Financiën
In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.
Financieel overzicht lasten en baten
02.2 | Veiligheid | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening 2024 | Verschil | |
(Bedragen x 1.000 euro) | |||||
Lasten | |||||
02.2.1 Ondermijning | 1.395 | 1.262 | 1.543 | -282 | |
02.2.3 Maatschappelijke onrust en pol | 491 | 1.370 | 1.268 | 102 | |
02.2.4 Veiligheid en Zorg | 5.100 | 5.633 | 5.580 | 53 | |
02.2.5 Veilige leefomgeving | 10.955 | 11.630 | 11.788 | -158 | |
02.2.6 Crisisbeheersing en brandvlghd | 24.727 | 24.727 | 24.861 | -134 | |
Totaal | 42.668 | 44.622 | 45.041 | -419 | |
Baten | |||||
02.2.1 Ondermijning | 0 | 0 | 292 | 292 | |
02.2.3 Maatschappelijke onrust en pol | 0 | 0 | 1.463 | 1.463 | |
02.2.4 Veiligheid en Zorg | 2.301 | 2.654 | 3.031 | 377 | |
02.2.5 Veilige leefomgeving | 3.129 | 3.835 | 4.862 | 1.027 | |
02.2.6 Crisisbeheersing en brandvlghd | 17 | 17 | 0 | -17 | |
Totaal | 5.447 | 6.506 | 9.648 | 3.142 | |
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | 37.221 | 38.116 | 35.392 | 2.724 |
Reserve mutaties | ||||
---|---|---|---|---|
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | 283 | -283 |
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | 37.221 | 38.116 | 35.676 | 2.440 |
---|
Financiële toelichting
2.2.1 Ondermijning | Lasten | Baten |
---|---|---|
Regionale aanpak ondermijning | -244 | 244 |
De Regionale aanpak ondermijning, waaraan alle tien gemeenten in de provincie Groningen zich hebben geconformeerd, is ondergebracht bij de gemeente Groningen. In 2024 is voor de Regionale aanpak ondermijning 244 duizend euro besteed. Deze kosten worden gedekt uit de subsidie Impulsgelden aanpak ondermijning en weerbare overheid. | ||
Overige | -38 | 48 |
De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 10 duizend euro. |
2.2.3 Maatschappelijke onrust en polarisatie | Lasten | Baten |
---|---|---|
Nij Begun | 238 | 1.266 |
In 2024 heeft de Gemeente Groningen in samenwerking met het adviesbureau BMC en andere gemeenten een rapport opgesteld waarin de kosten voor extra inzet in het kader van Nij Begun worden opgesteld. Op 24 januari 2025 heeft het Ministerie van BZK een toezegging gedaan op de bijdrage waardoor de gemeente Groningen over 2024 1,266 miljoen euro ontvangt voor de extra inzet vanuit de gehele organisatie. | ||
Radicalisering | -250 | 250 |
De gemeente Groningen faciliteert gemeenten in heel Noord-Nederland met het trainen van professionals om het signalerend vermogen op alle vormen van radicalisering te versterken. Hiervoor is 250 duizend euro besteed in 2024. Deze kosten worden gedekt uit de specifieke uitkering Versterking van de lokale aanpak van radicalisering, extremisme en terrorisme. | ||
Overige | 114 | -53 |
De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 61 duizend euro. |
2.2.4 Veiligheid en Zorg | Lasten | Baten |
---|---|---|
Grip op Onbegrip | -314 | 314 |
Het programma Grip op Onbegrip heeft als doel het domeinoverstijgende samenwerken te versterken op het gebied van personen met onbegrepen of verward gedrag én een gevaarrisico. Hiervoor is 314 duizend euro besteed in 2024. Deze kosten worden gedekt uit een tweetal subsidies. | ||
Overige | 367 | 63 |
De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 430 duizend euro. |
2.2.5 Veilige leefomgeving | Lasten | Baten |
---|---|---|
Precariobelasting | 740 | |
In 2024 zijn de opbrengsten uit precariobelasting ca. 0,7 miljoen euro hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een hoger aantal bouwactiviteiten in 2024. Vanwege een daling in het aantal bouwvergunningen was rekening gehouden met een afname van bouwactiviteiten. Gedurende 2024 is echter gebleken dat de opbrengsten uit precariobelasting juist een stijgende lijn vertoonden. | ||
Flexpool BOA's | -146 | |
Als centrumgemeente organiseren wij een pilot voor een flexpool van BOA's die ingezet kunnen worden in de gehele provincie Groningen. De nadruk ligt hierbij op het voorkomen van overlast bij asielzoekerscentra en van ontheemden. In 2024 zijn de kosten van de pilot flexpool BOA 146 duizend euro hoger dan de specifieke uitkering die hiervoor is ontvangen. De flexpool was operationeel vanaf januari 2024. Echter de bekostiging vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid ging pas in vanaf april 2024. De kosten in het 1e kwartaal werden niet vergoed. | ||
Overige | -12 | 287 |
De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 275 duizend euro. |
2.2.6 Crisisbeheersing en brandveiligheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Overige | -134 | -17 |
De overige afwijkingen tellen op tot een nadeel van 151 duizend euro. |
Reservemutaties | Lasten | Baten |
---|---|---|
Reserve toevoeging | -238 | |
IResultaten op samenwerkingsverbanden zijn reeds toegevoegd aan de reserve budgetoverheveling. In de financiële verordening 2024 heeft de raad het college mandaat gegeven om dit bij de jaarrekening uit te voeren, zonder dat hier een separaat raadsbesluit aan ten grondslag ligt. Hierdoor ontstaat een afwijking bij de reservemutaties. Deze afwijkingen blijven zichtbaar bij de beleidsvelden waar ze zich voordoen en worden daar toegelicht. Het gaat bij dit deelprogramma om de volgende samenwerkingsverbanden: |
Omschrijving samenwerkingsverband | Resultaat 2024 (x 1.000 euro) |
---|---|
Actie centrum voor Veiligheid en Zorg (Veiligheidshuis) | 283 |
Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing