijdrage. Daarnaast is 9,9 miljoen euro aan incidentele middelen uit voorgaande jaren beschikbaar gesteld, waarvan 4,7 miljoen is ingezet in 2024. Het resultaat komt daarmee in 2024 uit op 5,2 miljoen euro. | ||
Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) | 2.525 | -2.525 |
We ontvangen van het Rijk een SPUK uitkering voor Landelijke Vreemdelingen Voorziening 2024, dit is voor 2024 en afbouw 2025. We hebben 2,5 miljoen euro minder baten en lasten gerealiseerd (per saldo neutraal) doordat er minder ongedocumenteerden een beroep op opvang en ondersteuning hebben gedaan. Het gedeelte van de regeling dat in 2024 niet is besteed zal in 2025 worden ingezet voor de opvang van ongedocumenteerden. | ||
Vrouwenopvang | 1.863 | -646 |
Wij ontvangen voor de periode 2022-2025 jaarlijks middelen om het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming in de regio in te voeren en extra ondersteuning te kunnen organiseren voor gezinnen met meervoudige problematiek. Onderdeel hiervan zijn de proeftuinen die in juni zijn gestart. Dit is later dan oorspronkelijk gepland. Hierdoor hebben wij in 2024 een incidenteel voordeel van 1 miljoen euro. Daarnaast is er door uitval van personeel geen inzet geweest op het aandachtsgebied schadelijke praktijken (voordeel 0,2 miljoen euro). | ||
Actieplan huiselijk geweld | 494 | |
Enkele activiteiten uit het gemeentelijke actieplan 'huiselijk geweld kindermishandeling en geweld tegen vrouwen' kenden een langere aanlooptijd en zijn in de loop van 2024 van start gegaan. Hierdoor hebben we 0,5 miljoen euro niet ingezet in 2024. | ||
Rijksregelingen en subsidies | 226 | 87 |
In 2024 hebben we in het geheel meer uitvoeringskosten ten laste van rijksregelingen en subsidies kunnen brengen dan verwacht. Door de techniek van de kostenverdeling realiseren we op dit beleidsveld een voordeel van 313 duizend euro. | ||
Overig | 480 | -104 |
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 376 duizend euro. |
Reservemutaties | Lasten | Baten |
---|---|---|
Reserve toevoeging | -6.537 | |
IResultaten op samenwerkingsverbanden zijn reeds toegevoegd aan de reserve budgetoverheveling. In de financiële verordening 2024 heeft de raad het college mandaat gegeven om dit bij de jaarrekening uit te voeren, zonder dat hier een separaat raadsbesluit aan ten grondslag ligt. Hierdoor ontstaat een afwijking bij de reservemutaties. Deze afwijkingen blijven zichtbaar bij de beleidsvelden waar ze zich voordoen en worden daar toegelicht. Het gaat bij dit deelprogramma om de volgende samenwerkingsverbanden: |
Omschrijving samenwerkingsverband | Resultaat 2024 (x 1.000 euro) |
---|---|
Transformatie Sociaal Domein Jeugd | 118 |
Maatschappelijke opvang | 5.202 |
Vrouwenopvang | 1.217 |
Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing