Financiën
In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.
Financieel overzicht lasten en baten
03.2 | Onderwijs | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening 2024 | Verschil | |
(Bedragen x 1.000 euro) | |||||
Lasten | |||||
03.2.1 Onderwijskansen en onderwijsh. | 35.582 | 44.618 | 38.958 | 5.660 | |
03.2.2 Voortijdig schoolverlaten en l | 5.533 | 5.540 | 5.063 | 477 | |
Totaal | 41.116 | 50.158 | 44.021 | 6.137 | |
Baten | |||||
03.2.1 Onderwijskansen en onderwijsh. | 11.245 | 18.273 | 15.110 | -3.163 | |
03.2.2 Voortijdig schoolverlaten en l | 1.533 | 1.564 | 1.673 | 109 | |
Totaal | 12.778 | 19.836 | 16.782 | -3.054 | |
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | 28.338 | 30.322 | 27.239 | 3.083 |
Reserve mutaties | ||||
---|---|---|---|---|
Totaal toevoegingen | 6647 | 4575 | 4.588 | -13 |
Totaal onttrekkingen | 982 | 1140 | 1.140 | 0 |
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | 34.003 | 33.757 | 30.687 | 3.070 |
---|
Financiële toelichting
03.2.1 Onderwijskansen en onderwijshuisvesting | Lasten | Baten |
---|---|---|
SPUK Kansrijke Wijk | 2.984 | -2.984 |
Het Rijk heeft binnen het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) 12,9 miljoen euro beschikbaar gesteld voor Kansrijke Wijk voor een periode van 2023-2025. Omdat de middelen pas eind 2023 zijn toegekend, is in de begroting 2024 een bedrag van 7,9 miljoen euro (voor 2023 en 2024 samen) beschikbaar gesteld voor een breed scala aan activiteiten. In dit beleidsveld hebben we in 2024 2,9 miljoen euro minder lasten en baten gerealiseerd dan begroot (per saldo neutraal). Het gedeelte van de regeling wat in 2024 niet is besteed zal in 2025 worden ingezet. | ||
Verlengde schooldag | 516 | 5 |
De Verlengde Schooldag (VSD) is voortdurend in ontwikkeling en het aantal deelnemende scholen en activiteiten groeit. Deze ontwikkeling kost tijd en wij zijn daarbij afhankelijk van het onderwijs. In 2024 zijn de nieuw ontwikkelde plannen deels na de zomer gestart. Voor de VSD zijn zowel rijksmiddelen beschikbaar (NPG en Kansrijke Wijk) als gemeentelijke middelen (2,3 miljoen euro). Wij zetten de rijksmiddelen als eerste in, gevolgd door de gemeentelijke middelen. Door de tijd die nodig is voor uitrol van de plannen hebben wij 521 duizend euro niet besteed. | ||
SPUK onderwijsachterstandenbeleid | 436 | -436 |
Het Rijk heeft voor het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid in 2024 4,7 miljoen euro beschikbaar gesteld als een specifieke uitkering. In 2024 hebben we 436 duizend euro minder lasten en baten gerealiseerd dan begroot (per saldo neutraal). Het gedeelte van de regeling dat in 2024 niet is besteed zal in 2025 worden ingezet. | ||
Kapitaallasten | 425 | |
De projecten Rummerinkhof en Groene Wei zijn in 2024 gereed gemeld en geven daardoor pas in 2025 kapitaallasten. Hierdoor hebben we in 2024 een voordeel van 301 duizend euro. Daarnaast zijn de kapitaallasten van diverse investeringen (o.a. brandveiligheidsmaatregelen en nieuwbouw Karrepad) lager dan begroot. | ||
Programma onderwijshuisvesting | 390 | |
We hebben 390 duizend euro voordeel, met name doordat de kosten voor het verplaatsen van noodlokalen Groene Wei in 2024 lager waren dan begroot (het restant volgt in 2025). | ||
Energie | 229 | |
Door een lager energieverbruik als gevolg van een warmer jaar en verduurzamingsmaatregelen realiseren we 229 duizend euro voordeel. | ||
Onderwijshuisvestingsbudgetten asielzoekers | 282 | |
We hebben van het COA 647 duizend euro ontvangen voor onderwijshuisvesting asielzoekers. Dit budget was ruimer dan benodigd, hierdoor is er een onderbesteding van 282 duizend euro. | ||
Vensterscholen | 196 | |
De pijlers van het inhoudelijke vensterschoolbeleid zijn ingebed en verweven in ons huidige onderwijs- en jeugdbeleid. We hoeven de middelen voor vensterscholen daarom niet meer in te zetten en hebben een incidenteel voordeel van 196 duizend euro. | ||
Overig | 202 | 232 |
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 454 duizend euro. |
03.2.2 Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer | Lasten | Baten |
---|---|---|
Leerlingenvervoer | 424 | |
Het aantal unieke kinderen dat voor passend onderwijs afhankelijk is van leerlingenvervoer groeit al enkele jaren gestaag. Ook het aantal kilometers voor leerlingenvervoer neemt toe. In de begroting 2024 is daarom 0,9 miljoen euro extra middelen beschikbaar gesteld. Omdat de groei in 2024 lager was dan verwacht, hebben we 424 duizend euro niet in hoeven zetten. | ||
Overig | 53 | 109 |
Overige verschillen tellen op tot een voordeel 162 duizend euro |
Reservemutaties
Resultaten op samenwerkingsverbanden zijn reeds toegevoegd aan de reserve budgetoverheveling. In de financiële verordening 2024 heeft de raad het college mandaat gegeven om dit bij de jaarrekening uit te voeren, zonder dat hier een separaat raadsbesluit aan ten grondslag ligt. Hierdoor ontstaat een afwijking bij de reservemutaties. Deze afwijkingen blijven zichtbaar bij de beleidsvelden waar ze zich voordoen en worden daar toegelicht. Het gaat bij dit deelprogramma om de volgende samenwerkingsverbanden:
Omschrijving samenwerkingsverband | Resultaat 2024 (x 1.000 euro) |
---|---|
Laaggeletterdheid | 13 |
Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing