Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Financiën

Financiën

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.

Financieel overzicht lasten en baten

01.2

Mobiliteit

Omschrijving

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2024

Verschil

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

01.2.1 Vervoerswijzen

7.156

7.976

7.615

361

01.2.2 Impact op de directe omgeving

23.929

23.462

20.358

3.105

01.2.3 Slim en duurzaam

14.526

14.149

15.618

-1.470

Totaal

45.611

45.587

43.591

1.996

Baten

01.2.1 Vervoerswijzen

0

0

224

224

01.2.2 Impact op de directe omgeving

31.163

31.163

35.350

4.187

01.2.3 Slim en duurzaam

790

1.177

1.883

706

Totaal

31.953

32.340

37.457

5.117

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

13.658

13.247

6.134

7.113

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

110

6360

6.360

0

Totaal onttrekkingen

0

4361

4.361

0

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

13.768

15.246

8.133

7.113

Financiële toelichting

1.2.1 Vervoerswijzen

Lasten

Baten

Verkenning station De Suikerzijde

561

In de begroting 2024 is 750 duizend euro beschikbaar gesteld voor de verkenning van een nieuw station in de nieuwe wijk De Suikerzijde. Dit bedrag was een raming voor de kosten in 2024 en 2025 gebaseerd op informatie vanuit de Suikerzijde BV. Daarom zijn niet alle beschikbare middelen in 2024 besteed. De resterende kosten volgen in 2025.
Deze kosten worden gedekt uit de beschikbare middelen in het Stedelijk Investeringsfonds (SIF).

Taakstelling SIF

-200

In de begroting 2024 is binnen dit beleidsveld een bezuinigingstaakstelling op het Stedelijk Investeringsfonds opgenomen. In totaal gaat dit om een bedrag van 200 duizend euro structureel.  In 2024 is deze taakstelling ingevuld door incidentele vrijval op de SIF-budgetten elders verantwoord in deze jaarrekening.
Voor een nadere toelichting hierop verwijzen wij naar het overzicht met SIF-middelen in deze gemeenterekening.

Overige

224

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 224 duizend euro.

1.2.2 Impact op de directe omgeving

Lasten

Baten

Parkeerbedrijf

3.765

3.446

Baten
In 2024 zijn de baten van het parkeerbedrijf zijn ca. 3,5 miljoen euro hoger dan begroot. De toename van de baten bestaat met name uit de volgende onderdelen:
- een hogere omzet uit het belparkeren (2,3 miljoen euro), vooral verklaard door een aanpassing van het tarief ten opzichte van de begroting;
- een hogere omzet bij de parkeergarages (1,2 miljoen euro), vooral verklaard door het kortparkeren in de parkeergarage Forum (0,7 miljoen euro);
- een hogere omzet uit vergunningen en bezoekerspassen (0,2 miljoen euro);
- een hogere omzet uit verhuur van garages (0,2 miljoen euro);
- een hogere omzet uit laadpalen in parkeergarages (0,1 miljoen euro);
- lagere omzet laadbedrijf (0,3 miljoen euro), vooral verklaard door vertraging in de aanleg van laadpalen.

Lasten
De lasten bij het straatparkeren zijn 570 duizend euro lager dan begroot, onder meer bestaande uit lagere onderhoudskosten van parkeerapparatuur. In de begroting hadden we gerekend op hogere onderhoudskosten voor de huidige parkeerapparatuur. Maar inmiddels is gestart met het vervangen van de parkeerapparatuur en zijn deze extra onderhoudsuitgaven niet nodig gebleken.
Daarnaast zijn de energiekosten van het laadbedrijf lager. Doordat de implementatie van nieuwe laadpalen vertraging oploopt, is ook het energieverbruik achtergebleven (355 duizend euro).
Tot slot is aan de lastenkant bij het opstellen van de begroting rekening gehouden met een incidenteel positief resultaat van ca. 2,9 miljoen euro.

Parkeerhandhaving

-653

740

In 2024 zijn de opbrengsten uit naheffingsaanslagen parkeerbelasting ca. 0,7 miljoen euro hoger dan begroot. Dit zijn parkeerboetes bij niet of te weinig betalen. Deze hogere opbrengsten worden voor ca. 0,5 miljoen euro veroorzaakt door een verbetering van het percentage oninbaarheid. Daarnaast heeft de landelijke tariefstijging gezorgd voor hogere opbrengsten van ca. 0,2 miljoen euro.
Tegenover deze hogere opbrengsten staan ook hogere lasten van ca. 0,6 miljoen euro door extra inzet van personeel voor parkeerhandhaving. Dit wordt vooral veroorzaakt door de verhoging van de personele capaciteit voor de tweede scanauto.

Overige

-7

1

De overige afwijkingen tellen op tot een nadeel van 6 duizend euro.

1.2.3 Slim en duurzaam

Lasten

Baten

Spaarregeling Ringwegen

-272

515

In de begroting 2024 is structureel 454 duizend euro opgenomen voor de spaarregeling Ringwegen. Jaarlijks sparen we een bedrag voor toekomstige investeringen onder meer in de ontsluiting Hoofdstation zuidzijde en de aanpak westelijke ringweg. In 2024 hebben we een deel van de gemaakte kosten voor de westelijke ringweg verrekend met de Provincie Groningen.

Plankosten Oosterhamrikzone

-678

27

In het Stedelijk Investeringsfonds hebben we middelen begroot voor plankosten van de Oosterhamrikzone. Deze middelen zijn deels opgenomen in de exploitatie (485 duizend euro) en voor het overige gestort in de reserve SIF. Eind 2024 is in totaal ca. 1,1 miljoen euro besteed. Hierdoor is in de rekening 2024 sprake van een administratief resultaat.

Bussen over West

-270

De middelen ter dekking van de geluidswerende maatregelen bij het project Bussen over West zijn gestort in de reserve SIF, en niet in de exploitatie. Hierdoor is in de rekening 2024 sprake van een administratief resultaat.

Overige

-250

164

De overige afwijkingen tellen op tot een nadeel van 86 duizend euro.

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29