Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen

Financiën

Financiën

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.

Financieel overzicht lasten en baten

03.1

Werk en inkomen

Omschrijving

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2024

Verschil

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

03.1.1 Werk en activering

79.592

89.510

88.862

649

03.1.2 Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

217.649

227.946

225.393

2.553

Totaal

297.241

317.457

314.254

3.202

Baten

03.1.1 Werk en activering

19.291

30.062

24.959

-5.103

03.1.2 Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

170.184

186.392

187.687

1.295

Totaal

189.475

216.454

212.646

-3.808

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

107.766

101.003

101.608

-606

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

0

7148

7.148

0

Totaal onttrekkingen

5535

5639

5.639

0

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

102.231

102.512

103.117

-605

Financiële toelichting

03.1.1 Werk en activering

Lasten

Baten

Sociale werkvoorziening

  2.495

-1.916

Op de sociale werkvoorziening (SW) hebben we een voordeel van 579 duizend euro. Dit is als volgt opgebouwd:

Extra budget infrastructuur sociale ontwikkelbedrijven (V 997 duizend euro)
Via de meicirculaire 2024 hebben we 997 duizend euro ontvangen ten behoeve van de transitie van het sociaal ontwikkelbedrijf naar de toekomst. De middelen zijn mede bedoeld ter compensatie van de relatief lage omzet, de verzwaring van de doelgroep en de loonstijging door de in 2023 afgesloten CAO. We zetten deze middelen de komende jaren in volgens een nog op te stellen meerjarig uitvoeringsplan.

Omzet en materiaalkosten SW (N 438 duizend euro)
Door diverse oorzaken hebben we 161 duizend euro minder omzet uit detachering SW. Verder hebben we bij iederz 63 duizend euro meer omzet dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door het aantrekken van een grote nieuwe klant welke 795 duizend euro aan omzet heeft opgeleverd in 2024. Tegelijkertijd hebben we van een aantal klanten afscheid genomen. Per saldo een afwijking van 63 duizend euro ten opzichte van de begroting, waarin de omzet van de nieuwe klant nog niet was voorzien. Doordat er voor de nieuwe grote klant ook meer materialen moeten worden ingekocht die niet waren begroot laten de lasten een nadeel zien van 340 duizend euro. Per saldo leidt het aantrekken van deze nieuwe klant tot een hogere winstmarge dan de klanten waar afscheid van is genomen.

Werk- en ontwikkelprogramma

  307

    58

We hebben 218 duizend euro lagere loonkosten voor gebiedsverbinders, met name omdat we deze kosten voor 195 duizend euro konden dekken uit SPUK Kansrijke Wijk. Ook hebben we 83 duizend euro voordeel als gevolg van vacatureruimte. We hebben daarentegen 154 duizend euro hogere lasten voor premie op werk omdat de regeling door meer inwoners is gebruikt dan vooraf ingeschat. Overige verschillen leiden tot 160 duizend euro lagere lasten.
Het voordeel op de baten betreft een bijdrage van het UWV aan het talentperron (50 duizend euro, deze was wel begroot maar als negatieve last).

SPUK Kansrijke Wijk

  304

  -304

Het Rijk heeft binnen het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) 12,9 miljoen euro beschikbaar gesteld voor Kansrijke Wijk voor een periode van 2023-2025. Omdat de middelen pas eind 2023 zijn toegekend, is in de begroting 2024 een bedrag van 7,9 miljoen euro (voor 2023 en 2024 samen) beschikbaar gesteld voor een breed scala aan activiteiten. In dit beleidsveld hebben we in 2024 304 duizend euro minder lasten en baten gerealiseerd dan begroot (per saldo neutraal). Het gedeelte van de regeling wat in 2024 niet besteed is zal in 2025 worden ingezet.

Basisbanen

   240

  -554

We hebben 166 basisbanen ontwikkeld maar als gevolg van uitstroom (door onder meer pensionering en overlijden) zijn hiervan nog 153 actief. Dit aantal is lager dan begroot, hierdoor hebben we 420 duizend euro lagere loonkosten. De uitvoeringskosten zijn 180 duizend euro hoger dan begroot.
Het nadeel op de baten is met name het gevolg van het uitblijven van baten van externe partijen (nadeel 369 duizend euro). Daarnaast hebben we minder loonkostensubsidie ontvangen vanwege het lagere aantal actieve basisbanen (nadeel 136 duizend euro).

Werk in Zicht (WiZ) - projecten JTF/NPG

-4.165

Door vertraging bij diverse projecten JTF en NPG hebben we in 2024 minder lasten en baten dan begroot. Het voordeel op de lasten (6,3 miljoen euro) hebben we toegevoegd aan de reserve arbeidsmarktregio WiZ. Het nadeel op de baten (4,2 miljoen euro) hebben we te laat in beeld gekregen waardoor wij geen onttrekking aan de reserve hebben gedaan. Wij hebben daardoor een nadelige afwijking tussen gerealiseerde en begrote baten. Dit tekort zal in 2025 worden gecompenseerd uit de reserve van de WiZ, waardoor het nadelig resultaat van de arbeidsmarktregio (WiZ) niet voor rekening van de gemeente Groningen komt, maar wordt opgelost met eigen middelen uit de reserve WiZ.

Werk in Zicht

  -1.087

     903

We hebben een ESF Pro VSO subsidie ontvangen die niet was begroot, deze hebben we uitgekeerd in de regio. Baten en lasten zijn daardoor 953 duizend euro hoger dan begroot.  Overige afwijkingen tellen daarnaast op tot 134 duizend euro hogere lasten en 50 duizend euro lagere baten.

Inburgering

   -856

    740

We hebben hogere lasten en baten dan begroot, hoofdzakelijk door inzet van de SPUK Wet inburgering (728 duizend euro hogere lasten en baten, per saldo neutraal). Daarnaast hebben we 107 duizend euro hogere ambtelijke loonkosten, met name door ziektevervanging.

Uitvoeringskosten

   -689

      80

Als gevolg van ziektevervanging hebben we per saldo een nadeel van 216 duizend euro op uitvoeringskosten. Door een verschuiving tussen indirecte en directe kosten valt dit uiteen in een nadeel van 689 duizend euro op deelprogramma 3.1 Werk en inkomen en een voordeel van 473 duizend euro op deelprogramma 4.4 Overhead en ondersteuning organisatie. Het voordeel van 80 duizend euro op baten betreft de ontvangst van extra detacheringsvergoeding.

Overig

      -65

      55

Overige verschillen tellen op tot een nadeel van 10 duizend euro.

03.1.2 Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

Lasten

Baten

Schuldhulpverlening

2.281

   -59

In 2024 hebben wij gewerkt aan uitvoering van het Beleidsplan Schuldhulpverlening en het plan Brede aanpak armoede en schulden. In 2024 waren hiervoor incidentele middelen beschikbaar vanuit het bestemmingsvoorstel 2023 (1,7 miljoen euro) en de septembercirculaire 2023 (1,1 miljoen euro). Doordat het uitvoeringsplan Schuldhulpverlening 2024-2025 vertraagd in werking is getreden, hebben wij van de incidentele middelen 2,0 miljoen euro niet in kunnen zetten in 2024. Daarnaast hebben we een voordeel van 0,2 miljoen euro op de uitvoeringskosten met name door niet ingezette vacatureruimte.  

BUIG

1.116

 637

We hebben 0,6 miljoen euro lagere lasten BUIG door de daling van het aantal uitkeringen in het tweede half jaar. Dit is onder meer het effect van het werkprogramma in combinatie met de gebiedsgerichte werkwijze. Daarnaast zijn de lasten voor de regeling BBZ levensonderhoud 0,5 miljoen lager.
De baten zijn 0,6 miljoen euro hoger dan begroot, met name door een lagere dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren.

Uitvoeringskosten

 729

  15

We hebben 744 duizend euro voordeel op uitvoeringskosten. Dit komt onder meer door vrijval op de loonsom en op diverse overige bedrijfsvoeringsbudgetten. Daarnaast is er sprake van onderbezetting, onder meer door vacatures. Ook hebben we een voordeel door de ontvangst van detacheringsvergoedingen voor enkele medewerkers.

SPUK Kansrijke Wijk

 337

-337

Het Rijk heeft binnen het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) 12,9 miljoen euro beschikbaar gesteld voor Kansrijke Wijk voor een periode van 2023-2025. Omdat de middelen pas eind 2023 zijn toegekend, is in de begroting 2024 een bedrag van 7,9 miljoen euro (voor 2023 en 2024 samen) beschikbaar gesteld voor een breed scala aan activiteiten. In dit beleidsveld hebben we in 2024 337 duizend euro minder lasten en baten gerealiseerd dan begroot (per saldo neutraal). Het gedeelte van de regeling wat in 2024 niet besteed is zal in 2025 worden ingezet.

Studietoeslag

-1.193

   38

In 2023 is vanuit het resultaat op de middelen energietoeslag studenten 2,7 miljoen euro toegevoegd aan de begroting, verdeeld over de jaren 2024-2028. In 2024 is het beschikbare budget daardoor met 0,7 miljoen euro verhoogd naar 1,5 miljoen euro. Desondanks hebben we 1,1 miljoen euro meer ingezet dan begroot. Het aantal verstrekkingen is harder gestegen dan we op basis van de toename in 2023 hadden verwacht. Daarnaast waren er verstrekkingen met terugwerkende kracht (in totaal 300 duizend euro over 2022 en 2023).

Bijzondere bijstand

   -917

  240

We hebben hogere lasten met name door een toename op alle onderdelen van de bijzondere bijstand. Dit betreft in het bijzonder de kredietverlening statushouders (370 duizend euro) en de aanvullende bijstand voor jongeren onder 21 jaar (263 duizend euro, door stijging van het aantal jonge asielzoekers). Daarnaast hebben we hogere lasten als gevolg van een uitspraak van de rechter in 2024 inzake Beschermingsbewind. Dit nadeel betreft kosten van een aantal bezwaar- en beroepszaken en een stijging van het aantal verstrekkingen voor kosten bewindvoering.
We hebben 240 duizend euro hogere baten door de terugbetalingsverplichting van de kredietverlening statushouders.

Kindertoeslagenaffaire

    -449

  602

We hebben 279 duizend euro uitvoeringskosten kindertoeslagenaffaire gerealiseerd. Het beschikbare budget in 2024 bedroeg 432 duizend euro, onder meer door rijksbijdragen voor uitvoeringskosten en het schrijven van plannen van aanpak en nazorg (in totaal 307 duizend euro). We hebben hierdoor een voordeel van 153 duizend euro.

Wet Kinderopvang

    -313

We hebben 313 duizend euro hogere lasten dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door de prijsstijging van kinderopvang en door toename van het aantal afgenomen uren als gevolg van langere GGZ-wachtlijsten en langdurige behandeltrajecten.  

Rijksregelingen en subsidies

     659

    80

In 2024 hebben we in het geheel meer uitvoeringskosten ten laste van Rijksregelingen en subsidies kunnen brengen dan verwacht. Door de techniek van de kostenverdeling realiseren we op dit beleidsveld een voordeel van 740 duizend euro.

Overig

    303

    79

Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 382 duizend euro.

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29