Deelprogramma 2.1: Kwaliteit leefomgeving

Financiën

Financiën

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.

Financieel overzicht lasten en baten

02.1

Kwaliteit leefomgeving

Omschrijving

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2024

Verschil

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

02.1.1 Beheer & Onderh Openb. Ruimte

89.569

89.966

91.932

-1.966

02.1.2 Afval en grondstoffen

32.860

37.279

37.665

-386

02.1.3 Leefkwaliteit

6.545

7.576

6.359

1.217

Totaal

128.975

134.822

135.956

-1.134

Baten

02.1.1 Beheer & Onderh Openb. Ruimte

37.883

38.883

40.045

1.162

02.1.2 Afval en grondstoffen

39.569

43.953

44.232

279

02.1.3 Leefkwaliteit

265

265

470

205

Totaal

77.717

83.101

84.747

1.646

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

51.257

51.720

51.209

511

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

30

285

285

0

Totaal onttrekkingen

182

182

182

0

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

51.106

51.824

51.312

512

Financiële toelichting

2.1.1 Beheer en onderhoud openbare ruimte

Lasten

Baten

Rioolheffing

376

-244

In 2024 bedraagt het resultaat op de rioolheffing vóór onttrekking aan de voorziening ca. 0,5 miljoen euro nadelig. Dit nadelige resultaat is onttrokken aan de voorziening Riolering groot onderhoud. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen toegelicht.

Lasten (V 0,4 miljoen euro)

  • extra inzet van personeel (N 0,2 miljoen euro);
  • onttrekking van het resultaat op de rioolheffing aan de voorziening Riolering groot onderhoud (V 0,5 miljoen euro);
  • overige (V 0,1 miljoen euro).

Baten (N 0,2 miljoen euro)
De lagere baten zijn met name het gevolg van minder gerealiseerde aansluitingen dan begroot. Ten opzichte van het totale begrote bedrag voor de opbrengsten uit heffingen van 22 miljoen euro is dit een relatief kleine afwijking.

Schoonhouden openbare ruimte

-796

904

De belangrijkste oorzaak van dit resultaat betreft een sterke toename in de werkzaamheden voor het inzamelen en verwerken van zwerfafval. Dekking voor deze hogere lasten is er vanuit de producenten van het plastic zwerfafval. Producenten betalen een vast bedrag voor ieder kunststofproduct voor eenmalig gebruik dat zij in de handel brengen vanuit het principe van een uitgebreide producentenverantwoordelijkheid.

Inzamelen bedrijfsafval

-728

-441

In 2024 bedraag het resultaat voor het inzamelen van bedrijfsafval ca. 1,2 miljoen euro nadelig. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen toegelicht.

Lasten (N 728 duizend euro)

  • hogere lasten door het versneld afschrijven van retrofit voertuigen (N 0,2 miljoen euro);
  • onvoorziene lasten bij het materieel dat op waterstof rijdt (N 0,2 miljoen euro);
  • hogere vuilverwerkingslasten (N 0,2 miljoen euro);
  • overige (N 0,1 miljoen euro).

Baten (N 441 duizend euro)

  • lagere opbrengsten uit de samenwerking voor de gemeente Het Hogeland, voor deze gemeente zamelen wij het huishoudelijk afval in, maar ook het GFT op afroep. Deze samenwerking voor het GFT op afroep is beëindigd. Hier was in de begroting 2024 geen rekening mee gehouden (N 0,2 miljoen euro);
  • overige, waaronder lagere opbrengsten door de opheffing van de gemeenschappelijke regeling ARCG in 2024 (N 0,2 miljoen euro).

Voor een nadere toelichting op de kostendekkendheid van dit product verwijzen wij naar de paragraaf Lokale heffingen in deze gemeenterekening.

Kunstwerken en water

-384

274

De hogere lasten worden vooral verklaard door extra inzet van personeel voor aanvullende uitgevoerde inspecties van diverse bruggen. Ook leidt dit tot hogere onderhoudslasten.
Daarnaast zien we hogere opbrengsten onder meer uit niet-begrote verzekeringsuitkeringen.

Wegen

-325

394

De hogere lasten bestaan vooral uit hogere kapitaallasten (0,2 miljoen euro) als gevolg van een hoger investeringsvolume. Aan de batenzijde zien we hogere opbrengsten onder meer uit vergoedingen voor het herstraten (0,4 miljoen euro).

Verkeersvoorzieningen

-118

194

De hogere lasten bestaan vooral uit hogere onderhoudskosten door hogere doorberekende prijzen van aannemers. Daarnaast zijn er hogere baten met name veroorzaakt door niet-begrote verzekeringsuitkeringen voor schades en vandalisme.

Begraven

-212

11

De hogere lasten worden vooral veroorzaakt door het op peil brengen van de voorziening afkoopsom begraven. In 2024 is een extra dotatie van 175 duizend euro aan deze voorziening gedaan omdat de werkelijke loon- en prijsstijging hoger lag dan begroot.

