Financiën
In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.
Financieel overzicht lasten en baten
02.1 | Kwaliteit leefomgeving | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening 2024 | Verschil | |
(Bedragen x 1.000 euro) | |||||
Lasten | |||||
02.1.1 Beheer & Onderh Openb. Ruimte | 89.569 | 89.966 | 91.932 | -1.966 | |
02.1.2 Afval en grondstoffen | 32.860 | 37.279 | 37.665 | -386 | |
02.1.3 Leefkwaliteit | 6.545 | 7.576 | 6.359 | 1.217 | |
Totaal | 128.975 | 134.822 | 135.956 | -1.134 | |
Baten | |||||
02.1.1 Beheer & Onderh Openb. Ruimte | 37.883 | 38.883 | 40.045 | 1.162 | |
02.1.2 Afval en grondstoffen | 39.569 | 43.953 | 44.232 | 279 | |
02.1.3 Leefkwaliteit | 265 | 265 | 470 | 205 | |
Totaal | 77.717 | 83.101 | 84.747 | 1.646 | |
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | 51.257 | 51.720 | 51.209 | 511 |
Reserve mutaties | ||||
---|---|---|---|---|
Totaal toevoegingen | 30 | 285 | 285 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 182 | 182 | 182 | 0 |
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | 51.106 | 51.824 | 51.312 | 512 |
---|
Financiële toelichting
2.1.1 Beheer en onderhoud openbare ruimte | Lasten | Baten |
---|---|---|
Rioolheffing | 376 | -244 |
In 2024 bedraagt het resultaat op de rioolheffing vóór onttrekking aan de voorziening ca. 0,5 miljoen euro nadelig. Dit nadelige resultaat is onttrokken aan de voorziening Riolering groot onderhoud. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen toegelicht. Lasten (V 0,4 miljoen euro)
Baten (N 0,2 miljoen euro) | ||
Schoonhouden openbare ruimte | -796 | 904 |
De belangrijkste oorzaak van dit resultaat betreft een sterke toename in de werkzaamheden voor het inzamelen en verwerken van zwerfafval. Dekking voor deze hogere lasten is er vanuit de producenten van het plastic zwerfafval. Producenten betalen een vast bedrag voor ieder kunststofproduct voor eenmalig gebruik dat zij in de handel brengen vanuit het principe van een uitgebreide producentenverantwoordelijkheid. | ||
Inzamelen bedrijfsafval | -728 | -441 |
In 2024 bedraag het resultaat voor het inzamelen van bedrijfsafval ca. 1,2 miljoen euro nadelig. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen toegelicht. Lasten (N 728 duizend euro)
Baten (N 441 duizend euro)
Voor een nadere toelichting op de kostendekkendheid van dit product verwijzen wij naar de paragraaf Lokale heffingen in deze gemeenterekening. | ||
Kunstwerken en water | -384 | 274 |
De hogere lasten worden vooral verklaard door extra inzet van personeel voor aanvullende uitgevoerde inspecties van diverse bruggen. Ook leidt dit tot hogere onderhoudslasten. | ||
Wegen | -325 | 394 |
De hogere lasten bestaan vooral uit hogere kapitaallasten (0,2 miljoen euro) als gevolg van een hoger investeringsvolume. Aan de batenzijde zien we hogere opbrengsten onder meer uit vergoedingen voor het herstraten (0,4 miljoen euro). | ||
Verkeersvoorzieningen | -118 | 194 |
De hogere lasten bestaan vooral uit hogere onderhoudskosten door hogere doorberekende prijzen van aannemers. Daarnaast zijn er hogere baten met name veroorzaakt door niet-begrote verzekeringsuitkeringen voor schades en vandalisme. | ||
Begraven | -212 | 11 |
De hogere lasten worden vooral veroorzaakt door het op peil brengen van de voorziening afkoopsom begraven. In 2024 is een extra dotatie van 175 duizend euro aan deze voorziening gedaan omdat de werkelijke loon- en prijsstijging hoger lag dan begroot. | ||
Project Afval BOR 24 | 538 | |
Op 15 mei 2024 heeft de raad besloten 2,4 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de aanbesteding en implementatie van een nieuw ICT-systeem op het gebied van afvalinzameling en -verwerking en het beheer van de openbare ruimte. Ook is toen door de raad hiervoor het project Afval BOR 24 als meerjarig project aangemerkt. | ||
Overige | -317 | 70 |
De overige afwijkingen tellen op tot een nadeel van 247 duizend euro. |
2.1.2 Afval en grondstoffen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Afvalstoffenheffing | -677 | 598 |
In 2024 bedraagt het resultaat op de afvalstoffenheffing in totaal ca. 0,5 miljoen euro voordelig. Dit resultaat is gedoteerd aan de voorziening Afvalstoffenheffing. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen toegelicht: Lasten (N 0,7 miljoen euro)
Baten (V 0,6 miljoen euro)
| ||
Overige | 291 | -319 |
De overige afwijkingen tellen tot een nadeel van 28 duizend euro. |
2.1.3 Leefkwaliteit | Lasten | Baten |
---|---|---|
Stadspark | 477 | |
De beschikbare middelen voor het project Stadspark en Drafbaan (945 duizend euro) zijn in 2024 niet volledig besteed. De uitvoering van het project is vertraagd gezien de toevoeging van het evenemententerrein als openbare parkruimte aan het totaal van het Stadspark en de wisselingen in projectleiderschap waardoor het project tijdelijk is stil komen te liggen. Ook is het project vertraagd door het maken van een nieuwe kadernota om goede besluiten te kunnen nemen en te kunnen prioriteren. | ||
Cultuurwaardering | 322 | 25 |
Dit budget zetten we in om de reeds geïnventariseerde cultuurhistorische waarden te vertalen naar en te borgen in het ruimtelijk beleid. Dit valt uiteen in twee grote opgaven die we al in 2022 zijn gestart. De eerste opgave betreft het beschermen van het gebouwde erfgoed (‘karakteristiek’) in de voormalige gemeenten Ten Boer en Haren. De andere grote opgave gaat om het aanwijzen van gebouwen als monumenten. De uitvoering hiervan is vanwege capaciteitstekort vertraagd en daarom deels niet in 2024 uitgevoerd. | ||
Tijdelijke maatregelen fietsbeheer | 276 | |
Het budget voor tijdelijke maatregelen fietsbeheer is bedoeld voor de inzet van fietsstewards, handhaving, voor het plaatsen van extra fietsvoorzieningen of tijdelijke maatregelen in drukke perioden (evenementen, december). Dit alles om de toegankelijkheid van de binnenstad op orde te houden en te voorkomen dat stoepen en straten door (vaak slordig) gestalde fietsen bezet worden. De geplande werkzaamheden konden niet allemaal plaatsvinden in 2024. Aanvankelijk zou er in 2024 gestart worden met de werkzaamheden aan de stalling Westerhaven. Dan zouden ook in dat jaar tijdelijke voorzieningen en extra stewards ingezet moeten worden. De werkzaamheden van de stalling Westerhaven zijn echter vertraagd, waardoor een deel van het budget niet in 2024 is gebruikt. | ||
Overige | 142 | 180 |
De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 322 duizend euro. |
Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing