Deelprogramma 1.1: Economie en werkgelegenheid

Financiën

Financiën

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 500 duizend euro. Is de totale afwijking op het deelprogramma niveau op de baten en/of de lasten > 500 duizend euro, dan worden de afwijkingen die hieraan ten grondslag liggen op beleidsveldniveau toegelicht. Het kan dus zijn dat de onderliggende afwijkingen per beleidsveld lager zijn dan 500 duizend euro, maar per deelprogramma optellen tot > 500 duizend euro.

Financieel overzicht lasten en baten

01.1

Economie en werkgelegenheid

Omschrijving

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2024

Verschil

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

01.1.1 Economische Ontwikkeling

7.227

9.330

7.784

1.546

01.1.2 Ruimtelijke econ. ontwikkeling

4.542

4.314

5.237

-923

01.1.3 Grondzaken

14.888

16.102

10.349

5.754

01.1.4 Overige Economie

13.158

13.158

11.291

1.867

Totaal

39.815

42.905

34.660

8.244

Baten

01.1.1 Economische Ontwikkeling

896

1.532

1.706

174

01.1.2 Ruimtelijke econ. ontwikkeling

1.307

1.301

1.458

157

01.1.3 Grondzaken

5.158

5.268

14.964

9.696

01.1.4 Overige Economie

250

250

280

30

Totaal

7.611

8.350

18.407

10.057

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

32.203

34.554

16.253

18.301

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

0

221

868

-647

Totaal onttrekkingen

0

1554

1.554

0

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

32.204

33.222

15.567

17.655

Financiële toelichting

1.1.1 Economische ontwikkeling

Lasten

Baten

Energiepakket

660

De raad heeft op 18 december 2024 besloten het project "Uitvoering noodpakket energiekosten" als meerjarig project aan te merken. Dit noodpakket richt zich specifiek op de ondersteuning van het mkb, langs twee lijnen: maatwerkdienstverlening en uitbreiding capaciteit en dienstverlening van Groningen Werkt Slim (GWS).
Om praktische redenen is de looptijd van enkele initiatieven langer en zijn niet alle beschikbare middelen besteed in 2024. De uitvoering gaat door tot en met het jaar 2025.

Merkmanagement

268

In april 2024 hebben wij de raad per brief geïnformeerd over de organisatie en governance van Marketing Groningen. Uit extern onderzoek is onder meer gebleken dat er een breed gedragen besef is voor de urgentie van imagoversterking van Groningen en het belang van goed merkmanagement. Daarom hebben we besloten voor de uitvoering van merkmanagement en economische profilering een tijdelijke organisatie in te richten.
In 2024 hebben we een deel van de beschikbare middelen voor deze inrichting niet besteed. Het accent lag vooral op de voorbereiding. De daadwerkelijke inrichting van de organisatie volgt in 2025.

Akkoord van Groningen

647

Het resultaat op het samenwerkingsverband Akkoord van Groningen bedraagt 647 duizend euro. Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste oorzaken van dit resultaat:

  1. De organisatie Groningen Merkpartners is later van start gegaan, waardoor de arbeidsmarktcampagne in 2025 zal starten in plaats van 2024. Dit zorgt voor een resultaat van 285 duizend euro in 2024;
  2. Het Climate Adaptation Platform heeft pas laat in 2024 JTF-financiering opgehaald en krijgt daarom in 2025 en 2026 (in plaats van 2024-2025) 100 duizend euro per jaar cofinanciering vanuit het Akkoord van Groningen;
  3. Het project voor het Plan van Aanpak talentbehoud en talentattractie is later in 2024 van start gegaan, waardoor er 100 duizend euro minder is uitgegeven dan begroot.
  4. Aan het Campus Support team is voor het ontwikkelen van het Masterplan Campussen een subsidie toegekend van 710 duizend euro, 100% vergoed uit Rijksmiddelen volgens Nij Begun maatregel 35.7. De subsidie is verstrekt met voorfinanciering vanuit het Akkoord van Groningen. Uiteindelijk is een SPUK-uitkering ontvangen vanuit het Rijk ter hoogte van 500 duizend euro, waarbij is afgesproken dat het Campus Support Team een deel van de werkzaamheden ter waarde van 210 duizend euro naar 2025 verschuift. Hierdoor ontstaat een resultaat op de subsidie van 210 duizend euro;
  5. Overige extra bestedingen op diverse posten à 48 duizend euro.

Overige

-29

174

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 145 duizend euro.

1.1.2 Ruimtelijke economische ontwikkeling

Lasten

Baten

Hortus Biotoop

-493

Voor het opstellen van de toekomstvisie voor de Hortus-Biotoop hebben we plankosten gemaakt. Hiervoor was geen specifiek budget gereserveerd binnen het programma Ruimtelijke Economie.

Overige

-430

157

De overige afwijkingen tellen op tot een nadeel van 273 duizend euro.

1.1.3 Grondzaken

Lasten

Baten

Grondbedrijf

5.754

9.696

Het totale jaarresultaat van het Grondbedrijf bedraagt ca. 15,5 miljoen euro voordelig. Dit resultaat bestaat uit een aantal onderwerpen die in de paragraaf Grondbeleid uitgebreid uitgesplitst en toegelicht wordt.

Onttrekking algemene reserve
In de begroting 2024 hadden we 2,5 miljoen euro opgenomen voor afwaarderingen boekwaarde bij de aankoop van onrendabele gronden en de kosten van onrendabel bezit. Eind 2024 is gebleken dat deze afwaarderingen deels nodig waren. Hierdoor is een onttrekking aan de reserve lager dan nodig (conform de afgesproken werkwijze met de raad). Binnen het beleidsveld 4.2.1 ontstaat daardoor een nadeel bij de reservemutaties, wat in samenhang moet worden bezien met het resultaat in het beleidsveld 1.1.3 Grondzaken. Na aftrek van het terugstorten in de algemene reserve van 1,5 miljoen euro, bedraagt het netto resultaat van het Grondbedrijf ca. 14 miljoen euro.

1.1.4 Overige economie

Lasten

Baten

Suikerzijde

1.449

-71

Op 21 december 2022 heeft de raad de gebiedsbegroting De Suikerzijde vastgesteld. Gedurende de exploitatieperiode van de gebiedsbegroting kan incidenteel vrijval van financiële middelen plaatsvinden. Eind 2024 bedraagt deze incidentele vrijval ca. 1,4 miljoen euro. Deze middelen blijven beschikbaar binnen de gebiedsbegroting van de Suikerzijde.

Vrijval kapitaallasten

399

13

Het kapitaallastenbudget valt gedeeltelijk vrij in 2024. Dit wordt veroorzaakt doordat een deel van de betreffende activa nog niet was voltooid per 31 december 2023.

Overige

19

88

De overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van 107 duizend euro.

Reservemutaties

Lasten

Baten

Reserve toevoeging

-647

IResultaten op samenwerkingsverbanden zijn reeds toegevoegd aan de reserve budgetoverheveling. In de financiële verordening 2024 heeft de raad het college mandaat gegeven om dit bij de jaarrekening uit te voeren, zonder dat hier een separaat raadsbesluit aan ten grondslag ligt. Hierdoor ontstaat een afwijking bij de reservemutaties. Deze afwijkingen blijven zichtbaar bij de beleidsvelden waar ze zich voordoen en worden daar toegelicht. Het gaat bij dit deelprogramma om de volgende samenwerkingsverbanden:

Omschrijving samenwerkingsverband

Resultaat 2024 (x 1.000 euro)

Akkoord van Groningen

647

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 16:00:43 met de export van 06/10/2025 15:55:29