Project Afval BOR 24

538

Op 15 mei 2024 heeft de raad besloten 2,4 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de aanbesteding en implementatie van een nieuw ICT-systeem op het gebied van afvalinzameling en -verwerking en het beheer van de openbare ruimte. Ook is toen door de raad hiervoor het project Afval BOR 24 als meerjarig project aangemerkt.
De beschikbare middelen voor het jaar 2024 ad 1,9 miljoen euro zijn niet volledig besteed. De belangrijkste oorzaak hiervoor is dat de voorbereidingen rondom de invoering van de Toeslag Onregelmatige Dienst (TOD) meer tijd vragen dan vooraf ingeschat. Daarnaast is een aantal noodzakelijke koppelingen met andere essentiële ICT-systemen nog niet afgerond.

Overige

-317

70

De overige afwijkingen tellen op tot een nadeel van 247 duizend euro.

2.1.2 Afval en grondstoffen

Lasten

Baten

Afvalstoffenheffing

-677

598

In 2024 bedraagt het resultaat op de afvalstoffenheffing in totaal ca. 0,5 miljoen euro voordelig. Dit resultaat is gedoteerd aan de voorziening Afvalstoffenheffing. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen toegelicht:

Lasten (N 0,7 miljoen euro)

  • hogere salaris- en bedrijfsvoeringslasten (N 0,6 miljoen euro);
  • hogere lasten voor de inzet van materieel, o.m. door het versneld afschrijven van retrofit voertuigen (N 0,3 miljoen euro);
  • lagere kwijtscheldingslasten (V 0,5 miljoen euro);
  • hogere lasten door de dotatie van het resultaat op de afvalstoffenheffing van 0,5 miljoen euro aan de voorziening Afvalstoffenheffing (N 0,5 miljoen euro);
  • overige (V 0,2 miljoen euro)

Baten (V 0,6 miljoen euro)

  • hogere verkoopopbrengst van bezittingen gemeenschappelijke regeling ARCG (V 0,2 miljoen euro). In het raadsbesluit van 2 oktober 2024 is uitgegaan van een opbrengst van ca. 6 miljoen euro. De definitieve opbrengst is 6,2 miljoen euro;
  • de afrekening over het jaar 2022 van de inzamelvergoeding voor PMD (Plastic, Metaal en Drankkartons) leidt tot extra opbrengsten (V 0,3 miljoen euro);
  • overige, waaronder hogere opbrengsten afvalstoffenheffing (V 0,1 miljoen euro).

Overige

291

-319

De overige afwijkingen tellen tot een nadeel van 28 duizend euro.

2.1.3 Leefkwaliteit

Lasten

Baten

Stadspark

477

De beschikbare middelen voor het project Stadspark en Drafbaan (945 duizend euro) zijn in 2024 niet volledig besteed. De uitvoering van het project is vertraagd gezien de toevoeging van het evenemententerrein als openbare parkruimte aan het totaal van het Stadspark en de wisselingen in projectleiderschap waardoor het project tijdelijk is stil komen te liggen. Ook is het project vertraagd door het maken van een nieuwe kadernota om goede besluiten te kunnen nemen en te kunnen prioriteren.

Cultuurwaardering

322

25

Dit budget zetten we in om de reeds geïnventariseerde cultuurhistorische waarden te vertalen naar en te borgen in het ruimtelijk beleid. Dit valt uiteen in twee grote opgaven die we al in 2022 zijn gestart. De eerste opgave betreft het beschermen van het gebouwde erfgoed (‘karakteristiek’) in de voormalige gemeenten Ten Boer en Haren. De andere grote opgave gaat om het aanwijzen van gebouwen als monumenten. De uitvoering hiervan is vanwege capaciteitstekort vertraagd en daarom deels niet in 2024 uitgevoerd.

Tijdelijke maatregelen fietsbeheer

276

Het budget voor tijdelijke maatregelen fietsbeheer is bedoeld voor de inzet van fietsstewards, handhaving, voor het plaatsen van extra fietsvoorzieningen of tijdelijke maatregelen in drukke perioden (evenementen, december). Dit alles om de toegankelijkheid van de binnenstad op orde te houden en te voorkomen dat stoepen en straten door (vaak slordig) gestalde fietsen bezet worden.   

De geplande werkzaamheden konden niet allemaal plaatsvinden in 2024. Aanvankelijk zou er in 2024 gestart worden met de werkzaamheden aan de stalling Westerhaven. Dan zouden ook in dat jaar tijdelijke voorzieningen en extra stewards ingezet moeten worden. De werkzaamheden van de stalling Westerhaven zijn echter vertraagd, waardoor een deel van het budget niet in 2024 is gebruikt.

Overige

142

180

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 322 duizend euro.

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29