Financiën
In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.
Financieel overzicht lasten en baten
01.3 | Wonen | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening 2024 | Verschil | |
(Bedragen x 1.000 euro) | |||||
Lasten | |||||
01.3.1 Stimuleren/reguleren woningmrk | 4.949 | 6.867 | 7.323 | -456 | |
01.3.2 Doelgroepen | 6.428 | 8.433 | 3.562 | 4.872 | |
01.3.3 Kwaliteit en duurzaamheid | 15.998 | 23.540 | 18.617 | 4.923 | |
01.3.4 Overig Wonen | 19.177 | 20.397 | 18.671 | 1.726 | |
Totaal | 46.552 | 59.238 | 48.173 | 11.065 | |
Baten | |||||
01.3.1 Stimuleren/reguleren woningmrk | 500 | 2.239 | 3.394 | 1.156 | |
01.3.2 Doelgroepen | 610 | 2.616 | 2.974 | 357 | |
01.3.3 Kwaliteit en duurzaamheid | 8.007 | 11.326 | 8.438 | -2.887 | |
01.3.4 Overig Wonen | 17.987 | 18.137 | 16.171 | -1.966 | |
Totaal | 27.103 | 34.317 | 30.977 | -3.340 | |
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | 19.449 | 24.921 | 17.196 | 7.725 |
Reserve mutaties | ||||
---|---|---|---|---|
Totaal toevoegingen | 600 | 4550 | 4.550 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 0 | 2553 | 2.553 | 0 |
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | 20.049 | 26.918 | 19.193 | 7.725 |
---|
Financiële toelichting
1.3.1 Stimuleren/reguleren woningmarkt | Lasten | Baten |
---|---|---|
Meer betaalbare woningen | 853 | |
Op basis van het initiatiefvoorstel voor de bouw van 2.500 extra betaalbare woningen in de gemeente Groningen heeft de raad extra financiële middelen vrijgemaakt. Het voorstel omvat de realisatie van 1.800 sociale huurwoningen en 700 betaalbare koopwoningen, met een planning van 25 jaar. | ||
Actieplan Sociale Huur | 400 | |
In Haren hebben wij een grote opgave om sociale huur toe te voegen. Met de verkoop van het gemeentelijke pand aan de Kerklaan in Haren aan de corporatie Woonborg kunnen we sociale huur in Haren toevoegen. Om het project haalbaar te maken is in 2024 aan Woonborg toegezegd om een bijdrage te doen vanuit het actieplan sociale huur. Hiervan is de financiële afwikkeling voorzien in 2025. | ||
Wet goed verhuurderschap | 270 | |
Voor de implementatie en uitvoering van de Wet goed verhuurderschap zijn middelen beschikbaar gesteld. Deze wet beschermt huurders en biedt duidelijke regels voor verhuurders. I n 2024 is het beschikbare budget niet volledig benut. De belangrijkste oorzaak hiervoor is dat we in 2024 vooral hebben ingezet op communicatie om het meldpunt onder de aandacht van de inwoners te brengen. Dit was nodig omdat bij de start het aantal meldingen relatief laaf was. Op dit moment zien we een hoger aantal meldingen die ook meer onderzoek vragen en daarmee een hoger capaciteitsbeslag. | ||
Skaeve Huse | 486 | |
Sinds een aantal jaar werken we o.a. met woningcorporatie Lefier, WerkPro en zorginstellingen aan de realisatie van de nieuwe woonvorm Skaeve Huse. De start van de bouw wordt verwacht in 2025. Hierdoor hebben we in 2024 de beschikbaar gestelde intensiveringsmiddelen niet volledig besteed. | ||
Startbouwimpuls | 1.081 | -1.081 |
In 2023 hebben wij een specifieke uitkering van 1,7 miljoen euro ontvangen van het Rijk uit de regeling Startbouwimpuls, die we kunnen besteden tot en met 2028. Met de Startbouwimpuls worden gemeenten in staat gesteld om een bijdrage te leveren aan het inlopen van het woningtekort en het meerjarig hooghouden van de bouwproductie. Zo wordt een bijdrage geleverd aan het versnellen van de woningbouw en de beschikbaarheid van betaalbare woningen voor starters en mensen met een middeninkomen. | ||
Suikerzijde | -1.748 | 1.748 |
Dit betreft de personele inzet voor de Suikerzijde. De lasten hiervan zijn bij de Suikerzijde BV gedeclareerd. | ||
Woontoezicht | 18 | -384 |
Op 21 december 2022 heeft de raad besloten de bestuurlijke boete voor de Huisvestingsverordening in te voeren. Het doel van het invoeren van deze bestuurlijke boete is het tegengaan van ongewenste effecten op de woningmarkt in Groningen. Inmiddels is de bestuurlijke boete een volledig kalenderjaar toegepast en heeft een evaluatie plaatsgevonden. | ||
Kapitaallasten Stadshavens | -2.061 | 478 |
Voor de gebiedsontwikkeling van Stadshavens zijn gefaseerd middelen beschikbaar gesteld. De (kapitaal)lasten die hier op drukken zijn nog beperkt omdat het project zich nog in de opstartfase bevindt. Eind 2024 ontstond hierdoor enerzijds een vrijval op kapitaallasten van 1,0 miljoen euro. Anderzijds diende er een afwaardering van 3,0 miljoen euro plaats te vinden van de kapitaalstorting in lijn met de getroffen verliesvoorziening in Stadshavens BV. Per saldo ontstaat hierdoor een nadeel van 2,0 miljoen euro op de lasten. | ||
Overige | 245 | 395 |
De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 640 duizend euro. |
1.3.2 Doelgroepen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Flexwonen | 4.500 | |
In de begroting 2024 is voor de realisatie van flexwoningen 4,5 miljoen euro beschikbaar gesteld. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid is bezig met een nieuwe opzet voor de realisatie van doorstroomlocaties, waardoor de huidige regeling "on hold" is gezet. Wij zijn in afwachting van de nieuwe regeling van het Rijk waardoor wij de middelen in 2024 nog niet hebben besteed. | ||
Overige | 372 | 357 |
De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 729 duizend euro. |
1.3.3 Kwaliteit en duurzaamheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Programma Groningen Geeft Energie (GGE) | 600 | 253 |
Eind 2024 hebben we binnen de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat -en energiebeleid (CDOKE) aanvullend middelen ontvangen voor planfinanciering. Doordat we personele inzet voor het programma GGE hebben gedekt uit deze middelen, resteert een deel van de beschikbare programmamiddelen (ca. 0,6 miljoen euro). | ||
Verkoop warmtedistributienet Selwerd-Zuid | 2.300 | -2.300 |
De gemeente heeft in Selwerd-Zuid een warmtedistributienet aangelegd en deze in 2024 verkocht aan WarmteStad B.V. | ||
Volkshuisvestingsfonds | 1.074 | -740 |
Vanuit het Volkshuisvestingsfonds is 10,5 miljoen euro toegekend. Deze middelen zijn bestemd voor het isoleren van woningen van particuliere eigenaren, specifiek gericht op de wijken Paddepoel, Vinkhuizen en Selwerd. In 2024 verwachtten wij 1,7 miljoen euro te besteden . | ||
Amendement Energiebesparing Eerst | 431 | |
Bij de behandeling van de gemeentebegroting 2023 heeft de raad 1 miljoen extra beschikbaar gesteld, onder de noemer Energiebesparing eerst, voor onder meer de capaciteit van het energieloket Groningen Werkt Slim en het onderzoek naar de aanschaf van een accusysteem aan de Duinkerkenstraat. | ||
Lokale Aanpak Isolatie | 496 | -496 |
Ons voornemen in 2024 was het beschikbare budget van 500 duizend euro voor de Lokale Aanpak Isolatie te besteden. Echter door de komst van maatregel 29, onderdeel van Nij Begun, hebben wij dit uitgesteld. Dit betreft de isolatieaanpak voor woningen in Groningen en Noord-Drenthe. We werken aan het combineren van deze subsidiestromen. | ||
Klimaatakkoord | -555 | 505 |
In 2023 heeft de gemeente Groningen van het Rijk een specifieke uitkering (SPUK) toegekend gekregen voor de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat -en energiebeleid (CDOKE). Deze regeling loopt van 2023 tot en met 2025. Eind 2024 hebben wij binnen deze regeling aanvullend middelen ontvangen voor de planfinanciering. Deze niet-begrote middelen hebben we al wel ingezet in 2024. Dit leidt tot een overschrijding van zowel de lasten als de baten. | ||
Overige | 577 | -109 |
De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 468 duizend euro. |
1.3.4 Overig wonen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Bouwleges | -643 | -1.243 |
In 2024 is het aantal vergunningsaanvragen gedaald, met name voor de grote bouwprojecten. Dit leidt tot lagere legesopbrengsten van ca. 1,2 miljoen euro. De daling van het aantal vergunningsaanvragen wordt vooral veroorzaakt door de huidige onzekere marktomstandigheden in de bouwsector. Deze sector kampt onder meer met kostenstijgingen en tekorten aan materialen en personeel. | ||
Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) | 667 | |
Op 1 januari 2024 is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) samen met de Omgevingswet in werking getreden. De verdere implementatie en uitvoering van de Wkb is in 2024 achtergebleven bij de verwachting. Dit heeft vooral te maken gehad met het feit dat de markt in 2024 enorm moest wennen aan de nieuwe regelgeving. Pas eind 2024 zagen we een toename in het aantal dossiers, die pas in 2025 in uitvoering gaan komen. Daarnaast hebben veel initiatiefnemers hun plannen voor 1 januari 2024 ingediend om te voorkomen dat men moest voldoen aan de Wkb. | ||
Verduurzaming maatschappelijk vastgoed | 1.001 | |
In februari 2023 heeft de raad het uitvoeringsprogramma routekaart verduurzaming maatschappelijk vastgoed als meerjarig exploitatieproject vastgesteld, met een totale omvang van 2,1 miljoen euro. Voor de uitvoering van deze routekaart was in de begroting 2024 1,3 miljoen euro beschikbaar. In 2024 is hiervan ca. 300 duizend euro besteed. Het zwaartepunt van het project en de daarmee gemoeide kosten liggen in 2025. | ||
Energie | 518 | |
In 2024 was het werkelijk energieverbruik lager dan begroot. Dit is te danken aan verschillende verduurzamingsmaatregelen, zoals de installatie van zonnepanelen en slimme gebouwbeheersystemen (Artificial Intelligence). Daarnaast was 2024 wederom een warmer jaar dan het gemiddelde waarop de begroting was gebaseerd. | ||
Rentecorrectie Stadshavens | -582 | |
In 2024 is op basis van gewijzigde afspraken minder rente op gronden vergoed door Stadshavens BV aan de gemeente Groningen. | ||
Overige | 183 | -141 |
De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 42 duizend euro. |
Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing